Modely elektrických vozidiel sú vystavené v stánkoch Denza v nákupnom stredisku v Pekingu. FOTO: Reuters
StoryEditor

Štáty EÚ plánujú v piatok hlasovať o čínskych clách na elektromobily

30.09.2024, 14:22
Autor:
TASRTASR

Peking pohrozil odvetou a začal skúmať, či zavedie clá na dovoz koňaku a niektorých mliečnych a bravčových výrobkov z EÚ do Číny. Minulý mesiac podal takisto odvolanie v rámci WTO týkajúce sa ciel.

Členské štáty Európskej únie (EÚ) budú v piatok hlasovať o tom, či zavedú clá na dovoz elektrických vozidiel z Číny. Uviedli to v pondelok európski diplomati, ktorí nechceli byť menovaní. Informuje agentúra AFP.

Európska komisia (EK), ktorá má na starosti obchodnú politiku EÚ, plánuje uvaliť clá až do výšky 36 percent na elektrické vozidlá dovážané z Číny. Tento návrh však rozdelil európsky blok.

Hlasovať musia všetky štáty

Brusel oznámil svoje plány na ďalšie clá nad rámec súčasných desaťpercentných ciel na dovoz áut do EÚ v júli po tom, čo antisubvenčné vyšetrovanie Európskej komisie zistilo, že čínske štátne dotácie nespravodlivo podkopávajú európskych konkurentov.

image

Dobré riešenie neexistuje. Boj o clá na elektrické autá z Číny ešte nie je na konci

O zavedení ciel na päť rokov musí hlasovať všetkých 27 členských štátov EÚ, a to do konca októbra. Začnú sa uplatňovať, ak ich schváli kvalifikovaná väčšina 15 krajín, ktoré zastupujú 65 percent obyvateľov Únie.

Hlasovanie je naplánované na 4. októbra, uviedli diplomati pre agentúru AFP. Podľa jedného z nich však existuje nádej, že rozhovory "môžu pokračovať aj po prijatí colných sadzieb".

Rokovania nepriniesli riešenie

Začiatkom mesiaca čínsky minister obchodu Wang Wen-tchao navštívil Európu, aby sa stretol s eurokomisárom pre obchod Valdisom Dombrovskisom. Rokovania trvali 11 hodín, ale nepriniesli riešenie, ako sa vyhnúť clám.

Brusel trvá na tom, že každé riešenie musí byť založené na pravidlách Svetovej obchodnej organizácie (WTO) a viesť k odstráneniu škodlivých dotácií, ktoré EÚ identifikovala.

Únia sa snaží dosiahnuť rovnaké podmienky na ochranu svojho automobilového priemyslu, ktorý poskytuje prácu približne 14 miliónom ľudí v bloku.

image

Čínsky minister obchodu a eurokomisár Dombrovskis budú rokovať o clách

Nemecko a najnovšie aj Španielsko kritizovali clá, ktoré by podľa nich mohli viesť k obchodnej vojne s Čínou, ale iné štáty bloku vrátane Francúzska a Talianska ich podporujú.

Peking pohrozil odvetou a začal skúmať, či zavedie clá na dovoz koňaku a niektorých mliečnych a bravčových výrobkov z EÚ do Číny. Minulý mesiac podal takisto odvolanie v rámci WTO týkajúce sa ciel.

Je nepravdepodobné, že sa nájde dostatok štátov, ktoré budú hlasovať proti clám, aby prinútili Komisiu obrátiť kurz.

01 - Modified: 2024-11-21 08:23:43 - Feat.: - Title: Predaj nových áut v EÚ v októbri mierne stúpol, po troch mesiacoch aj v Nemecku 02 - Modified: 2024-11-20 14:28:44 - Feat.: - Title: Akčný plán Rady Európy pomôže Moldavsku so zbližovaním sa s normami EÚ 03 - Modified: 2024-11-20 11:41:46 - Feat.: - Title: Raši: Ciele EÚ v digitalizácii chceme do roku 2030 splniť v čo najvyššej miere 04 - Modified: 2024-11-19 11:59:54 - Feat.: - Title: Rheinmetall plánuje do roku 2027 navýšiť svoje tržby. Očakáva podporu z výdavkov EÚ a NATO na obranu 05 - Modified: 2024-11-19 09:21:40 - Feat.: - Title: EÚ chce prinútiť čínske firmy, aby zdieľali technológie s európskymi partnermi, píše Financial Times
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. november 2024 12:04