Americká automobilka Ford v Európe zruší okolo 4000 pracovných miest, čo zodpovedá asi 14 percentám jej pracovnej sily v regióne. Zdôvodnila to značnými stratami v posledných rokoch.
Tie podľa nej zapríčinil slabý dopyt po elektromobiloch, nedostatočná vládna podpora prechodu na elektrické vozidlá a rastúca konkurencia. Automobilka to dnes uviedla v tlačovej správe.
Väčšina škrtov sa dotkne tovární v Nemecku a v Británii. Ford v Európe zamestnáva okolo 29-tisíc ľudí, celosvetovo má zhruba 174-tisíc zamestnancov.
Ford je po Nissane, Stellantise a General Motors ďalším výrobcom automobilov, ktorý znižuje náklady. Automobilový priemysel zápasí s rastúcou konkurenciou čínskych rivalov v Európe, klesajúcim dopytom v Číne a s problémami s prechodom na elektromobily, ktoré sú pre väčšinu zákazníkov stále príliš drahé.
Rana pre Nemecko
Opatrenia budú podľa agentúry Reuters veľkou ranou najmä pre Nemecko, ktoré má v Európe najväčšiu ekonomiku a ktoré je najväčším výrobcom automobilov. Ford sa chystá v krajine prepustiť 2900 ľudí.
Najväčšia nemecká automobilka Volkswagen pritom už skôr varovala, že bude nútená uzavrieť továrne, znížiť mzdy a zrušiť tisíce pracovných miest, aby zlepšila konkurencieschopnosť.
Prehlbujúca sa politická kríza v Nemecku zvyšuje neistotu firiem, ktoré sa stretávajú s rastúcim obchodným napätím vo vzťahu k Číne a s víťazstvom Donalda Trumpa v amerických prezidentských voľbách. Ford uviedol, že prepúšťanie v Európe by chcel zavŕšiť koncom roka 2027.
Európski výrobcovia automobilov "čelia významným konkurenčným a ekonomickým prekážkam a zároveň sa stretávajú s nesúladom medzi predpismi o emisiách oxidu uhličitého (CO2) a dopytom spotrebiteľov po elektrifikovaných vozidlách," uviedol Ford.
Predaj klesol
Predaj Fordu v Európe do septembra tohto roku medziročne klesol o 17,9 percenta. To je výrazne viac ako 6,1 percenta, čo je pokles v celom automobilovom odvetví.
Ford zároveň vyzval najmä nemeckú vládu, aby poskytla viac stimulov a zabezpečila lepšiu nabíjaciu infraštruktúru, ktorá by spotrebiteľom pomohla prejsť na elektromobily. Berlín ukončil dotácie na elektromobily v decembri minulého roka.
Predaj elektromobilov v Nemecku sa za prvých deväť mesiacov tohto roku znížil o 28,6 percenta. "V Európe a v Nemecku nám chýba jednoznačný a jasný politický program na podporu e-mobility, ako sú verejné investície do nabíjacej infraštruktúry, zmysluplné stimuly... a väčšia flexibilita pri plnení cieľov v oblasti CO2," napísal podľa Reuters v liste nemeckej vláde finančný riaditeľ spoločnosti Ford John Lawler.