Politická kríza v Nemecku a vo Francúzsku výrazne komplikujú snahy o modernizáciu európskej ekonomiky, ktorá sa potýka s problémami, a sťažujú podnikom rozhodovanie o investíciách, ktoré sú potrebné na zabezpečenie konkurencieschopnosti na svetovom trhu.
Pád vlád v Nemecku a Francúzsku, teda v dvoch veľkých ekonomikách, ktoré boli po desaťročia ťahúňom Európskej únie, prišiel práve v čase, keď sa tento región musí vysporiadať s návratom Donalda Trumpa do Bieleho domu a s rastúcimi obchodnými trenicami s Čínou, píše agentúra Reuters.
Zlé načasovanie
Pre podniky, od francúzskych výrobcov koňaku, ktorí čelia colným poplatkom v Číne, až po nemeckých výrobcov automobilových súčiastok, ktorí čakajú na objasnenie európskej priemyselnej stratégie pre elektromobily, nemohlo byť načasovanie horšie.
V 27-člennej Únii len málokto nesúhlasí s tým, že európska ekonomika musí prejsť zmenami. Viac ako kedykoľvek predtým však panujú pochybnosti o tom, či sú politici schopní potrebné zmeny zabezpečiť.
"Kríza vo Francúzsku spoločne s krízou v Nemecku nesmie spomaliť realizáciu hospodárskych reforiem," hovorí Enrico Letta, autor 147-stranovej správy o slabinách európskej ekonomiky. Správu nechali vypracovať úradníci Európskej únie.
Pád vlády francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona, ktorý prišiel len niekoľko týždňov po rozpade nemeckej vládnej koalície, je podľa Lettu "potenciálnym meteoritom" pre finančnú stabilitu v regióne. Ten sa pritom už dlho potýka s vysokým zadlžením.
Mnoho Európanov by síce svoje životné podmienky a sociálne zabezpečenie nemenilo s Američanmi, európsky kontinent však od finančnej krízy z roku 2008 zaostáva za Spojenými štátmi v raste ekonomiky v prepočte na obyvateľa.
Vina je pripisovaná viacerým faktorom, od slabej produktivity práce až po roztrieštené kapitálové trhy. Sankcie uvalené na Rusko v reakcii na jeho vojenskú inváziu na Ukrajinu navyše pripravili európskych výrobcov o zdroj lacnej energie.
Vzostup krajnej pravice
Vzostup krajne pravicových aj extrémne ľavicových strán komplikuje dosahovanie zhody v národných parlamentoch i v inštitúciách EÚ, takže vyhliadky na kroky na riešenie dlhodobých problémov Európy nie sú príliš dobré, píše Reuters.
Šéf závodnej rady stuttgartskej fabriky nemeckého dodávateľa automobilových súčiastok Bosch Axel Petruzzelli uviedol, že neistota spôsobená kolapsom nemeckej vládnej koalície pôsobí ako jed.
Jeho firma teraz netrpezlivo čaká na objasnenie nemeckej priemyselnej politiky, najmä postoja Berlína k elektromobilom. Toho sa však dočká až po februárových voľbách.
Nemecká vlajková letecká spoločnosť Lufthansa čelí zo strany Berlína podobnému tichu v súvislosti so svojimi apelmi na zníženie letiskových poplatkov, ktoré sú v Nemecku výrazne vyššie ako inde v Európe.
Francúzsky výrobca leteckých motorov Safran minulý týždeň označil politickú stabilitu za kľúčový faktor pri rozhodovaní, kam umiestniť nový závod na karbónové brzdy. Rozhodnutie firma urobí začiatkom budúceho roka. Popri Francúzsku sú v užšom výbere aj Spojené štáty a Kanada.
Neschopnosť francúzskeho parlamentu dohodnúť sa na budúcoročnom rozpočte navyše vyvoláva obavy z obmedzených vládnych výdavkov v čase, keď inflácia zvyšuje náklady vo všetkých oblastiach.
"V obrane to vytvorí tlak," uviedol šéf spoločnosti Safran Olivier Andries. "Na čo tento tlak dopadne a ako to ministerstvo obrany zvládne, nedokážem povedať," dodal.
Ekonomické oživenie
Kým tento rok sa v Európe počíta so sotva jednopercentným rastom hrubého domáceho produktu, veľa nádejí sa vkladá do toho, že v budúcom roku spotrebiteľské výdavky zabezpečia ekonomické oživenie, pretože rast miezd podporuje príjmy domácností. Tento scenár však predpokladá, že spotrebitelia nezačnú podliehať nervozite.
"Tento typ politickej klímy všeobecne nepodporuje spotrebu, hlavne v prípade veľkých nákupov, ako je obstaranie nového automobilu," uviedol Marc Mortureux, ktorý je šéfom lobistického združenia francúzskeho automobilového priemyslu La Plateforme automobile.
Európa sa pýši svojou otvorenou ekonomikou zameranou na medzinárodný obchod. Ale práve v medzinárodnom obchode sa skrývajú najakútnejšie problémy.
Októbrové rozhodnutie Číny uvaliť antidumpingové clá na dovoz európskej brandy, ktoré prišlo niekoľko dní po ohlásení ciel na dovoz čínskych elektromobilov do Únie, je podľa francúzskeho združenia výrobcov koňaku BNIC pre tento sektor potenciálnou katastrofou.
"Vyslovenie nedôvery (francúzskej vláde) nesmie žiadnym spôsobom blokovať núdzové kroky, od ktorých závisí prežitie mnohých našich členov," uviedlo združenie s odvolaním sa na Macronov sľub, že tento obchodný spor vyrieši.
Trumpove plány uvaliť minimálne desaťpercentné clá na všetok dovoz do USA sú potom testom súdržnosti Európy, ktorá sa bude musieť rozhodnúť, ako tieto hrozby odvrátiť a ako reagovať, ak ich Trump uskutoční.
Jednotlivé európske krajiny sa snažia chrániť sektory, ktoré sú kľúčové pre ich domácu ekonomiku. Nejednota v európskej obchodnej politike sa tento mesiac prejavila pri rokovaní dohody o voľnom obchode s juhoamerickým spoločenstvom Mercosur.
Tá postavila Nemecko usilujúce sa o nové trhy pre svoje automobily a stroje proti Francúzsku, ktoré sa snažia chrániť svojich poľnohospodárov pred lacným dovozom, píše Reuters.