Továreň nemeckej automobilky Audi v Bruseli končí, a to 76 rokov odkedy tam z výrobnej linky odišlo prvé auto, informoval dnes web denníka The Brussels Times.
Automobilka je súčasťou skupiny Volkswagen a už skôr uviedla, že firma má problémy s nadmernou kapacitou a že výroba elektromobilov Q8 e-tron je v ňom drahá. Preto ju presunie do závodu v San José Chiapa v Mexiku.
Rozhodnutie vyvolalo protesty
Rozhodnutie automobilky vyvolalo v Belgicku protesty, odborári odchod nesú s nevôľou. Jednu chvíľu hrozilo, že sa napätie vymkne kontrole, zamestnanci tak prechodne nemali do firmy prístup.
Tisíce demonštrantov vyšli do ulíc Bruselu, aby vyjadrili solidaritu s pracovníkmi automobilky. Firma sa snažila nájsť záujemcu, ktorý by továreň kúpil, nikoho však nenašla. Po mesiacoch neistoty preto rozhodla, že továreň Audi ukončí činnosť k dátumu 28. februára 2025.
Základný kameň bruselskej firmy bol položený 27. septembra 1948, a to na účely výroby vozidiel americkej značky Studebaker. Pri zrode továrne stál Pierre D‘Ieteren z rodinného podniku D‘Ieteren, ktorý vznikol v 19. storočí.
Prvé auto odišlo z výrobnej linky bruselského závodu 7. apríla 1949. D‘Ieteren sa neskôr stal dovozcom áut nemeckého koncernu Volkswagen pre belgický trh. Šesť rokov po tom, čo Volkswagen v marci 1948 uviedol na belgický trh svoje legendárne auto Chrobák, začal sa v továrni vyrábať aj tento automobil.
Prevzatie závodu
V tom čase zhruba 750 zamestnancov montovalo okolo 75 vozidiel denne. Továreň čoskoro začala vyrábať ďalšie modely Volkswagenu, koncom roku 1970 však Volkswagen závod prevzal a začal prvýkrát modernizovať.
Zvýšila sa výrobná kapacita a súčasťou areálu sa okrem bývalej továrne Citroën stali aj ďalšie okolité oblasti. Expanzia pokračovala až do roku 1991, výroba sa postupne modernizovala a továreň bola vybavená novým zariadením. V roku 1997 skončila výroba vozidiel Volkswagen Passat a začala výroba rôznych modelov značky Seat.
Prvé Audi, a síce model A3, odišlo z výrobnej linky v roku 2004. Dovtedy továreň zamestnávala približne 5300 ľudí. V roku 2006 hrozilo uzavretie továrne, pretože Volkswagen sa rozhodol presunúť výrobu modelov Golf a Polo do nemeckých pobočiek.
V roku 2007 továreň prevzala dcérska spoločnosť Volkswagenu Audi a premenovala ju na Audi Brussels N.V./S.A. V Bruseli bola postavená nová budova na výrobu karosérií a v roku 2010 bol bruselský závod jedinou továrňou Audi, ktorá začala výrobu nového vozidla Audi A1.
Problémy sa znovu objavili na začiatku roka 2016, keď automobilka Audi oznámila, že nový model A1 sa bude v roku 2018 vyrábať v jej závode v španielskom meste Martorell. Potom bol však bruselský závod požiadaný, aby sa ujal vedúcej úlohy v elektrifikácii áut.
Prvé SUV
Sériová výroba Audi e-tron, prvého plne elektrického SUV tejto značky, začala v roku 2018. V roku 2022 začala výroba vozidiel Q8 e-tron a v roku 2023 bola továreň prispôsobená aj výrobe elektrického modelu Q4 e-tron.
V dôsledku uzavretia závodu Audi v Bruseli zanikne viac ako 3000 priamych aj nepriamych pracovných miest. Konzultácie medzi odbormi a vedením o spoločnom pláne prepúšťania boli napäté a trvali mesiace. Tento rok v januári sa nakoniec odbory a vedenie dohodli a potom začali prípravy na hromadné prepúšťanie.

