Švédsky výrobca batérií pre elektromobily Northvolt podal vo Švédsku návrh na bankrot. Firma to dnes uviedla v stručnom oznámení na svojom webe.
Skončila tak najväčšia európska nádej na vytvorenie firmy, ktorá by na trhu batérií pre elektromobily konkurovala veľkým ázijským hráčom.
"Spoločnosť si nebola schopná zaistiť potrebné finančné podmienky, aby mohla pokračovať v súčasnej podobe," uviedla firma, ktorá má viac ako 5000 zamestnancov.
Na celý proces, vrátane predaja podniku a jeho majetku a vysporiadania nesplatených záväzkov, bude dohliadať švédsky správca vymenovaný súdom.
Ochrana USA
Spoločnosť už vlani v novembri požiadala o bankrotovú ochranu v USA, aby si zabezpečila finančné prostriedky, ktoré by jej umožnili vyriešiť pretrvávajúce problémy s rozširovaním výroby v jej hlavnom závode v severnom Švédsku.
Agentúra DPA upozornila, že bankrot sa týka všetkých švédskych divízií skupiny, nie však dcérskych spoločností v Nemecku a v USA. Firma v Nemecku stavia továreň v Šlezvicku-Holštajnsku a stavebné práce tak budú zatiaľ pokračovať.
Začatie montáže batériových článkov je naplánované na druhú polovicu roku 2027. Nemecká dcérska spoločnosť je financovaná nezávisle na materskej spoločnosti a nemecký minister hospodárstva Robert Habeck v reakcii na oznámenie uviedol, že dúfa, že sa pre továreň podarí nájsť nových investorov.
Podľa agentúry Reuters, ktorá mala možnosť nahliadnuť do interných dokumentov, nebola do návrhu na konkurz zahrnutá ani poľská divízia.
Európa dúfala, že Northvolt zníži závislosť miestnych výrobcov automobilov na čínskych konkurentoch, ako sú firmy CATL a BYD. Teraz sa na celosvetovej výrobe batériových článkov európsky kontinent podieľa len troma percentami. Northvolt od svojho založenia v roku 2016 získal v rámci kapitálového, dlhového a verejného financovania viac ako desať miliárd dolárov.
Najväčšími vlastníkmi podniku sú Volkswagen s podielom 21 percent a Goldman Sachs s podielom 19 percent.
Problémy spoločnosti
Rovnako ako mnoho spoločností v batériovom priemysle sa Northvolt v posledných mesiacoch stretával s radom problémov, ktoré ovplyvnili jeho finančnú situáciu, vrátane rastúcich kapitálových výdavkov, geopolitickej nestability a problémov v dodávateľskom reťazci. Okrem toho mala firma interné problémy pri nábehu výroby.
Po zahájení expanzie a niekoľkých neúspechoch, ako bolo stiahnutie miliardovej zákazky na batérie od automobilky BMW, musela firma prudko ustúpiť zo svojich pôvodných plánov a vysporiadať sa s problémami s financovaním a vysokým dlhom.
Vlani v septembri potom oznámila, že vo Švédsku prepustí zhruba 1600 zamestnancov a pozastaví niekoľko plánov na rozširovanie. O dva mesiace neskôr požiadala v USA o súdnu ochranu pred veriteľmi, ani to však nepomohlo.
Pád Northvoltu je jedným z najväčších bankrotov vo Švédsku a najvýznamnejším bankrotom od krachu dnes už zaniknutej automobilky Saab Automobile pred viac ako desiatimi rokmi.