Čínska automobilka BYD odloží masovú výrobu vo svojom novom závode na elektromobily v Maďarsku v roku 2026. Bude ho prevádzkovať na nižšej kapacite minimálne prvé dva roky. Uviedli to dva zdroje oboznámené s touto záležitosťou. Informuje o tom agentúra Reuters.
Čínska automobilka zároveň začne vyrábať autá skôr, ako sa očakávalo, v novom závode v Turecku, kde sú nižšie náklady na pracovnú silu. Výrazne tam prekročí avizované produkčné plány, uviedol jeden zo zdrojov.
Presun výroby z Maďarska do Turecka by bol pre Európsku úniu (EÚ) krokom späť, keďže dúfala, že jej clá na elektromobily vyrobené v Číne prilákajú čínske investície a prinesú pracovné miesta.
Závod BYD v maďarskom Segedíne v hodnote 4 miliardy eur začne s výrobou v roku 2026, ale za celý rok vyrobí len niekoľko desiatok tisíc vozidiel, uviedli zdroje.
To by bol zlomok pôvodne plánovanej výrobnej kapacity 150-tisíc vozidiel, ktorá mala dosiahnuť maximum na úrovni 300-tisíc áut ročne. Podľa zdrojov sa má produkcia v Segedíne v roku 2027 zvýšiť, ale stále bude pod plánovanou kapacitou.
Medzitým závod automobilky v Turecku za 1 miliardu USD (857,12 milióna eur), ktorý mal začať s výrobou koncom roka 2026 s ročnou kapacitou 150-tisíc áut, vyrobí v budúcom roku viac áut ako maďarský závod, uviedol jeden zo zdrojov.
Produkcia v Manise v západnom Turecku v roku 2027 výrazne prekročí 150-tisíc áut a v roku 2028 tam BYD opäť výrazne zvýši produkciu, dodal zdroj.
BYD čelí v EÚ clám na dovoz áut vyrobených v Číne vo výške 27 percent. Mnohé z automobilov vyrobených v Turecku nebudú pri vývoze do Únie čeliť žiadnym clám.
Prechod na lacnejšiu výrobu v Turecku umožní čínskej automobilke vyhnúť sa clám a tiež vyšším nákladom na mzdy a energie v EÚ. Turecko už dlho slúži ako centrum nízkonákladovej výroby pre veľké automobilky vrátane Toyoty, Stellantisu, Fordu, Hyundai a Renaultu.
V marci turecká vláda oznámila, že čínska spoločnosť Chery investuje 1 miliardu USD do závodu s ročnou výrobnou kapacitou 200-tisíc vozidiel.
BYD rýchlo expanduje mimo svojho domáceho trhu v Číne, kde čelí ostrej cenovej vojne. Dopyt po elektromobiloch BYD, ktoré sú lacnejšie ako modely európskych konkurentov, v EÚ rastie.
Spoločnosť S&P Global Mobility odhaduje, že najväčšia čínska automobilka predá tento rok v Európe 186-tisíc vozidiel, čo predstavuje strmý nárast z 83-tisíc kusov v roku 2024. Predpovedá, že jej predaj sa do roku 2029 zdvojnásobí na necelých 400-tisíc kusov.

