Americké automobilky vyjadrujú obavy z obchodnej dohody s Japonskom. Nepáči sa im, že clá na japonské vozidlá majú byť nižšie ako na autá dovážané do Spojených štátov z Mexika a Kanady, kde majú mnohé z nich fabriky a dodávateľov.
Dnes to podľa agentúry Reuters uviedol šéf Americkej rady pre automobilovú politiku Matt Blunt.
Americký prezident Donald Trump v noci na dnes oznámil uzavretie obchodnej dohody USA s Japonskom. Na tovar z Japonska vrátane áut sa bude vzťahovať 15-percentné clo. Dovoz zo susedných krajín USA - Kanady a Mexika - je pritom zaťažený 25-percentným clom.
"Akákoľvek dohoda, ktorá zavádza nižšie clo na japonský dovoz prakticky bez amerického obsahu ako clo uložené na vozidlá vyrobené v Severnej Amerike s vysokým americkým podielom, je zlou dohodou pre americký priemysel a amerických automobilových pracovníkov," povedal Blunt.
Ním vedená Rada zastupuje automobilky General Motors, Ford a materskú spoločnosť Chrysleru, Stellantis.
Autá tvoria obrovskú časť obchodu medzi USA a Japonskom. Takmer všetka obchodná výmena ale prebieha jednosmerne z Japonska do USA, čo Trumpovi dlhodobo vadí. V roku 2024 doviezli USA z Japonska vozidlá a automobilové diely v hodnote viac ako 55 miliárd dolárov, zatiaľ čo na japonský trh to bolo z USA len asi za dve miliardy dolárov.
Akcie japonských automobiliek v reakcii na uzavretie obchodnej dohody s USA dnes prudko posilňujú. Honda má k dobru vyše desať percent a Toyota dokonca pridáva vyše 14 percent.
Nadšenie na finančných trhoch sa rozšírilo aj na akcie juhokórejských automobiliek. Tým pomáha očakávanie, že Soulu by sa mohlo podariť dosiahnuť porovnateľnú dohodu. Kia posilňuje o osem percent a Hyundai o viac ako sedem percent.

