Roboty pracujú počas výroby aút v závode nemeckej automobilky BMW v Mníchove. FOTO: TASR/AP
StoryEditor

Automobilové skupiny v EÚ žiadajú zmenu „nerealizovateľných“ cieľov emisií CO2. Odvetvie čelí dvojitej hrozbe

27.08.2025, 18:35
Autor:
TASRTASR

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová sa 12. septembra stretne s predstaviteľmi automobilového sektora, aby prediskutovali budúcnosť tohto odvetvia, ktoré čelí dvojitej hrozbe.

Ciele Európskej únie pre zníženie emisií oxidu uhličitého z vozidiel, vrátane ich stlačenia na nulu do roku 2035, už nie sú realizovateľné. Uviedli to v stredu vedúci predstavitelia európskeho automobilového priemyslu. Správa pochádza z Reuters.

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová sa 12. septembra stretne s predstaviteľmi automobilového sektora, aby prediskutovali budúcnosť tohto odvetvia, ktoré čelí dvojitej hrozbe: čínskej konkurencii v oblasti elektrických vozidiel a americkým clám.

image

Sľúbené 15-percentné clá na vývoz áut do USA sú na spadnutie, Únia chce splniť posledný krok

V liste adresovanom Von der Leyenovej generálny riaditeľ spoločnosti Mercedes-Benz Ola Källenius a Matthias Zink, generálny riaditeľ spoločnosti Schaeffler AG, globálneho dodávateľa komponentov pre automobilový priemysel, uviedli, že sú odhodlaní dosiahnuť cieľ EÚ v oblasti nulových čistých emisií do roku 2050.

Upozornili pritom, že výrobcovia z EÚ momentálne čelia takmer úplnej závislosti od Ázie, pokiaľ ide o batérie, ako aj nedostatočnej nabíjacej infraštruktúre, vyšším výrobným nákladom a americkým clám.

Európsky blok by mal prehodnotiť ciele pre nové vozidlá, ako napríklad zníženie emisií CO2 z úrovní v roku 2021 pre osobné automobily o 55 percent a pre dodávky o 50 percent do roku 2030 a o 100 percent pre obe kategórie do roku 2035. Elektrické vozidlá majú podiel na trhu nových áut v EÚ na úrovni približne 15 percent, pričom dodávky len deväť percent.

„Splnenie prísnych cieľov CO2 pre osobné automobily a dodávky na roky 2030 a 2035 sú v dnešnom svete jednoducho už nemožné,“ napísali s tým, že právne nariadenia a sankcie prechod na elektromobilitu neurýchlia. Uviedli tiež, že je potrebné prehodnotiť aj reguláciu CO2 pre ťažké nákladné vozidlá a autobusy.

01 - Modified: 2025-08-27 12:58:33 - Feat.: 1 - Title: Sľúbené 15-percentné clá na vývoz áut do USA sú na spadnutie, Únia chce splniť posledný krok 02 - Modified: 2025-08-27 11:21:16 - Feat.: 1 - Title: Nálada spotrebiteľov bola najhoršia za viac ako dva roky. Pozitívne správy hlási priemysel, najmä automobilky 03 - Modified: 2025-08-26 08:56:33 - Feat.: 1 - Title: Nemecko zasiahla vlna prepúšťania, automobilky rušia vyše 50-tisíc pracovných miest
01 - Modified: 2025-12-04 21:39:43 - Feat.: - Title: Rozširovanie Únie je geostrategická investícia. Slovensko chce hostiť schôdzku o Balkáne, tvrdí Blanár 02 - Modified: 2025-12-04 20:49:26 - Feat.: - Title: Brusel navrhuje desaťnásobne viac na vojenskú mobilitu. Žiláková chce z balíka opravovať mosty 03 - Modified: 2025-12-04 19:28:17 - Feat.: - Title: Slovensko môže prísť o peniaze a čeliť pokute. Úrad na ochranu oznamovateľov vidí v zmenách rozpor s Ústavou 04 - Modified: 2025-12-03 21:40:21 - Feat.: - Title: Slovensko si v obrannom fonde Únie alokovalo 2,3 miliardy eur. Blanár však odmieta konfiškáciu ruských aktív 05 - Modified: 2025-12-03 19:10:04 - Feat.: - Title: Brusel zrejme odloží kľúčovú pomoc pre automobilky. V hre je aj revízia zákazu spaľovacích motorov
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. december 2025 06:09