StoryEditor

Šéf aeroliniek: Bratislava zostane trhom najmä pre sezónnych dovolenkových cestujúcich

13.01.2018, 23:00
Naša krajina nemá dostatočne veľkú národnostnú menšinu, ktorá by cestovala domov, tvrdí v rozhovore pre HN Daniel Ferjanček, generálny riaditeľ leteckej spoločnosti Go2Sky.

Tento rok pridajú letecké spoločnosti viacero nových destinácií z Bratislavy. Pôjde najmä o štyri nové linky do dovolenkových letovísk. Naopak, končí linka do Berlína. Prečo si Bratislava posilňuje pozíciu letiska najmä pre prímorské destinácie?
Politici a vizionári slovenskej leteckej dopravy by sa mali vrátiť na zem a zmieriť sa s tým, že Bratislava a Slovensko je a bude trhom predovšetkým pre sezónnych dovolenkových cestujúcich. Letecké spoločnosti idú tam, kde je trh a na Slovensku trh nie je. Naša krajina nemá dostatočne veľkú národnostnú menšinu, ktorá by cestovala domov, ako sú napríklad Turci v Rakúsku. Slovensko má oproti minulým rokom výrazne menší pohyb ľudí cestujúcich za prácou do Anglicka a Írska. Krajina má síce potenciál v ľuďoch cestujúcich obchodne do Európy, ale tí vyžadujú úplne inú sieť liniek, ako dokáže ponúknuť Ryanair a Wizz Air. Preto cestujú z Viedne.

Zostane Bratislave táto nálepka dlho, alebo existuje šanca, že sa to zmení?
Obávam sa, že tento stav sa nezmení. Na Slovensku nie je trh. Kým sa k nám z nejakého dôvodu nenasťahuje státisícová menšina, ktorá cestuje často domov alebo Slováci nezačnú opäť hromadne migrovať za prácou, tak sa nezmení vôbec nič. Je však potrebné, aby sa niečo menilo? Ja si skôr myslím, že je dôležité nájsť racionálnu cestu, ako technicky spojiť letiská Bratislava a Viedeň do jedného celku tak, aby sa Bratislava stala ďalším terminálom Viedenského letiska. Otázkou však je, či táto cesta prinesie Slovensku nejaký úžitok okrem vyššieho počtu odlietavajúcich a prilietavajúcich lietadiel.

Posilňuje sa spojenie z Bratislavy do Londýna. Prečo sú práve linky do britskej metropoly také frekventované?
Londýn je obľúbenou turistickou destináciou pre krátkodobé pobyty, ale väčšiu časť cestujúcich tvoria ľudia cestujúci za prácou.

Nie je takéto posilňovanie trochu rizikom vzhľadom na brexit? Ako môže odchod Británie z EÚ otriasť slovenským leteckým trhom?
Ak chce Británia „prežiť“ brexit, bude musieť otvoriť svoj trh, aj keď nebude členskou krajinou EÚ. Som presvedčený, že nikto v Británii nechce vidieť reštaurácie bez čašníkov a kuchárov, obchody bez predavačov a britské domácnosti bez opatrovateliek detí. Brexit môže mať negatívny dosah na letecký trh, ak sa zavedú akékoľvek administratívne bariéry. Verím tomu, že politici nájdu racionálnu cestu, ako neohroziť letecký trh.

Hovorí sa o príchode Qatar Airways do Bratislavy. Prichádza sem aj gruzínsky prepravca Georgian Airways. Má vôbec naše letisko šancu pivítať veľké spoločnosti vzhľadom na konkurenciu väčších letísk vo Viedni, Prahe či Budapešti?
Napriek tomu, že si vážim snahu vedenia letiska Bratislava, príchod akéhokoľvek dopravcu môže ovplyvniť len minimálne. Ak na Slovensku nie je trh ani cestujúci, tak incentívy, ktoré ponúkne letisko Bratislava určite nerozhodnú o tom, či ktokoľvek otvorí linku do Bratislavy. Qatar Airways prevádzkuje dve rotácie denne z Viedne do Dohy lietadlom Boeing 787. Nemyslím si, že je reálne naplniť ďalšiu rotáciu z letiska, ktoré je vzdialené od Viedne 60 kilometrov.

Do akej miery zatriasol trhom koniec spoločnosti Air Berlin či ďalších aeroliniek? Sú súčasné zmeny v Bratislave nepriamym dôsledkom aj týchto turbulentných časov na európskom leteckom nebi?
Bankrot Air Berlin, FlyNiki a Monarch už trhom pohol predovšetkým tým, že z neba dočasne zmizlo viac ako 100 lietadiel. Ale hlavnú búrku očakávam najmä v lete, kedy tradične lieta všetko, čo má krídla. Jednoznačne sa v lete zníži európska letecká prepravná kapacita, čo bude mať dosah na rast cien pre cestujúcich a spôsobí celkový pokles turistického trhu. Jednoducho nebude dosť sedačiek v lietadlách, ktoré by prepravili turistov na dovolenky. Zmeny v Bratislave nepovažujem za dramatické a hlavne súvisiace s bankrotmi. Ryanair už dávno ohlásil linku do Solúna, ktorá má potenciál, ale nakoniec ju neotvoril podľa môjho názoru z kapacitných dôvodov. Reakciu Wizz Air som očakával už dlhšie. Priestor na linke do Londýna určite existuje a Wizz Air vždy prichádza s veľmi agresívnou cenovou politikou. Tá osloví cieľovú skupinu, na ktorú je zameraná.

Môže z týchto zmien profitovať Bratislava, keď sa situácia upokojí?
Bratislava môže profitovať iba z významnej zmeny trhovej situácie, ktorá v horizonte rokov určite nenastane. Pritvrdenie hlukových noriem, obmedzenie obdobia, kedy môžu lietadlá pristávať a odlietať alebo obmedzenie prevádzky lietadiel produkujúcich väčší hluk vo Viedni by mohlo priniesť Bratislave viac letov. Zostaňme však realisti. Aj letisko Viedeň žije z peňazí.

Ako bude podľa Vás vyzerať letná sezóna v európskom leteckom priestore?
Letná sezóna je už pripravená a bude iná, ako bola v roku 2017. Na trhu bude menej lietadiel ako vlani. Ceny leteniek aj zájazdov budú vyššie a napriek tomu sa nepodarí prepraviť toľko cestujúcich, koľko bolo prepravených v minulom roku. Verím, že letecké spoločnosti si aspoň trochu vydýchnu, pretože tlak na pokles cien nebude taký dramatický a ceny sa priblížia reálnym nákladom.

Je súčasný stav dobrou správou pre tradičných národných dopravcov alebo nízkonákladovky? Kto bude mať v najbližšom období navrch?
Kto je dnes tradičný dopravca a kto nízkonákladovka? Takzvaní tradiční dopravcovia sa radi učia od takzvaných nízkonákladoviek a dávajú si platiť za batožinu, výber sedačky, prednostný nástup, jedlo či pitie. Rozdiel je iba v ich nákladoch a efektívnosti, ktoré sú stále neporovnateľné s takzvanými nízkonákladovkami. Myslím si, že tradiční dopravcovia buď postupne prispôsobia svoj obchodný model trhu, alebo ich čaká osud Air Berlin, alebo budú ďalej skryto dotované štátom. Otázka znie, dokedy a či to vôbec v existujúcom prostredí dokážu. Firmy sú riadené odbormi bez akejkoľvek zodpovednosti za ekonomické výsledky. Umelo sa udržiava zamestnanosť, aby sa udržiavala v pokoji voličská základňa.

Prečo je vôbec Bratislava atraktívna pre zahraničné spoločnosti? Čo im môže ponúknuť a kto si k nám bude v budúcnosti hľadať cestu – veľké firmy alebo menšie nízkonákladovky?
Bratislava môže byť atraktívna prevádzkovo iba tým, že má málo vyťažené dve dráhy, dobre vybudovanú infraštruktúru a zázemie pre cestujúcich. Trhovo je však absolútne neatraktívna. Buďme však pozitívni. V Nemecku a v Anglicku je množstvo letísk regionálneho významu so sezónnou prevádzkou. Bratislava je výborné regionálne letisko zo sezónnou prevádzkou. Prečo stále očakávame, že bude niečo viac? Bratislava sa nikdy Viedňou, Londýnom, Parížom ani Amsterdamom nestane a prečo by sa vôbec stať mala?

01 - Modified: 2024-04-18 14:50:03 - Feat.: - Title: Kyjev musí rýchlo konať. Dochádzajú mu vojaci, zbrane i munícia, tvrdí pre HN český expert na Ukrajinu Mlejnek 02 - Modified: 2024-04-18 14:08:09 - Feat.: - Title: Bratislavské letisko patrí k desiatke najlepších letísk vo východnej Európe 03 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút 04 - Modified: 2024-04-18 17:48:37 - Feat.: - Title: Korčoka lákali do maďarského rádia. „Neurobil som to,“ hovorí pre HN a spomína červenú čiaru a pád do bahna 05 - Modified: 2024-04-18 22:00:00 - Feat.: - Title: Bratislava pripravuje veľký parkovací dom. Magistrát si objednal dokumenty za niekoľko desiatok tisíc eur
menuLevel = 2, menuRoute = focus/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
19. apríl 2024 03:36