Vediete spoločnosť Geoharbour, ktorá patrí medzi popredných inovátorov v oblasti stavebníctva. Prečo ste si vybrali práve tento segment?
Som vyštudovaný inžinier a prakticky od študentských čias som sa zaujímal o rôzny inovácie a objavy v oblasti stavebníctva či pozemnej infraštruktúry. Tým sa teraz zaoberá aj spoločnosť Geoharbour. Prirodzene, dôležitú úlohu v našom biznise zohrávajú aj informačné technológie a softvéry.
Vaša firma rastie aj vďaka zvyšujúcemu sa dopytu v sektore stavebníctva. Pomáha vám práve to, že vo vašej krajine pretrváva stavebný boom?
Nepochybne áno, stavia sa naozaj všade. Čína tento boom zažíva niekoľko desaťročí a my ho už takmer 20 rokov využívame pre náš biznis.
V ktorom regióne vašej krajiny ste najviac aktívni?
Je to predovšetkým centrálna Čína, ale aj Šanghaj. Tam sme sa podieľali na rozšírení medzinárodného letiska Pudong i šanghajského prístavu. Avšak 80 percent nášho stavebného biznisu a investícií je v zahraničí.
V ktorých krajinách staviate?
Sú to najmä štáty južnej a juhovýchodnej Ázie ako Indonézia, Vietnam, Singapur, Filipíny či Malajzia. Pôsobíme aj v krajinách Perzského zálivu a vlastnú spoločnosť máme tiež v Paname. Plánujeme však ísť i na európsky trh.
Môžete uviesť konkrétne projekty, na ktorých ste v týchto krajinách pracovali?
Napríklad v Dubaji to bola infraštruktúra pred blížiacou sa svetovou výstavou EXPO 2020 vrátane súostrovia The World Islands. Ide o skupinu štyroch umelo vybudovaných ostrovov neďaleko pobrežia Spojených arabských emirátov. V spolupráci s Medzinárodnou futbalovou asociáciou FIFA sa zúčastňujeme aj na príprave infraštruktúry pred majstrovstvami sveta v Katare v roku 2022. Čo sa týka juhovýchodnej Ázie, medzi našimi projektmi bolo medzinárodné letisko Changi v Singapure či letisko v indonézskej Jakarte.
Kto je váš typický klient a na akých projektoch sa zväčša podieľate?
Naším typickým klientom sú prístavy, elektrárne či letiská. Pracujeme tiež na verejných cestných komunikáciách alebo na priemyselných parkoch.
Vyvinuli ste novú metódu, ktorá šetrí čas, peniaze aj životné prostredie. Sú inovácie významnou súčasťou vášho biznisu?
Určite áno, inovácie sú veľmi dôležitým prvkom v našom biznise. Do výskumu a vývoja neustále investujeme veľké peniaze, zhruba päť až osem percent našich tržieb. Pri výstavbe môžeme vďaka tomu ušetriť až 30 percent nákladov.
Čím je vaša metóda výnimočná?
Predovšetkým tým, že je veľmi priateľská voči životnému prostrediu. To je jednoznačne najdôležitejšia výhoda tejto technológie. Práve ochrana životného prostredia je veľmi dôležitým faktorom všetkých stavieb našej spoločnosti. Naša metóda zároveň šetrí energie a prispieva k tomu, aby tieto stavby boli maximálne bezpečné. Navyše je výhodná aj z ekonomického hľadiska.
Vyvíjate si aj vlastné stroje alebo ich dovážate zo zahraničia?
Nič nedovážame. My si vyrábame a používame naše vlastné stroje a rôzne zariadenia.
Kde vidíte vašu spoločnosť o päť alebo 10 rokov?
Pre našu fabriku je to pomerne jasná záležitosť. Chceme zdieľať technológie s partnermi v iných krajinách. Obzvlášť v stavebnom sektore je lepšie, keď navzájom spolupracujete. Šetria sa tým náklady a konáte v prospech životného prostredia.
Ktoré krajiny budú v tejto spolupráci vašimi hlavnými partnermi?
Nemáme špecifické regióny, ktoré by sme uprednostňovali pred ostatnými. Môžeme si navzájom pomôcť a spolupracovať v ktorejkoľvek krajine, čo sa týka výstavby, inovácií či rozvoja mechanizmov a technologických prostriedkov.
Plánujete v budúcnosti vstúpiť aj do úplne nového segmentu?
Stavebný trh je obrovský a ďalšie ekonomické vyhliadky sú skutočne veľmi sľubné, takže sa možno budeme zameriavať aj na ďalšie oblasti. Vstup na tieto trhy bude závisieť aj od toho, ako sa tieto segmenty budú ďalej rozvíjať. Vo všeobecnosti sa chceme ďalej zameriavať na infraštruktúrne stavby, ako sú letiská či prístavy. Ak by som však mal byť konkrétny, radi by sme boli aktívnejší v prímorských projektoch, ako sú stavby na mori a pod hladinou. Celkovo má morská ekonomika veľkú perspektívu.
Čo by ste poradili mladým podnikateľom, ktorí by chceli dosiahnuť taký úspech ako vy?
Predovšetkým to, aby investovali do inovácií, nových zariadení a systémov. Musia sa aktívne starať o rozvoj ich spoločnosti, nezostať stáť na mieste. Mali by študovať, spoznávať nové veci a pomáhať si navzájom radami aj zdieľaním dôležitých myšlienok.
Číňan, ktorý dáva stavebníctvu modernú podobu
Šéf čínskej spoločnosti Geoharbour Su Ši-lung vyvinul metódu, pomocou ktorej dokáže vysušiť a pripraviť pôdu na veľké stavebné projekty aj bez použitia betónu.
Jeho cesta za úspechom sa začala pred vyše dvoma desaťročiami. Ako mladý inžinier zaoberajúci sa zložením pôdy skúmal možnosti jej spracovania a prípravy pred veľkými stavebnými projektmi.
Dnes Su Ši-lung vedie čínsky koncern Geoharbour, ktorý stavia letiskovú a prístavnú infraštruktúru po celej Ázii. Metóda odvodnenia a vysušenia pôdy, ktorú Su Ši-lung vyvinul, je nielen oveľa priaznivejšia voči životnému prostrediu než tradičné postupy, ale dokáže developerom usporiť až 30 percent nákladov. „Čas výstavby sa skráti na polovicu,“ pripomína Su Ši-lung, ktorý je aktuálnym čínskym EY Podnikateľom roka.
Prudký rast Šanghaja
Su Ši-lung zbieral skúsenosti s infraštruktúrnymi projektmi ešte pred založením spoločnosti Geoharbour v roku 2000. Jeho špecializáciou sa stalo navrhovanie prístavov. To všetko v čase, keď Čína začala ekonomicky prudko rásť a stavať doslova na každom kroku.
Tento stavebný boom sa týkal aj Šanghaja, z ktorého sa postupne stalo veľké finančné a obchodné centrum na juhovýchode Číny. Problém bol v tom, že územie okolo Šanghaja tvoria močiare, čo značne komplikovalo ďalšiu územnú expanziu dnes 25-miliónovej metropoly.
Zakladateľ spoločnosti Geoharbour si s týmto problémom poradil. V roku 2003 vyvinul metódu, ktorá dokáže vysušiť a spevniť pôdu za použitia vysokého tlaku a vákua. A to všetko bez potreby naliať do nej tony betónu. Jednoducho sa z nej vákuovo odčerpá voda, vysaje vzduch a o tri mesiace sa môže začať stavať.
Novú metódu si Su Ši-lung vyskúšal na prvom veľkom projekte len pár mesiacov po tom, ako ju vyvinul. V roku 2003 sa Šanghaj rozhodol rozšíriť svoje letisko Pudong a postaviť k nemu druhú pristávaciu dráhu. Celý projekt zveril do rúk práve Geoharbouru.
Plány expanzie
Unikátna technológia zafungovala. Su Ši-lung vďaka nej ušetril mestu milióny dolárov, ktoré by stála výroba a použitie takmer dvoch miliónov kubických metrov betónu. Celý projekt bol hotový podstatne rýchlejšie, než by to bolo v prípade použitia konvenčnej metódy. Vedenie mesta bolo s prácou natoľko spokojné, že Geoharbouru zverilo výstavbu ďalších dvoch pristávacích dráh šanghajského letiska.
Práce na Pudongu, ktorý je s vyše 70 miliónmi odbavených cestujúcich ročne druhým najväčším čínskym letiskom hneď po Pekingu, naštartovali úspešnú expanziu Geoharbouru. Dnes má firma za sebou viac ako tisícku veľkých projektov nielen v domácej krajine, ale aj v štátoch Perzského zálivu, juhovýchodnej Ázie či v Austrálii alebo Paname. Celková rozloha spracovanej pôdy prekročila sto štvorcových kilometrov. „Pracujeme na prístavoch, letiskách, cestných komunikáciách, priemyselných parkoch či elektrárňach vo vyše troch desiatkach krajín. Plánujeme sa dostať aj do Európy,“ hovorí pre HN Su Ši-lung, ktorý sa podľa vlastných slov chce v nasledujúcich rokoch koncentrovať predovšetkým na prímorskú infraštruktúru. Tomu nasvedčuje aj najnovší projekt umelých ostrovov pri pobreží Spojených arabských emirátov.
Rúcanie stereotypov
Geoharbour však zrejme nezostane len na doterajších trhoch. Patent na svoju prelomovú metódu už Su Ši-lung získal v takmer 40 krajinách sveta. Okrem iných aj v Austrálii, Japonsku a Spojených štátoch.
Su Ši-lung tak rúca stereotypy zažité predovšetkým v západných krajinách, že všetko, čo sa postaví v Číne, automaticky výrazne škodí životnému prostrediu. Jeho metóda získala viacero ekologických ocenení a pozerajú sa po nej v čoraz väčšom počte krajín. Su Ši-lung priznáva, že Geoharbour má už teraz 80 percent projektov mimo Číny. Tento podiel sa pravdepodobne bude ešte zvyšovať.
Kde má Geoharbour zámorské divízie
Singapur
Indonézia
Vietnam
Malajzia
Thajsko
Mjanmarsko
Filipíny
Dubaj
Panama
Austrália