VÚB
StoryEditor

Odborník z VÚB banky: Slovenskému biznisu dominujú rodinné firmy

30.06.2019, 15:08
Autor:
redred
November 1989 má výraznú zásluhu na tom, že biznisu na Slovensku dominujú rodinné firmy, hovorí pre HN Dušan Srnec, riaditeľ odboru Malé a stredné podniky VÚB banky.

Ako vnímate rodinné firmy, majú voči nim banky na Slovensku špecifický prístup?

Rodinné firmy na Slovensku sú špecifické v tom, že z pohľadu banky je pre nás dôležitá osobnosť a osoba, s ktorou spolupracujeme. Veľmi často máme nadviazaný dlhodobý pracovný vzťah s majiteľom spoločnosti. Hovoríme síce v jednotnom čísle, no v rámci manažmentu rodinných firiem fungujú viacerí členovia rodiny, ktorí zastávajú rôzne funkcie.

Existuje na Slovensku fenomén rodinných firiem?

Od Novembra 1989 uplynulo 30 rokov. Mnohé firmy vznikli ihneď po revolúcii a na trhu si vybudovali silnú pozíciu. Úspešnosť podnikania spočíva aj v tom, že počas spomínaných 30 rokov
mnoho firiem skončilo, na druhej strane, mnoho firiem bolo schopných prežiť na trhu. Vzhľadom na to, ako je postavené podnikanie na Slovensku, rodinné firmy sú dominantné, čím sa v zásade neodlišujeme od zahraničia, keďže podľa odhadov tri štvrtiny výkonu svetovej ekonomiky prinášajú práve rodinné firmy. Často ako banka nekomunikujeme len s manažérmi, ale priamo s majiteľmi a zakladateľmi, ktorí stáli pri zrode firiem, a sme súčasťou ich dlhoročného vývoja. Rodinné firmy sa prirodzene vyvinuli a práve 30 rokov od revolúcie je obdobie, kedy prichádza ku generačnej výmene. Aktuálnosť témy rodinných firiem je absolútny fenomén, ktorý rezonuje v spoločnosti.

Spomínali ste generačnú výmenu. Moment transformácie, keď firmu preberá syn či vnuk je aj pre vás mimoriadne dôležitý. Ako vnímate vo všeobecnosti tento proces?

Vnímame to veľmi citlivo, pretože mnoho firiem je postavených práve na človeku, ktorý budoval podnik od samého začiatku a firma je pre neho ako dieťa. Často je viditeľný tvrdý rukopis zakladateľa. Navyše, transformácia na ďalšiu generáciu nemusí byť vždy úplne jednoduchá, ani to nie je proces, ktorý sa udeje zo dňa na deň. Niekedy je to rok, inokedy ubehnú celé roky, kým zakladateľ nájde svojho nasledovníka a je schopný prepustiť firmu ďalšej generácii. Mnohokrát
dochádza k tomu, že sa stretnú rôzne pohľady starej a novej generácie. Mnohí z podnikateľov majú viac detí, no nie všetky sú pripravené alebo majú záujem pokračovať v rodinných firmách. Takže proces odovzdania firmy novej generácii nemusí byť úplne jednoduchý. Keďže sme z pohľadu financovania partnerom firiem, sme ich dôležitou súčasťou. Musíme myslieť na to, čo táto zmena prinesie samotnej firme alebo či je nástupca schopný pokračovať v samotnom fungovaní
firmy. Proces odovzdania firmy ďalšej generácii teda musí byť veľmi dobre pripravený a zvládnutý.

Myslíte si, že rodinné firmy na Slovensku majú v bankách dobrého partnera pre svoj rozvoj a pre podnikanie?

Mnohokrát sa bankovníctvo v spoločnosti spája len s úvermi, avšak problematika je omnoho širšia. Našim stredobodom záujmu je práve klient, pochopenie jeho potrieb a tým prinášať riešenia vhodné pre klienta. Ak sa pozrieme na podporu rozvoja firiem z pohľadu poskytovania úverov, bankári považujú za najdôležitejšie práve vnímanie, že peniaze nepožičiavame len firme, ale najmä tomu, kto za ňou stojí. Rodinné firmy sú špecifické v tom, že dávame dôraz na vzťahy,
poznanie a dôveru. Moji kolegovia vo firemnej obchodnej sieti, ktorí sa denno-denne starajú o klientov, sú vzťahoví manažéri a už názov ich pozície charakterizuje ich prácu.

Čo býva najčastejším pozitívnym impulzom, kedy sa banka rozhodne podporiť rodinnú firmu?
Jedna vec je skúsenosť, to znamená, čo konkrétna spoločnosť, podnikateľ dosiahol. Dôležitý je aj aspekt, v akej kondícii sa firma nachádza, ako môže investícia pomôcť, ale aj ako je zámer
udržateľný do budúcnosti.

Čo musia urobiť, aby dokázali udržateľnosť svojho zámeru?
Na jednej strane je vždy myšlienka, na druhej strane treba vyhodnotiť, čo tá myšlienka prinesie z pohľadu firmy. Jedna vec je rozvoj biznis príležitostí a druhá vec, aká je návratnosť samotnej
investície po finančnej stránke. Banka musí posúdiť primárnu návratnosť investičných zámerov. Banka tým, že finančne podporí projekt, dáva firme nové príležitosti. Financovanie investícií len z vlastných zdrojov je najdrahší spôsob financovania. Práve cez financovanie úvermi dávame
spoločnostiam možnosť naplnenia vízií.

Aká je úspešnosť rodinných podnikov v získavaní investičných impulzov alebo injekcií od bánk?
Túto stránku je nutné vnímať podľa toho, v akej fáze životného cyklu sa daná firma nachádza. V prípade začínajúcich malých rodinných firiem odporúčam začať s otvorením účtu v banke, cez ktorý budú robiť svoj biznis po finančnej stránke. Tým si v banke vytvárajú históriu a je len otázka času, kedy sa spoločnosti otvorí možnosť financovania úverovými zdrojmi. Najzložitejšie je financovanie absolútnych startupov vyžadujúcich významnú investíciu od samého začiatku. Z pohľadu bankových zdrojov nie je každý projekt vhodný na financovanie. Ak má spoločnosť za sebou aspoň krátku históriu, je oveľa jednoduchšie oprieť sa o to, čo má firma za sebou a kam smeruje.

Rozumieme tomu správne, že banky sú trošku konzervatívnejšie?
Nestačí mať len ideu. Ideálne je mať históriu, niečo za sebou a perspektívu. To je ideálny scenár, no nie vždy splniteľný. Banky financujú aj startupy a idey, máme na to samostatné oddelenie
projektového financovania. Ideu však treba vedieť zhmotniť na základe skúseností z minulosti. Banka si nemôže zobrať na seba 100-percentné riziko, preto je vždy potrebný aspoň nejaký podiel financovania vlastnými zdrojmi. Práve táto kombinácia skúsenosti, vízie, vlastných peňazí a bankových peňazí dáva možnosť financovať niektoré projekty aj od úplného začiatku. Avšak pre rodinné firmy je práve charakteristický vývoj, že vznikajú ako malé spoločnosti, podnikatelia
a postupne rastú, čím sa im menia aj potreby a aj možnosti z pohľadu bankovníctva a financovania. Tým, že ten vývoj je postupný a prirodzený, vytvárajú si de facto svoju históriu.

Čiže treba mať za sebou niekoho, kto má dlhoročné skúsenosti v danom segmente podnikania - garanta, plus finančný základ, a vtedy je banka ochotná prispieť?
V tomto prípade už hovoríme z pohľadu životného cyklu o etablovaných firmách. Opäť sa vraciame k potrebám klienta a ich pochopeniu. Etablované rodinné firmy potrebujú financovať
hlavne denno-denné potreby. Ak by som mal byť konkrétny, ide o prevádzkové financovanie, kde banka spolufinancuje, prípadne odkupuje alebo aj zabezpečuje poistenie pohľadávok spoločnosti voči jej obchodným partnerom a taktiež financovanie nákupu zásob. Potom je financovanie, ktoré je dlhodobého charakteru - investičné financovanie, ktoré je zamerané na rozvoj, investície do technológií, investície do vybudovania haly, na rozšírenie sortimentu, rozšírenie kapacity. Nezabúdal by som ani na financovanie určitého majetku cez leasing, ktoré môže byť jednoduché a rýchle. Napokon môžeme skončiť až pri nastavení podmienok produktu splátkového predaja pre finálnych zákazníkov nášho klienta za účelom podpory predaja. Takže všetko je závislé od toho, aké sú potreby samotnej rodinnej firmy. Našou úlohou bankárov je tieto potreby poznať a rozumieť im, byť schopný ideálne vyriešiť všetky potreby pod „jednou strechou“ a v neposlednom rade aj poradiť.

01 - Modified: 2024-10-08 13:30:00 - Feat.: - Title: Technológie menia finančný sektor. Akým spôsobom a čo sú najväčšie výzvy? 02 - Modified: 2024-10-05 08:08:48 - Feat.: - Title: Takmer dve tretiny Slovákov kladú dôraz na kvalitu služieb banky, ukázal prieskum 03 - Modified: 2024-09-29 16:32:31 - Feat.: - Title: Apple sa nezúčastní na aktuálnom kole financovania spoločnosti OpenAI 04 - Modified: 2024-09-25 22:00:00 - Feat.: - Title: Mladým ľuďom zachutili hypotéky. Skôr si ich berú v lacnejších regiónoch, do rozhodnutia chcú ísť sami 05 - Modified: 2024-09-25 08:34:51 - Feat.: - Title: Ján Figeľ: Európa bez inovácií neprežije. Máme lídrov, no treba začať niečo robiť
menuLevel = 2, menuRoute = focus/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
09. október 2024 01:47