Pozreli sme sa na letáky
Cena masla ide postupne dole. Ukazujú to údaje z aktuálnych letákov najväčších potravinových reťazcov na Slovensku (údaje k 5. decembru 2017). Spoločnosť Lidl ukazuje 29-percentný pokles ceny masla na 1,69 eur, v Bille o trochu vyšší, 31-percentný pokles na 1,99 eur.
Terno vykazuje 27-percentné zníženie na úroveň 1,59, rovnaký pokles má aj Coop Jednota, v ktorej sa maslo znížilo na 1,99 eur a reťazec Kaufland drží aktuálne najmenší, 15-percentný pokles na sumu 1,69 eur.
Síce sa druhy uvedených masiel medzi jednotlivými reťazcami líšia, výsledky podľa aktuálnych katalógov ukazujú jasný klesajúci trend.
Situácia je pokojnejšia
Na rozdiel od masla, vajcia sme v každom aktuálnom letáku akcií spoločností nenašli.
V letáku spoločnosti Billa sa síce vajcia nachádzajú, ponúkané sú však bez naznačenia akcie. V otázke ako hodnotia ceny a predaj masla a vajec sme oslovili potravinové reťazce: „V predajniach BILLA evidujeme stále veľký dopyt po vajíčkach, avšak nápor na nákup tohto produktu sa mierne upokojuje. Oproti vlaňajšku sme zaznamenali väčší počet predaných vajec. Cena masla je momentálne stabilizovaná a dopyt po ňom začína pomaly klesať. Situácia sa teda v prípade oboch produktov začína upokojovať,“ uviedla pre HN hovorkyňa spoločnosti Billa Denisa Pernicová.
Podobný názor má aj Lucia Langová, hovorkyňa siete Kaufland: „O cenách pravidelne rokujeme s našimi dodávateľmi, aby daná situácia mala čo najmenší dopad na nášho zákazníka. Zároveň však môžeme konštatovať, že situácia na trhu sa pomaly stabilizuje."
Podľa vyjadrenia Únie hydinárov Slovenska na ich webovej stránke, Slovensko je v produkcii konzumných vajec ako jednej z málo agropotravinárskych komodít sebestačné, máme aj nadprodukciu, ale na domácom trhu dokážu výrobcovia z nej uplatniť iba 75 percent.
Zvyšok kompenzovali reťazce dovozom malých vajec zo zahraničia, predvianočné zásobovanie tiež zaznamenávajú každoročne.