V Číne vlaky môžu dosiahnuť 300 kilometrov za hodinu alebo v najvyššej rýchlosti až 350 kilometrov. Vysokorýchlostné vlaky spájajú okolo 200 čínskych miest, čím tak pokrývajú 32 z 34 provincií. Čína si drží svoje prvenstvo najdlhšej siete pre vysokorýchlostné vlaky – od roku 2008, kedy otvorila prvú vysokorýchlostnú linku spájajúcu Peking s Tchien-ťinom má ich vyše 22-tisíc kilometrov, pričom skoro polovica z nich umožňuje rýchlosť nad 250 kilometrov za hodinu.
Tá najdlhšia spája mestá Peking a Kanton na vyše dvojtisícovej kilometrovej trase a v roku 2018 by sa mala rozšíriť až do Hongkongu. Celkový počet vysokorýchlostných tratí v Číne tiež predstavuje dve tretiny vysokorýchlostných tratí vo svete. Do roku 2020 by sa mali rozšíriť na 30-tisíc kilometrov a o päť rokov neskôr až na 38-tisíc.
Pre Čínu sú vlaky zosobnením rýchlosti (trasu s Pekingu do Šanghaja skrátili z 15 hodín na 4,5 hodiny), presnosti (neovplyvňuje ich počasie v takej miere ako lety), pohodlnosti, praktickosti a adekvátnej ceny.
Zisťovali sme, koľko by cena na takýto závratne rýchly vlak vyšla. Na vyše 1300 kilometrovej trase z Pekingu do Šanghaja by sme zaplatili za miesto v business classe 257 dolárov, čo je asi 216 eur. Na porovnanie, cesta z Bratislavy do Košíc nás neštudentov a nedôchodcov trvá vlakom Intercity tiež približne 4,5 hodiny, za ktoré prejdeme 445 kilometrov. Obyčajný lístok nás vyjde na 21,5 eur.
K ďalším krajinám s vysokorýchlostnými vlakmi patrí Francúzsko, Taliansko, Južná Kórea, Španielsko, Taiwan, Turecko, Veľká Británia či Japonsko, na ktoré sme sa pozreli bližšie.