Zbaviť sa problémovej stavby by bola v súčasnom stave skôr výhra pre zhotoviteľov, nie pre štát či vodičov, domnieva sa Kovalčík. Odôvodňuje to tým, že v konečnom dôsledku by bola stavba dokončená neskôr, bola by ešte drahšia a pravdepodobne aj nekvalitnejšia.
„Nájsť novú firmu na rozpracovanú stavbu, z ktorej niekto vyhodil pôvodného zhotoviteľa, je náročná úloha. Predošlý zhotoviteľ by musel ručiť za kvalitu prác,“ hodnotí analytik. Podľa Palčáka by tiež hrozila nízka účasť v prípadnej novej súťaže.
„Pre stavebnú firmu je oveľa jednoduchšie vždy začať od začiatku, než dokončovať cudzí projekt,“ dodáva. Ako ukázala prax z Prešova, po vypovedaní zmluvy by navyše hrozili súdne prieťahy.
Dôležitým je tiež fakt, že zhruba 75 percent zmluvnej ceny stavby nám má po dokončení uhradiť Brusel. Hoci nová súťaž automaticky neznamená, že by nám eurofondy prepadli, stať by sa tak mohlo, keby sa výrazne oneskorila.
Diaľnica musí byť teda dokončená kýmkoľvek najneskôr v roku 2023, to je totiž termín konca programového obdobia aktuálneho eurofondového balíka na dopravu.