Bývalý Obchodný dom Prior v Bratislave zvaný Trojuholník bol realizovaný ako prvá etapa výstavby areálu Kamenného námestia. Išlo o prvý plnosortimentový obchodný dom na veľkom priestore postavený v 60. rokoch na Slovensku. V stavbe je v nebývalom rozsahu použitý kameň a dotvorená je okrasnými budovateľskými prvkami.Peter Mayer/HN
StoryEditor

Kedy otvorili prvý Prior na Slovensku?

11.01.2019, 23:00
Rok 1968 sa nespája iba s okupáciou Československa vojskami Varšavskej zmluvy.

20. novembra toho roku v Bratislave na Kamennom námestí otvorili Prior, ktorý bol vtedy najväčším obchodným domom v Československu. Ľudia ho privítali doslova s otvorenou náručou.

Dovtedy totiž často bojovali so zle zásobovanými obchodmi, čomu mal byť koniec. Vlna nakupovaniachtivých zákazníkov bola taká obrovská, že bolo nutné posilniť poriadkové hliadky Verejnej bezpečnosti, aby dav udržali vonku.

Ľudia však kordón neskôr prerazili a organizátori museli pristúpiť na mimoriadne opatrenia: „Nápor ľudí bol taký veľký, že organizátori zalarmovali armádu.

Prišli štyri vojenské vétriesky, ktoré vytvárali pri vstupe do obchodu koridor,“ spomínal architekt domu Ivan Matušík pre portál Teraz.sk. Súťaž na návrh vyhral v svojich 30 rokoch.

P. Funtál

Za realizáciu stavby mu patrí aj najvyššie domáce architektonické ocenenie Cena Dušana Jurkoviča. Pozoruhodná bola hlavne fasáda budovy pokrytá spišským travertínom. Zaujímavosťou je, že v projekte bola pôvodne zakreslená i prestupná stanica metra, čo sa, ako vidíme, nakoniec nezrealizovalo. Matušík navrhol aj susedný Hotel Kyjev.

Výstavba Prioru prebiehala v rokoch 1964 až 1968 a stála sto miliónov korún. V takej sume v ňom malo byť aj tovaru. Ten obhospodarovalo 350 predavačov. „Obchodný dom má 25 špecializovaných oddelení s celým sortimentom priemyselného tovaru, okrem nábytku a motorových vozidiel,“ vyzdvihovala centrum nákupov dobová tlač.

K dispozícii boli aj rôzne služby ako zásielková či kľúčová. A jeho devíza? Pohyblivé schody, ktoré za hodinu vedeli prepraviť aj šesťtisíc ľudí. V tieni nezostával ani inovatívny systém predaja, samoobsluha či voľný výber tovarov.

Do archívov sa otvorenie Prioru zapísalo aj rekordnými tržbami. Takmer 30-tisíc zákazníkov vtedy minulo 5,5 milióna korún. Ako portál HN History dávnejšie informoval, denné tržby v tom čase najväčšom pražskom obchodnom dome Bílá labuť sa pohybovali na úrovni troch miliónov korún, čo tak pre nováčika predstavovalo rekordný úspech.

01 - Modified: 2024-10-28 11:26:40 - Feat.: - Title: Bezhlavo kupujú veci, ktoré nepotrebujú: Tieto znamenia utrácajú najviac peňazí z celého horoskopu 02 - Modified: 2024-08-11 10:40:45 - Feat.: - Title: Väčšina Slovákov dá pri online nakupovaní na recenzie, na rozhodnutie si nechajú čas 03 - Modified: 2024-06-25 10:53:19 - Feat.: - Title: Revolúcia v e-commerce: ako online trhoviská menia pravidlá hry na Slovensku? 04 - Modified: 2024-05-13 11:00:00 - Feat.: - Title: Influencerka Karolína Shawty: Ľudia o mne nevedia, že dokážem uloviť rybu či založiť oheň 05 - Modified: 2024-04-23 22:00:00 - Feat.: - Title: Najväčšie nákupné centrum takmer rok od otvorenia: Eurovea trhá rekordy, čoskoro pribudnú nové prevádzky
menuLevel = 2, menuRoute = focus/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
20. november 2024 16:26