StoryEditor

Šéf inovačnej agentúry pre HN: Okrem Bratislavy chystáme vodíkové stanice aj v ďalších mestách

17.02.2022, 15:34
Na to, aká sme malá krajina, dokážeme pomerne výrazne zaujať svet vodíkom, tvrdí v rozhovore pre HN Peter Blaškovitš, generálny riaditeľ Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry.

Slovensko sa v poslednom období prezentuje vodíkovými technológiami. Na výstave EXPO 2020 v Dubaji púta pozornosť naše vodíkové auto aj autobus. Keď sa rozprávate s kolegami z iných krajín, vnímajú, že sa v tomto smere stávame aktívnym hráčom?

Určite áno. Na to, aká sme malá krajina, dokážeme pomerne výrazne zaujať svet vodíkom. Pretože povedzme od Nemecka, prípadne od iných väčších štátov sa takéto veci prirodzene očakávajú. V krajinách veľkosti Slovenska je to však nóvum, ktoré skutočne vytvára veľký záujem.

Naša krajina boduje aj elektromobilitou. V čom má vodík výhody pred elektrinou?

Tam je to dosť jasné. Ak sa zameriame výlučne na mobilitu, v rámci jedného naplnenia nádrže má vodík jednoznačne väčší dojazd. Druhou výhodou je rýchle tankovanie. Vodík sa tankuje podobne rýchlo ako benzín – prídete na čerpaciu stanicu, natlačíte plnú nádrž a idete. Pri elektromobiloch to tak neplatí, aj keď dnes sú už fast chargery relatívne rýchle. Ale stále nie tak ako pri natankovaní vodíkového auta. A ďalšia výhoda je v zimných mesiacoch, najmä pri nízkych teplotách, keď elektrické batérie pomerne rýchlo strácajú účinnosť a výdrž. Týmto vodík netrpí. Samozrejme, lepšie využitie vodíka oproti elektrine nájdeme aj v energetike či inde, ale práve mobilita je dnes jeho hlavnou témou.

Pri elektrobatériách je problémom aj potreba drahých kovov pri výrobe či komplikovaná recyklácia. Pri vodíku táto prekážka odpadáva?

V prvom rade si treba uvedomiť, že vodíkové auto je tiež v zásade elektrickým vozidlom, lebo prostredníctvom palivového článku sa ten vodík mení na elektrinu. Takže aby som bol úplne presný a poskytol pravdivé informácie, baterku máte aj vo vodíkových autách, ktorých sa tým pádom týka i jej recyklácia. Avšak batéria je tam na rozdiel od elektromobilov zväčša len jedna – pomáha pri rozbehu, lebo palivový článok nevie premieňať vodík na elektrinu tak rýchlo, ako by bolo potrebné.

O akú batériu ide?

Odborne sa volá trakčná baterka, ktorá takisto má nejakú životnosť. Musíte ju mať, ak chcete dosiahnuť dostatočnú rýchlosť a akceleráciu. Počas svojho životného cyklu sa dobíja. Môžeme to porovnať s bežnou mobilitou, na ktorú sme zvyknutí. Baterku tu meníme podobne často ako v autách na fosílne palivá a nie je to závislé len od nej. V každom prípade také ekologické problémy ako pri elektromobiloch tu nie sú. Pretože ak raz máte nádrž na vodík, tá vám už zostane. Opäť tu platí niečo podobné ako keď máte nádrž na bežné palivo. Nič tam nemeníte, čiže z pohľadu ekológie a prevádzky samotného vozidla je to porovnateľné, ak nie lepšie ako pri elektromobiloch. A pri výrobe samotného auta je to určite lepšie.

Presne pred rokom sa hovorilo, že v nasledujúcich 12 mesiacoch vzniknú na Slovensku prvé dve vodíkové stanice. Napokon z toho zišlo...

Tu treba vysvetliť, ako k tomu došlo. My sme túto aktivitu vrátane verejného obstaráva...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-11-21 12:39:08 - Feat.: - Title: Dodávky elektriny zo Slovenska na Ukrajinu tento rok výrazne stúpli 02 - Modified: 2024-11-21 07:52:47 - Feat.: - Title: Šéf TMR Igor Rattaj pre HN: Naše horské strediská inšpirujú aj Rakúšanov. Postupne sa učia online predaju 03 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Odkedy nefunguje Nord Stream, energetická hodnota plynu na Slovensku významne vzrástla (rozhovor) 04 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Útok na dáta v ambulancii? Už sa to deje 05 - Modified: 2024-11-20 16:54:15 - Feat.: - Title: Peniaze nie sú zárukou, že zinovujete svet…
menuLevel = 2, menuRoute = focus/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
21. november 2024 18:10