South African Tourism
StoryEditor

V ktorom segmente sa krajina stáva lídrom?

24.10.2020, 00:00
Jedným z najrýchlejšie rastúcich odvetví súčasnej juhoafrickej ekonomiky sú centrá zdieľaných služieb a outsourcing biznisových procesov.

Veľké západné giganty z oblasti technológií, bankovníctva či poisťovníctva si otvárajú call centrá a ďalšie služby mimo svojich domovských krajín predovšetkým preto, aby ušetrili na pracovnej sile. Náklady na zamestnancov sú v ekonomikách tretieho sveta mnohokrát niekoľkonásobne nižšie než vo vyspelých štátoch.
Jednotkou v tomto odvetví je aktuálne India. Nahráva jej angličtina, ktorá je popri hindčine úradným jazykom, množstvo talentovaných mladých ľudí, ako i rastúca kvalita indického vzdelávacieho systému.
Indii však v segmente centier zdieľaných služieb, respektíve outsourcingu podnikových procesov, začína rýchlo šliapať na päty práve Juhoafrická republika. Sektor v súčasnosti zamestnáva 270-tisíc ľudí v šiestich juhoafrických mestách. „Jej trh má potenciál vytvoriť v priebehu najbližších 10 rokov v tomto segmente 775-tisíc nových pracovných miest. Až dve tretiny z týchto pracovníkov sa budú starať o klientov mimo Afriky,“ uvádza vo svojej štúdii konzultačná spoločnosť McKinsey.
Spomínaná štúdia vysvetľuje, že Juhoafrická republika má v tejto oblasti vytvorené priaznivé podmienky na ďalší dramatický rast. Očakáva sa totiž, že ekonomická kríza vyvolaná pandémiou prinúti veľké západné spoločnosti ďalej zoškrtávať pracovné pozície vo svojich krajinách a outsourcovať ich do rozvojových štátov.
Juhoafrická republika má navyše tú výhodu, že láka mnohé talentované mozgy z celej subsaharskej Afriky. Jej školy patria medzi najkvalitnejšie na celom kontinente.

Krajina teda netrpí nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily. „Kým prísne protipandemické opatrenia a zatváranie ekonomiky s cieľom dostať koronavírus pod kontrolu narušili biznis po celom svete, juhoafrické kontaktné centrá zostávajú prakticky nedotknuté, keďže môžu bez problémov prepnúť na model home officeu a fungovať s minimálnym dosahom na klientov,“ uvádza sa v štúdii McKinsey.

29. máj 2022 11:27