„Takáto dopravná zápcha tu býva takmer každý deň. S tým nič nenarobíte, zostaneme tu minimálne dve hodiny,“ upokojuje ma dvadsiatnik Sálih v autobuse, ktorý sa pomalým tempom posúva po diaľnici zo Šardže do susedného Dubaja. Hoci oba emiráty delí od seba necelých 30 kilometrov, ktoré by sa v prípade voľnej cesty dali zvládnuť za necelú polhodinku, zvládnutie tejto trasy trvá často niekoľkonásobne dlhšie. Premávka na šesťprúdovej diaľnici je totiž plynulá len vo výnimočných prípadoch.
Projekty budúcnosti
Obrovské zápchy, ako aj pokračujúca masová výstavba celých obytných i komerčných štvrtí a raketové tempo, ktorým pribúdajú noví obyvatelia, sú hlavným dôvodom, prečo sa dubajskí šejkovia rozhodli s touto situáciou niečo urobiť. Riešenie má priniesť projekt takzvanej inteligentnej dopravy, teda súbor 34 opatrení, v rámci ktorých pomôžu plynulosti premávky nové technológie.
V najbohatšom zo Spojených arabských emirátov sa tak hovorí o bezpilotných dronoch, autobusoch a taxíkoch bez šoférov či o hypermoderných priechodoch pre chodcov. Problémy s nedostatkom parkovacích miest má zase obmedziť rozšírenie obchodov pri ceste. Ľudia už nebudú musieť zdĺhavo hľadať miesto na parkovanie. Cez internet si objednajú tovar, zastavia pri obchode, zamestnanci im naložia nákup do auta a ľudia bez zbytočného zdržiavania odídu. Celý nákup sa výrazne zrýchli a zjednoduší.
Novú Stratégiu inteligentnej dopravy pre roky 2017 až 2021 predstavil tento týždeň Cestný a dopravný úrad v Dubaji. Päťročný projekt, ktorý bude stáť desiatky miliárd dolárov, má za úlohu pripraviť pôdu pre razantné zmeny a zavedenie technológií budúcnosti do tohto sektora. Cieľom je dosiahnuť, aby do roku 2030 bola celá štvrtina cestnej dopravy v Dubaji autonómna, teda bez šoférov. „Táto stratégia je súčasťou budúcich globálnych trendov, ktoré ukazujú, že svet prechádza štvrtou priemyselnou revolúciou. Sústredí sa na umelú inteligenciu a roboty,“ cituje server Gulf News generálneho riaditeľa dubajského dopravného úradu Mattára al-Tajíra.
Najinteligentnejšie mesto sveta
V rámci úsilia o to, aby sa z Dubaja stalo najinteligentnejšie mesto sveta, zaviedol Cestný a dopravný úrad v uplynulých troch rokoch už 29 inovatívnych projektov. V nasledujúcej päťročnici sa počíta s tým, že sa do výberových konaní na modernizačné projekty zapoja popredné medzinárodné dopravné spoločnosti. Od nich si dubajskí lídri sľubujú, že do emirátu prinesú najlepšie autonómne technológie. Samozrejme, malo by ísť výlučne o tie technológie, ktoré budú vhodné pre špecifické klimatické a geografické podmienky emirátu.
Výberové konania by mali byť vyhlásené v priebehu tohto roka. „Budú sa skladať z viacerých etáp, celkovo však pokryjú sedem rôznych druhov dopravy vrátane pozemnej, vzdušnej a námornej,“ tvrdí Ahmad Haším Behrúzián, šéf oddelenia licencií dopravného úradu.
Podľa Behrúziána sa dôraz bude klásť predovšetkým na to, aby sa vybudovala infraštruktúra pre budúce technológie. Zatiaľ totiž nie je úplne jasné, ako bude moderná doprava vyzerať o päť alebo o desať rokov. „Väčšina autonómnych technológií sa momentálne iba vyvíja. Nikto si nemôže byť istý, ktoré z nich a kedy budú zavedené do praxe. Takže my sa teraz pokúšame pripraviť mesto na všetky budúce technológie tým, že vyvíjame bezpečnostné štandardy, zavádzame príslušnú legislatívu a budujeme vhodnú infraštruktúru,“ doplnil Behrúzián.
Kolaps na cestách
Tieto opatrenia by v budúcnosti mali zabrániť rozsiahlym problémom v doprave, ktoré neraz vyústia do úplného kolapsu, najmä v prípade početných dopravných nehôd. Prakticky každý deň dochádza k haváriám na vyťaženej diaľnici medzi Šardžou a Dubajom, na príjazdových cestách k dubajskému medzinárodnému letisku či na ceste Šajcha Muhammada bin Zajída, ktorá je hlavnou dopravnou tepnou pretínajúcou novú časť Dubaja.
K problémom dochádza najmä ráno a večer, teda v období špičky, keď väčšina ľudí chodí do práce a vracia sa z nej. „Trpia najmä tí, čo dochádzajú zo Šardže, pretože tam nejazdí metro. Hoci sa táto vzdialenosť dá normálne prejsť aj za 20 minút, v niektoré dni trčia vodiči v zápche aj hodinu a pol. Navyše je tu vysoká nehodovosť,“ vysvetľuje pre HN Slovenka Ivana Martinková, ktorá v Dubaji žije a pracuje už takmer dve desaťročia. Zároveň pripomína, že v susednom emiráte Šardža je bývanie oveľa lacnejšie, takže niektorým ľuďom každodenné presuny do Dubaja očividne stoja za to.
Nové technológie by podľa Martinkovej mohli byť zaujímavou alternatívou. Hovorí sa dokonca o lietajúcich autách bez šoféra či bez pilota. Zatiaľ nie je isté, ako rýchlo sa tieto novinky ujmú. To, že by v budúcnosti mali úplne nahradiť klasické autá, však nepredpokladá. „Všetci tu lipnú na svojom autíčku. Ja osobne neviem, či by som si do takého lietajúceho auta vôbec sadla, hoci aj so šoférom,“ usmieva sa mladá Slovenka.
Moderná doprava
V každom prípade, Dubaj už teraz poskytuje modernú, pohodlnú a veľmi prehľadnú hromadnú dopravu. Ak sa chcete aj ako zahraničný turista voziť po meste, nemusíte si kupovať jednorazové lístky. Jednoducho si za 25 dirhamov, čo je asi 6,50 eura, kúpite na stanici metra alebo na autobusovej stanici magnetickú kartu. Tú potom celý čas nosíte so sebou pri jazde metrom či autobusom v Dubaji. Karta vám platí aj na početné prímestské spoje poschodovým autobusom zo Šardže do Dubaja.
Rovnako jednoduché je aj dobitie karty. Vždy, keď si ju pri vstupe do metra pípnete na turnikete, na displeji sa vám ukáže, aký na nej máte aktuálny kredit. Ak je príliš nízky, môžete si ho o ľubovoľnú čiastku zvýšiť v automate, či už prostredníctvom hotovosti alebo platobnej karty. Nevýhodou metra je jeho preplnenosť. Súpravy však v špičke jazdia každé dve až tri minúty.
Loďkou cez Dubai Creek
Prirodzene, žiadna moderná dopravná technológia nemôže nahradiť jedinečnú atmosféru, keď sa starou loďkou plavíte cez rieku Dubai Creek zo starej časti Deira do moderného Dubaja. Tu vám už karta neplatí, za plavbu s prievozníkom však zaplatíte iba jeden dirham, teda niečo vyše 25 eurocentov. Tejto atrakcie, ktorú využívajú zahraniční turisti, prisťahovalci aj domáci obyvatelia, sa Dubaj s najväčšou pravdepodobnosťou nevzdá ani po zavedení stratégie inteligentnej dopravy do praxe.
Vyhľadávaným zážitkom je aj jazda monorailom, teda jednokoľajovou železnicou, na slávny palmový ostrov Palm Jumeirah. Za spiatočný lístok dáte 25 dirhamov, karta mestskej hromadnej dopravy vám tu neplatí. Podobne ako pri jazde metrom, aj tu ide v podstate o autonómnu dopravu, keďže obsluha prakticky nezasahuje do chodu súpravy. Všetko riadia počítače.