Slovensko aj región strednej a východnej Európy zažili v niekoľkých uplynulých rokoch hneď niekoľko kríz. Zvládali ich lepšie krajiny s eurom alebo s vlastnými menami? Prípadne rozhodovali úplne iné faktory?
Tých kríz bolo príliš veľa na to, aby sme to vedeli takto generalizovať. Na to, ako sa ktorej krajine darí, majú výrazný dosah skôr nastavenia lokálnych politík. Samozrejme, to, či má krajina euro, vplýva na to, ako sú tie politiky nastavené. Avšak nemôžeme jednoznačne povedať, že napríklad krajinám regiónu strednej Európy sa s eurom darí oveľa lepšie alebo horšie. Posledné krízy, ktoré sme zažívali, boli naozaj viac o tom, ako sa jednotlivé krajiny všetkým výzvam postupne prispôsobovali a ako nastavovali svoje vnútorné politiky. Ešte by som však podotkol jednu vec. To, že niektorá krajina v niektorých rokoch rástla rýchlejšie, automaticky neznamená, že jej rastový potenciál je väčší a že takýmto tempom bude rásť aj do ďalších rokov.
V čom je ich problém?
Nedostatočné reformy. Videli sme to pri viacerých krajinách, ktoré možno fiškálnymi stimulmi výrazne podporili svoj ekonomický rast, ale neurobili štrukturálne reformy. Dlhodobý zdravý rast smerom k modernej ekonomike založenej na inováciách je tam v takomto prípade relatívne ťažký. Určite je to teda viac o nastavení vnútorných politík než o tom, či daná krajina má euro alebo nie. Pretože výzvy pre tie ekonomiky sú v podstate veľmi podobné.Ktorá krajina teda bola v uplynulom období premiantom regiónu, kto mal tie vnútorné politiky najlepšie nastavené?
Ak by sme sa pozreli na dlhodobý rast ekonomiky v regióne strednej a východnej Európy, tak asi by som povedal, že premiantmi sú stále krajiny, ktoré boli a doteraz sú ekonomicky najsilnejšie. To znamená Česko, možno čiastočne Slovinsko, ktoré sa síce borilo s istými problémami, ale predsa len stále zostáva v ekonomickej sile lídrom regiónu. Pomerne silný rast zaznamenali aj niektoré ďalšie krajiny, ako napríklad Poľsko alebo Maďarsko. No ich story je trošku iná.
V čom sa odlišujú od ostatných?
Zostáva vám 82% na dočítanie.