Ľudia na Slovensku sa často pozerajú na to, ako veci fungujú v Česku. V mnohých oblastiach ste pre nás akýmsi vzorom. Vnímate to rovnako?
V prvom rade by som túto myšlienku trochu poopravil. My totiž zase berieme Slovensko tak, že ste v niektorých veciach akýmisi priekopníkmi, či už to bolo prijatie eura alebo PPP projekty. Myslím si, že práve v tomto ste vy agilnejší. Pre nás sú teda vzorom práve PPP projekty. Jedným z nich bol obchvat Bratislavy, ktorý sa naozaj vydaril. A napokon aj diaľnica D4, ktorá sa takisto budovala ako PPP projekt.
Vy sa na to pozeráte z pohľadu zástupcu českého bankového sektora. Berú to rovnako aj vašu politici?
Áno, aj keď som sa bavil s naším ministrom dopravy Martinom Kupkom, tak zmienil práve úspešný slovenský model. On je okrem iného veľkým zástancom PPP projektov. A myslím si, že i vďaka úspechu Slovenska v oblasti budovania diaľničnej infraštruktúry cez PPP projekty sa podarilo presvedčiť českú vládu, či už tú minulú, keďže ono to vždy trvá dlhšie, alebo i tú súčasnú, že tieto projekty sú efektívnym spôsobom, ako ju budovať.
Môžete spomenúť nejaké konkrétne PPP projekty v Česku?
Teraz v decembri sa otvárala diaľnica D4 na Strakonice. To bol prvý PPP projekt, ktorý sa realizoval v Českej republike. Ukazuje sa, že je veľmi úspešný a otvára dvere ďalším. Mimochodom, veľkú úlohu tu zohral Slovenský investičný holding a vôbec Slovensko, ktoré malo odvahu a ambíciu do tých PPP projektov ísť. Medzi ekonómami sa totiž viedla veľká diskusia, či je to vôbec efektívne. Vcelku na tom síce zaplatíte viac, ale rýchlosť výstavby, prenesenie zodpovednosti na prevádzkovateľa či ďalšie veci sú benefity, vďaka ktorým sa to štátu vyplatí.
Hovorí sa aj o projekte železnice, ktorá prepojí Kladno, hlavnú stanicu v Prahe a Letisko Václava Havla...
Áno. Ubehli už minimálne dva roky od chvíle, čo vláda schválila desať strategických infraštruktúrnych projektov. Prednedávnom sa dokončila spomínaná diaľnica D4 a teraz sa súťaží D35, čiže toto je súčasť diaľničnej infraštruktúry. No a v príprave na súťaž je práve tento vôbec prvý železničný projekt, ktorý sa bude realizovať cez štruktúru PPP.
Hovoríte, že sme priekopníkmi aj v otázke eura. Jeho prijatie je v Česku často diskutovaná téma. Aký je na to pohľad odborníka z bankového sektora, pomohlo by podľa vás českej ekonomike?
Môžem vám na to povedať svoj osobný názor. Jedna vec je to, že sme súčasťou Európskej únie a k prijatiu eura sme sa zaviazali. Avšak splnenie tohto záväzku nemá žiaden pevne stanovený termín. Prijatie eura ako také Českej republike nepomôže ani neuškodí. Vlastná mena má určite svoje prínosy a výhody, ale zároveň i negatíva. Nevýhodou je napríklad to, že nemať euro predražuje PPP projekty. Musíte totiž získať čo najviac emisií v korunách, pričom emisné podmienky sa vzťahujú len na Českú republiku.
Zostáva vám 75% na dočítanie.