Pred pár dňami ste na technologickej konferencii Jarná ITAPA 2024 v Bratislave diskutovali o využití výskumu, inovácií a vzdelávania na transformáciu budúcnosti. Slovensko tu stále zaostáva nielen za Západom, ale i za krajinami, ako je Estónsko. Znižujeme postupne ich náskok?
Tá cesta je dlhšia. Musím povedať, že sa na tom podpísali aj roky zanedbávania peňazí investovaných do školstva. Stagnovali verejné výdavky a medzi rokmi 2020 až 2021 dokonca došlo k poklesu rozpočtu na vzdelávanie. A keď nemáte financie, ťažko môžeme hovoriť o nejakom rozvoji. Takže iba pokiaľ budeme považovať vzdelávanie za dlhodobú a systematickú prioritu, máme šancu hovoriť o tom, že sa chystáme niekoho dobiehať.
Dnes je to už s investíciami do školstva lepšie?
Momentálne je na ministerstve školstva situácia taká, že sa nám na tento rok podarilo zabezpečiť 20-percentný nárast výdavkov. A určite chceme, aby rástli aj v ďalších rokoch. Spustili sme program zmien v 40 projektoch, ktoré považujeme za veľmi dôležité. Týkajú sa aj predprimárneho vzdelávania, teda materských škôl. Tam totiž treba začať. S deťmi musíme pracovať už v ranom veku, aby sme ich pripravili na základné a neskôr i na stredoškolské a vysokoškolské vzdelávanie. Na jednej strane je potrebné dať im k dispozícii technológie, ale zároveň sa im venovať zo sociálnej stránky. Aby to skrátka bol primeraný balans a rovnomerne sa rozvíjali ich sociálne aj technologické zručnosti.
Ako by teda podľa vašich predstáv mala o niekoľko rokov vyzerať úroveň digitalizácie školstva?
Digitalizácia je komplexná záležitosť, ktorú nevyriešite jedným ťahom. Môžete síce nakúpiť rôzne digitálne technológie, ale k nim potrebujeme ľudí, ktorí ich ovládajú. Nemôžeme sa spoliehať výlučne na generáciu, ktorá sa dnes narodila alebo začína chodiť do prvého ročníka základnej školy. To by sme potom museli čakať ďalších 20 rokov, kým vstúpia na trh práce. My musíme pracovať aj s ľuďmi, ktorí sú na ňom už dnes v rámci ekonomicky aktívnej populácie. Práve tých musíme prevzdelávať.
Máte recept, ako to dosiahnuť?
Za ministerstvo školstva sme pripravili pomerne veľmi moderný a komplexný systém celoživotného vzdelávania dospelých. Adaptujeme doň takisto poznania a skúsenosti zo zahraničia, napríklad ako rekvalifikovať pracovnú silu tak, aby bola vždy pripravená využívať aktuálne trendy na trhu práce. A to sa týka predovšetkým technológií. Pýtate sa, prečo sú dôležité? Pretože sú jediným nástrojom, ako dokážete zvyšovať produktivitu práce.
Zostáva vám 82% na dočítanie.