Kto prišiel do Taškentu pred štyrmi rokmi a zavíta tam dnes, určite si všimne veľké zmeny v doprave. Z ulíc zmizli slávne sovietske maršrutky a nahradili ich moderné ekologické autobusy. Takisto namiesto starých vozidiel značky Lada alebo Moskvič v súčasnosti na cestách dominujú najmä americké chevrolety. Na čo ste pri rozvoji novej dopravnej koncepcie kládli hlavný dôraz?
V priebehu posledných troch alebo štyroch rokov sme v Taškente venovali veľkú pozornosť predovšetkým rozvoju mestskej hromadnej dopravy, osobitne metra. Za posledný rok sa začali stavať tri úplne nové linky – dve nadzemné a jedna podzemná. Zatiaľ čo predtým bolo u nás 29 staníc, teraz pribudlo 15 nových, takže dohromady to je 44 staníc metra. Kým ešte pred dvoma rokmi mali všetky linky spolu 30 kilometrov, v súčasnosti to už je 59 kilometrov. Okrem toho sa u nás veľký dôraz kladie na ekológiu.
Na rozdiel od Bratislavy nemáte v Taškente električky ani trolejbusy. Na druhej strane máte práve metro. Čo teda robíte pre rozvoj ekologickej dopravy?
Môžem vám to ilustrovať na jednom príklade. Pred troma rokmi bolo u nás veľké množstvo autobusov na dieselový pohon – dá sa povedať, že až 80 percent. Zvyšných 20 percent autobusov jazdilo na plyn. Teraz sa tento ukazovateľ zmenil. Je to úplne naopak – 70 percent autobusov jazdí na plynový pohon, 15 percent je elektrobusov a zvyšok na naftu.
Zostáva vám 88% na dočítanie.