StoryEditor

Rozhovor z Uzbekistanu: Inšpirácia pre Bratislavu? Taškent sa od nuly vypracoval na lídra ekologickej dopravy

11.08.2023, 00:00
  • Riaditeľ taškentského mestského dopravného podniku Toššahartranschizmat Anvar Zapparovič Džurajev vysvetľuje v rozhovore pre HN okrem iného aj to:
  • Ako sa uzbeckej metropole podarilo za pár rokov vypracovať na absolútnu špičku v oblasti ekologickej dopravy.
  • Prečo Taškent kladie dôraz na rozvoj mestskej hromadnej dopravy.
  • Ako plánuje modernú koncepciu dopravného systému a buduje nové linky metra.

Kto prišiel do Taškentu pred štyrmi rokmi a zavíta tam dnes, určite si všimne veľké zmeny v doprave. Z ulíc zmizli slávne sovietske maršrutky a nahradili ich moderné ekologické autobusy. Takisto namiesto starých vozidiel značky Lada alebo Moskvič v súčasnosti na cestách dominujú najmä americké chevrolety. Na čo ste pri rozvoji novej dopravnej koncepcie kládli hlavný dôraz?

V priebehu posledných troch alebo štyroch rokov sme v Taškente venovali veľkú pozornosť predovšetkým rozvoju mestskej hromadnej dopravy, osobitne metra. Za posledný rok sa začali stavať tri úplne nové linky – dve nadzemné a jedna podzemná. Zatiaľ čo predtým bolo u nás 29 staníc, teraz pribudlo 15 nových, takže dohromady to je 44 staníc metra. Kým ešte pred dvoma rokmi mali všetky linky spolu 30 kilometrov, v súčasnosti to už je 59 kilometrov. Okrem toho sa u nás veľký dôraz kladie na ekológiu.

image

Anvar Zapparovič Džurajev šéfuje taškentskému mestskému dopravnému podniku Toššahartranschizmat už šesť rokov. FOTO: Toššahartranschizmat

Na rozdiel od Bratislavy nemáte v Taškente električky ani trolejbusy. Na druhej strane máte práve metro. Čo teda robíte pre rozvoj ekologickej dopravy?

Môžem vám to ilustrovať na jednom príklade. Pred troma rokmi bolo u nás veľké množstvo autobusov na dieselový pohon – dá sa povedať, že až 80 percent. Zvyšných 20 percent autobusov jazdilo na plyn. Teraz sa tento ukazovateľ zmenil. Je to úplne naopak – 70 percent autobusov jazdí na plynový pohon, 15 percent je elektrobusov a zvyšok na naftu.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 88% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-07-21 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Šéf kinematografickej spoločnosti Uzbekfilm pre HN: Filmári majú záujem o historické mestá ako Samarkand 02 - Modified: 2023-07-17 10:31:20 - Feat.: 0 - Title: Reportáž z Uzbekistanu: Chevrolety, mauzóleá aj západné investície. Stredoázijský líder sa otvára svetu 03 - Modified: 2023-05-23 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Seriál HN – Chcem byť exportér: Ktoré teritóriá dnes naši vývozcovia preferujú a aké sú ich špecifiká?
01 - Modified: 2023-08-11 12:44:46 - Feat.: - Title: V Uzbekistane sa začal súd v prípade úmrtia 65 detí po užití sirupu proti kašľu 02 - Modified: 2023-08-10 13:53:06 - Feat.: - Title: Britský veľvyslanec pre HN: V politike ľudia často čakajú na zázrak. A ten nepríde 03 - Modified: 2023-08-10 06:59:43 - Feat.: - Title: Premávka na ceste medzi Veľkými Levármi a Malackami je obmedzená 04 - Modified: 2023-08-08 17:45:00 - Feat.: - Title: Saková v rozhovore pre HN: Bankám dávame čas ešte do volieb 05 - Modified: 2023-08-08 09:56:42 - Feat.: - Title: Problém v prechode na elektrickú mobilitu: EÚ si zákazom PFAS môže podraziť nohy
menuLevel = 2, menuRoute = focus/zahranicie, menuAlias = zahranicie, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
11. august 2023 14:44