S takmer 39 miliónmi obyvateľov je najľudnatejším štátom USA. Jej ekonomika by v prípade samostatnosti bola piata najväčšia na svete – vlani sa jej hrubý domáci produkt blížil k štyrom biliónom dolárov. Má Hollywood – najznámejší filmový priemysel na svete, ale i Silicon Valley, ktoré je mekkou popredných technologických spoločností planéty.
V poslednej dobe síce čelí rastúcim problémom s odlivom ľudí i firiem nespokojných s tým, kam sa štát politicky uberá. Napriek tomu Kalifornia nestráca glanc – nielen v očiach Američanov, ale i návštevníkov zo zahraničia. A tak nie je náhoda, že práve Los Angeles, symbol kalifornského i amerického úspechu, hostilo tohtoročný najväčší festival cestovného ruchu v Spojených štátoch IPW.
„Som presvedčený o tom, že americký turistický priemysel sa definitívne dostal do postpandemického sveta. Na trhu je toľko prostriedkov, koľko ešte nebolo nikdy v histórii,“ uviedol na slávnostnom otvorení v priestoroch Getty Museum v Los Angeles Chris Thompson, prezident a generálny riaditeľ agentúry Brand USA. Práve tá v spolupráci s US Travel Association dáva tvár segmentu cestovného ruchu najväčšej ekonomiky sveta.
Problémy Zlatého štátu
Miliónové Los Angeles, San Fransisco, San Jose či San Diego. Ale aj ich legendárne adresy ako Beverly Hills, Santa Monica alebo Long Beach. Toto všetko sú mená, ktoré obyvatelia planéty poznajú predovšetkým z hollywoodskych filmov.
Kalifornia však žije svojim každodenným životom, ktorý je neraz na míle vzdialený od strieborného plátna. Okolie chronicky známeho Chodníka slávy či ďalších miest Los Angeles sa plní stanovými mestečkami bezdomovcov, ktoré môžete vidieť i pozdĺž hlavných dopravných komunikácií a pod mostami.
Zo „Zlatého štátu“, ako znie oficiálna prezývka Kalifornie ešte z čias zlatej horúčky v 19. storočí, utekajú do iných kútov USA státisíce ľudí ročne. A západné pobrežie opúšťa i čoraz viac firiem nespokojných s vysokými daňami a dlhodobou politikou demokratických guvernérov, ktorí sú tu pri moci už viac ako 13 rokov v rade. Mimochodom, posledným republikánskym guvernérom bol superhrdina akčných filmov Arnold Schwarzenegger, ktorý úrad opustil začiatkom roka 2011.
„Kalifornia bývala štátom veľkých príležitostí. Teraz ju však ničia tri veci – vysoké dane, príliš veľké regulácie a súdne spory. A to nie je dobré,“ vyhlásil pred časom technologický vizionár a jeden z najbohatších ľudí na svete Elon Musk, ktorý avizoval sťahovanie svojej firmy Tesla, najväčšieho globálneho producenta elektromobilov, do Texasu. Zároveň označil Kaliforniu za štát jednej strany – s takmer nulovou možnosťou, aby tam v dohľadnej dobe zvíťazili republikáni.
Sen o americkom úspechu
Kalifornia však napriek tomu zostáva americkou jednotkou, čo sa týka ekonomiky celkovo, ako aj jej jednotlivých segmentov – technológií, cestovného ruchu či mnohých ďalších. Ak by bola samostatnou krajinou – k čomu sa z času na čas hlásia niektoré obskúrne postavičky, napríklad Louis J. Marinelli, ultrapravicový politický aktivista a zakladateľ hnutia Yes California otvorene podporovaného ruskou vládou – mala by piate najväčšie hospodárstvo na svete. V rebríčku by bola pred Indiou, Veľkou Britániou a Francúzskom.
A tak snom mnohých mladých technologických nadšencov zostáva úspech v Silicon Valley neďaleko San Francisca, hercov a režisérov hollywoodska sláva a podnikateľov v cestovnom ruchu vlastný hotelový rezort, zábavný park či aspoň reštaurácia plná celebrít v niektorom z mestečiek spadajúcich pod aglomeráciu Los Angeles.
„Kalifornia i naďalej prekonáva svoje limity aj všetky krajiny sveta – okrem zopár najväčších. A s našou unikátnou kombináciou inovácií, vyššieho vzdelávania, talentovanej pracovnej sily, rôznorodých priemyselných odvetví a jedinečných prírodných zdrojov sa nám to bude dariť aj v budúcnosti,“ ubezpečil minulý mesiac demokratický guvernér Gavin Newsom, ktorého citovala webová stránka kalifornskej vlády.
Za pravdu mu dávajú aj makroekonomické údaje – podľa Amerického úradu ekonomických analýz dosahuje aktuálny hospodársky rast Kalifornie 6,1 percenta HDP. V prepočte na osobu je Zlatý štát dokonca druhou najväčšou ekonomikou planéty.
Slovenčina na California Plaza
Kalifornia v malom – aj takýto pocit ste mohli nadobudnúť, ak ste v prvej polovici mája navštívili California Plaza, námestie zriadené pred Los Angeles Convention Center, hlavným štábom tohtoročnej edície amerického veľtrhu cestovného ruchu IPW. Na ploche s rozlohou niekoľkých tisícok štvorcových metrov sa tu prezentovali všetky destinácie, ktoré v kalifornskom cestovnom ruchu niečo znamenajú.
Mohli ste sa odfotiť s hosteskami v ružových úboroch plameniakov pred stánkom zoologickej záhrady v San Diegu či zapózovať si pred tabuľou označujúcou legendárnu cestu Route 66 pretínajúcu celé Spojené štáty a končiacu na ikonickom móle číslo 8 v Santa Monice. Práve na ňom sa nakrúcalo zopár záberov slávneho oscarového Forresta Gumpa. A spomienka na postavu stvárnenú Tomom Hanksom je na móle dodnes – v podobe reštaurácie Bubba Gump Shrimp Co., kde si okrem obeda morských plodov môžete kúpiť suveníry na motívy legendárneho filmu.
Na California Plaza máte takisto príležitosť ochutnať gastronomické špeciality, remeselné pivá či vína z kalifornských údolí alebo si nechať podpísať fotokartu od slávnych osobností, ktoré tu mali cameo – prekvapili hostí v štýle starého dobrého Hollywoodu. Jednou z takýchto celebrít, ktoré sa ochotne fotili so záujemcami, bol napríklad Vlade Divac, bývalý legendárny hráč takých basketbalových klubov ako Los Angeles Lakers, Charlotte Hornets či Sacramento Kings.
Prirodzene, na California Plaza dominovala angličtina, ktorej sekundovala španielčina. Nie je to nič prekvapujúce – Kaliforniu do prvej polovice 19. storočia ovládali Španieli a neskôr Mexičania. Súčasťou Spojených štátov sa stala až v septembri 1850. Obyvatelia hispánskeho pôvodu, ktorých materinským jazykom je španielčina, tu tvoria 40 percent celkovej populácie štátu a ich podiel sa každým rokom zvyšuje.
Na IPW 2024 ste však mohli začuť aj slovenčinu. Na California Plaza oslovím mladú ženu s visačkou označujúcou Washington D.C. a so slovensky znejúcim menom, ktorá je v družnej debate s kolegami z iných amerických štátov. Moja predtucha sa vzápätí potvrdí.
„Narodila som sa slovenským rodičom už v USA, pravidelne však chodievame do Trnavy, kde mám v podstate celú svoju rodinu. Na IPW pomáham prezentovať hlavné mesto USA,“ hovorí pre HN bezchybnou slovenčinou so sotva počuteľným americkým prízvukom Miriam Chovanec, mladá manažérka globálneho marketingu pracujúca pre agentúru Washington DC.
Večierok ala Hollywood
Kalifornia si je veľmi dobre vedomá svojich silných stránok – záverečný večierok päťdňového pompézneho festivalu cestovného ruchu sa tak konal na azda najslávnejšom mieste slnečného štátu, teda v Hollywoode. Konkrétne v Universal Studios, ktoré na niekoľko hodín uzavreli svoj obrovský pozemok a vyhradili ho výlučne pre stovky účastníkov veľtrhu.
Tí si tak prakticky bez akéhokoľvek čakania, ktoré sa normálnych okolností dosahuje desiatky minút, mohli na vlastnej koži vychutnať všetky atrakcie. A to vrátane tematických horských dráh v impériu Simpsonovcov, Harryho Pottera, Jurského parku, Transformerov a mnohých ďalších.
A hoci k slovu sa čoraz viac hlásia iné „napodobeniny“ s masovými snímkami pre stámilióny ľudí ako indický Bollywood a Tollywood či nigérijský Nollywood, ten pravý Hollywood zostáva len jeden. Svedčia o tom aj čísla – najziskovejšie filmy sa produkovali práve v Kalifornii – na čele so všetkými Avatarmi, Avengermi, Hviezdnymi vojnami či Titanicom. Nie je preto náhoda, že celý svet pozná práve hollywoodske hviezdy – ich kolegovia v Afrike či Ázii zostávajú regionálnymi celebritami, minimálne kým sa im nepodarí preraziť práve v Hollywoode.
Zostáva vám -11% na dočítanie.