Ani nie tak dávno – pred vyše troma dekádami – patrili do jedného štátu centrálne riadeného z Moskvy. V rámci Sovietskeho zväzu tvorili špecifický región, ktorý sa od európskej či zakaukazskej časti ZSSR v mnohom odlišoval – jazykom, kultúrou i výzorom obyvateľov. Aj dnes pätica stredoázijských republík do veľkej miery spolupracuje. Kazachom, Uzbekom, Kirgizom, Turkménom a Tadžikom ani nič iné neostáva – sú obklopení susedmi s narastajúcimi mocenskými ambíciami, najmä Ruskom a Čínou. Navyše je všetkých päť štátov vnútrozemských – Kazachstan je dokonca najväčšia krajina sveta bez prístupu k moru vôbec. Preto musia medzi sebou budovať rôzne dopravné koridory, aby svoje produkty a najmä nerastné bohatstvo mohli prepravovať najkratšou trasou k najbližšiemu prístavu. „Staviame nový železničný koridor, ktorý prepojí Uzbekistan a Kirgizsko s Čínou. I vďaka nemu sa potom ľahšie dostaneme k najbližšiemu veľkému námornému prístavu v pakistanskom Karáčí,“ uviedol na minulotýždňovom Exportnom klube, ktorý v Turčianskych Tepliciach zorganizovala Eximbanka, uzbecký veľvyslanec vo Viedni akreditovaný pre Slovenskú republiku Bakhtiyor Ibragimov.
Nová Hodvábna cesta
Na základe trojstrannnej dohody podpísanej začiatkom júna tohto roka má ísť o úplne novú železničnú trať, ktorá pretne východnú časť stredoázijského regiónu. Koridor bude mať začiatok v západočínskom meste Kašgar. Z neho sa potiahne sa ďalej na západ, kde sa cez horský priesmyk Torugart dostane do Kirgizska. Prejde územím Makmal a mestom Džalálábád, až sa cez hranice dostane do uzbeckého Andižanu. Trať bude mať dohromady dĺžku 523 kilometrov, z toho 213 kilometrov povedie v Číne, 260 kilometrov v Kirgizsku a zvyšných 50 kilometrov v Uzbekistane. V Kirgizsku si projekt vyžiada výstavbu 50 nových tunelov a 90 mostov.
Táto železničná trať zapadá do rámca veľkolepého projektu novej Hodvábnej cesty, cez ktorú sa po dokončení budú prepravovať tovary z východnej a Strednej Ázie do Európy. Nadviaže na historickú legendami opradenú Hodvábnu cestu, ktorej významné uzly sa nachádzali najmä v Uzbekistane. I dnes môžeme obdivovať krásy uzbeckých miest ako Samarkand, Buchara alebo Chiva, ktoré zbohatli práve na kupeckých karavánach.
Zostáva vám 67% na dočítanie.