StoryEditor

Benz s prvým automobilom takmer neuspel, zachránil ho manželkin nápad

04.04.2019, 00:01
Keď pred 90 rokmi zomieral, bol už automobil fenoménom, ktorý zaplavil celý svet a pod rôznymi značkami ho vyrábali desiatky firiem. Jeho vynálezca Carl Friedrich Benz pritom s prvým vozidlom takmer neuspel.

Willi Ockel z bádenského mestečka Wiesloch si nedôverčivo premeriava elegantnú dámu, ktorá pred chvíľou vošla do jeho lekárne. Nepozná ju, nie je miestna, ale to by nebolo nič zvláštne. Z miery ho vyviedla jej požiadavka. „Naozaj si chcete u mňa kúpiť desať litrov ligroínu?“ pýta sa ešte raz. „Áno, nutne ho potrebujem,“ odpovedá žena.

Lekárnik mlčí a mysľou mu víria pochybnosti. Desať litrov? Načo jej toho toľko bude? Ligroín si predsa ľudia kupujú na čistenie škvŕn na odevoch a čapuje im ho tak deci, maximálne dve. Tu nebude niečo v poriadku... Zákazníčka však akoby čítala jeho myšlienky. „Potrebujem ho ako palivo, poďte sa presvedčiť,“ hovorí a vychádza na ulicu. Tam na Ockela čaká ďalšie prekvapenie. Pred lekárňou stojí trojkolesový voz, ktorý nemá žiadny záprah. „To je patent môjho manžela, inžiniera Carla Benza z Mannheimu. Nazval to motorové vozidlo,“ reaguje žena na jeho nechápavý pohľad a s úsmevom dodáva: „Vidíte dobre, naozaj to jazdí bez koní.“

Táto príhoda sa odohrala 5. augusta 1888 a mala historický význam. Vďaka ligroínu, ktorý si v lekárni kúpila, mohla Bertha Benzová pokračovať a napokon aj úspešne zavŕšiť svoju priekopnícku cestu. „Bola odvážnejšia než ja a pre rozvoj automobilizmu urobila obrovský kus práce,“ napísal neskôr vo svojich memoároch Carl Benz, podľa ktorého práve jeho manželka položila základ úspechu firmy. Tej firmy, ktorá sa zakrátko stala najväčšou a dodnes je jednou z najslávnejších automobiliek na svete.

Nie je motor ako motor

K tomu však viedla dlhá a tŕnistá cesta. V druhej polovici 19. storočia, pre ktorú bola charakteristická vrcholiaca industrializácia, sa totiž práve cestnej doprave pokrok akoby vyhýbal. Ľudia sa stále prepravovali prevažne vozmi a kočiarmi, ktoré ťahali konské záprahy, a ich dominanciu narúšali iba nadšenci na bicykloch. Prvé lastovičky v podobe vozidiel poháňaných parným strojom sa síce objavili už dávnejšie (napríklad trojkolka Francúza Nicolasa Josepha Cugnota z roku 1769 považovaná za prvé samostatne sa pohybujúce mechanické vozidlo), no neujali sa. Možno aj preto sa v hlavách niektorých mužov rodili vízie motorov, ktoré by nemusela hnať práve para.

Francúzsky vynálezca belgického pôvodu Étienne Lenoir skonštruoval dvojtaktný motor, v ktorom ako palivo použil plyn, a v roku 1863 aj vozidlo, ktoré ním poháňa...

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-12-16 09:10:00 - Feat.: - Title: Silák, ktorý privádzal ľudí do úžasu. Eugen Sandow trhal laná i železné reťaze, stál aj pri zrode kulturistiky 02 - Modified: 2025-12-13 08:25:00 - Feat.: - Title: Futbalová liga sa začala v Československu hrať pred sto rokmi, slovenské tímy v nej živorili i dominovali 03 - Modified: 2025-12-12 23:00:00 - Feat.: - Title: Panamera má 15 rokov: Z vysmievaného Porsche „hrbáča“ etalónom ostrých limuzín 04 - Modified: 2025-12-12 13:00:00 - Feat.: - Title: Ikonická Multipla má poriadnu konkurenciu. Nielen v dizajne môže súperiť s Citroënom 05 - Modified: 2025-12-11 12:39:51 - Feat.: - Title: Bezmocný mocnár. Ferdinand Dobrotivý pre vrodený hendikep nechával vládu na iných, poddaní ho však mali radi
menuLevel = 2, menuRoute = history/nove-dejiny, menuAlias = nove-dejiny, menuRouteLevel0 = history, homepage = false
16. december 2025 19:19