StoryEditor

Briti vynálezcu prúdového motora roky ignorovali, prvé takto poháňané lietadlo nakoniec urobili Nemci

16.01.2020, 11:15
Autor:
ČTKČTK
Cesta od patentu na prúdový motor, ktorý pred 90 rokmi podal konštruktér Frank Whittle, k lietadlu, ktoré takýto motor poháňal, bola veľmi dlhá.

Prúdový motor, ktorý sa zrodil medzi svetovými vojnami, znamenal pre civilné i vojenské letectvo významný technologický skok. Jeho cesta z prototypovej dielne k praktickému využitiu ale nebola jednoduchá.

Napríklad vo Veľkej Británii uplynulo od patentu na motor, ktorý konštruktér Frank Whittle podal 16. januára 1930, k vzletu prúdového lietadla viac než desať rokov. Vôbec prvý „tryskáč“ tak napokon, aj kvôli počiatočnému nezáujmu britských úradov, postavili v Nemecku.

K ignorovaniu Whittleovho nápadu prispelo aj to, že mu chýbalo formálne technické vzdelanie, po krachu otcovej malej strojárne totiž musel odísť zo strednej školy. Techniku však neopustil, otcovi pomáhal v jeho novej malej dielni a okrem toho trávil takmer všetok voľný čas v knižnici, kde ho zaujímali najmä knihy o strojárstve, turbínach a lietaní (a tiež o astronómii). A keď mal 15 rokov, vyrazil Frank Whittle odhodlane za svojím cieľom stať sa pilotom Kráľovského letectva (RAF).

V januári 1923 sa iba 152 centimetrov vysoký chlapec prihlásil k odvodu, napriek výborným výsledkom v testoch ho ale letectvo pre slabú telesnú stavbu odmietlo. Uspel až na druhý pokus, o rok a pol neskôr, oficiálne o pár centimetrov vyšší a hlavne pod upraveným menom (v RAF v tom čase totiž odmietali opakované žiadosti). Namiesto do pilotskej školy ale zamieril Whittle do kurzu pre mechanikov, ktorých bol v tej dobe, na rozdiel od pilotov, v letectve nedostatok. K lietaniu sa dostal až v roku 1927.

Frank Whittle si dal prúdový motor patentovať v roku 1930, britské úrady ho však roky ignorovali. Napokon teda na jeho vývoji začal pracovať na vlastnú päsť. Frank Whittle si dal prúdový motor patentovať v roku 1930, britské úrady ho však roky ignorovali. Napokon teda na jeho vývoji začal pracovať na vlastnú päsť. Wikimedia Commons

​Ukázalo sa, že je talentovaný, i keď niekedy nedisciplinovaný pilot, stal sa z neho aj obľúbený inštruktor a začiatkom 30. rokov to Frank Whittle dotiahol až do skúšobného strediska námorného letectva.

V tom čase už mal prvé práce zaoberajúce sa prúdovým motorom, už svoj pilotský tréning zakončil v roku 1928 prácou, v ktorej predostrel možnosť využitia tlaku plynov na pohon lietadiel. Princíp akcie a reakcie mohol podľa neho zabezpečiť lietadlám oveľa väčšiu rýchlosť i dostup, než akýkoľvek piestový motor.

Whittleova práca však zapadla, na čom sa výrazne podpísal konštruktér Alan Griffith. Ten o niekoľko rokov skôr sám publikoval článok o možnosti využitia turbín v letectve a bol tak v tomto odbore považovaný za uznávanú autoritu.

Prvý Whittleov prúdový motor. Prvýkrát sa rozbehol v apríli 1937, trvalo však ďalších niekoľko mesiacov intenzívneho vývoja, kým ho bolo možné reálne využiť. Prvý Whittleov prúdový motor. Prvýkrát sa rozbehol v apríli 1937, trvalo však ďalších niekoľko mesiacov intenzívneho vývoja, kým ho bolo možné reálne využiť. Wikimedia Commons

​Griffithov verdikt nad Whittleovým nápadom (založený však hlavne na počtovej chybe) bol nemilosrdný: je to neefektívne a navyše neuskutočniteľné. Whittle napriek tomu vieru v budúcnosť prúdového motora nestratil a v polovici januára 1930 si ho nechal patentovať.

V jeho nákrese už vtedy nechýbala žiadna zo základných častí, ktoré sa v modifikovanej podobe využívajú dodnes, čiže kompresor, spaľovacia komora, turbína a výstupná tryska. V roku 1936 založil Whittle (mimochodom až do roku 1948 dôstojník RAF) s niekoľkými spoločníkmi firmu Power Jets a na vývoji prúdového motora začal pracovať na vlastnú päsť. V tej dobe sa o projekt konečne začali zaujímať aj oficiálne miesta, ale snaha prinútiť erár k financovaniu nákladného výskumu zabrala ešte niekoľko rokov.

Nový agregát sa prvýkrát rozbehol v polovici apríla 1937, trvalo však ďalších niekoľko mesiacov intenzívneho vývoja, kým bolo možné o reálnom využití motora vôbec uvažovať.

Prvý britský prúdový stroj Gloster E.28/39 vzlietol až v máji 1941. Prvý britský prúdový stroj Gloster E.28/39 vzlietol až v máji 1941. Wikimedia Commons

​Váhavý prístup úradov viedol k tomu, že sa Británia stala až druhou krajinou, ktorá lietadlo s prúdovým motorom vyslala do vzduchu. O premiéru sa koncom augusta 1939 postaral nemecký Heinkel He 178, poháňaný jednotkou konštruktéra Hansa Joachima Pabsta von Ohaina, ktorý na problematike pracoval paralelne s Whittleom.

Prvý britský prúdový stroj, bachratý experimentálny Gloster E.28/39, sa od zeme odlepil až 15. mája 1941. A zatiaľ čo Nemci zaradili už v júni 1943 do služby prvé prúdové bojové lietadlá Messerschmitt Me 262, vo Veľkej Británii v tom čase lietali iba prvé prototypy Glostera Meteor, ktorý sa vo výzbroji RAF objavil až v júli 1944.

Ani to však nič nezmenilo na skutočnosti, že Frank Whittle bol nakoniec doma oslavovaný ako hrdina a v roku 1948 ho kráľ Juraj VI. povýšil do rytierskeho stavu.

01 - Modified: 2018-01-24 08:12:29 - Feat.: 0 - Title: Kontroverzný Ernst Heinkel: Vývoj letectva posunul výrazne vpred, ale zaplietol sa s nacistami 02 - Modified: 2019-07-29 20:48:03 - Feat.: 0 - Title: Prvé prúdové dopravné lietadlo excelovalo na oblohe krátko, zradila ho konštrukčná chyba 03 - Modified: 2017-09-20 21:08:01 - Feat.: 0 - Title: Prevratný bombardér sa stal symbolom vojnovej skazy Japonska
01 - Modified: 2022-08-12 09:20:34 - Feat.: - Title: Princ, ktorý zmenil mapu Európy. Eugen Savojský bol postrachom Turkov a nočnou morou francúzskeho kráľa 02 - Modified: 2022-08-09 12:21:09 - Feat.: - Title: Dieselgate: Koniec éry áut začal v roku 2015, kauza zmenila pohľad na automobilky 03 - Modified: 2022-08-09 08:46:40 - Feat.: - Title: Tajomstvá dávnych civilizačných kolapsov. Ako nás môžu pripraviť na hroziace klimatické pohromy? 04 - Modified: 2022-08-07 04:05:00 - Feat.: - Title: Svet pravekých lovcov a zberačov: Pod vyhynutie neandertálcov sa podpísal aj spôsob ich života 05 - Modified: 2022-08-03 22:05:00 - Feat.: - Title: Zastala sa kolegov, režim ju odstavil. Spisovateľke Hane Ponickej odvaha nikdy nechýbala
menuLevel = 2, menuRoute = history/nove-dejiny, menuAlias = nove-dejiny, menuRouteLevel0 = history, homepage = false
12. august 2022 12:47