Každý rýchlo rastúci e-shop, ktorý si chce udržať zdravú maržu, musí začať automatizovať procesy a zefektívniť všetko, čo sa dá – od skladovania cez kompletizáciu objednávok, doručenie zákazníkovi až po vybavovanie reklamácií či spracovanie vratiek. Martin Mitošinka mal vlastný e-shop, preto sa vedel vžiť do potrieb klienta – internetového predajcu. Vlastné softvérové riešenie pre sklad a logistiku malo v prvom pláne za cieľ zefektívniť a automatizovať prevádzku jeho obchodu. „V istom bode som si uvedomil, že by bola škoda, keby tento večne rozvíjajúci sa systém nemohli využívať aj ďalšie e-shopy, a tak som svoj e-shop začal transformovať na niečo nové, úplne iné,“ spomína na začiatky zakladateľ a CEO spoločnosti isklad.
Rozvoj a perspektívy
Transformácia e-shopu na logistické centrum sa po niekoľkoročnom vývoji softvéru začala v roku 2015. O rok nato začal isklad poskytovať služby prvým e-shopom. „Začiatky boli veľmi rýchle. Do hlavného tímu som zobral dvoch najlepších ľudí z vtedajšieho e-shop biznisu, našli sme dvoch veľmi šikovných programátorov a v sklade behali dvaja skladníci, ku ktorým sme sa často pridávali, lebo sme pravidelne nestíhali,“ hovorí Martin Mitošinka. Hneď v prvom mesiaci fungovania webovej stránky iskladu sa objavil prvý významný klient z Nemecka. Za pár týždňov z desiatok objednávok denne boli stovky, niekedy aj tisícka, a to do štyroch krajín naraz.
„Cieľom bolo udržať náklady na minime, aby čo najmenej ľudí za čo najkratší čas zabalilo čo najväčší počet objednávok. A to sa aj podarilo – a to prostredníctvom vývoja vlastnej aplikácie, ktorú si skladník nainštaluje na svojom telefóne, a tá ho pri všetkých úkonoch hlasovo a vizuálne naviguje,“ objasňuje riaditeľ spoločnosti.
Odvtedy skompletizovali a odoslali vyše 1,5 milióna zásielok, v sklade pracuje denne priemerne 20 skladníkov, obsluhujú tu 95 e-shopov, zásielky expedujú do celého sveta. V rámci EÚ sú vďaka partnerským kuriérskym spoločnostiam schopní doručiť zásielky vo viacerých krajinách do jedného či dvoch pracovných dní za ceny porovnateľné s lokálnymi službami. Nízku cenu doručenia dosahujú vďaka vlastným linkám, ktoré denne odvážajú zásielky priamo do krajín, kde ich potom lokálne kuriérske spoločnosti už doručujú zákazníkom.
Podľa Mitošinku je veľkou výhodou iskladu spojenie väčšieho množstva e-shopov pod jeden logistický systém, ktorý dáva priestor na vyjednávanie výhodných podmienok s dodávateľmi. Výsledkom sú služby, ktoré klientom nielen automatizujú prevádzku e-shopu, ale aj znižujú náklady.
„Významným hráčom v poskytovaní fulfillmentu a logistiky sa stane tá firma, ktorá dokáže zastrešiť čo najväčší počet e-shopov, a to bez ohľadu na ich veľkosť. Náš softvér, prostredníctvom ktorého si klienti riadia svoje e-shopy prakticky bez nášho zásahu, bude hrať kľúčovú rolu,“ je presvedčený Mitošinka.
Aktuálny systém je schopný obslúžiť tisícky e-shopov, najmä startupy, začínajúce či stredne veľké e-shopy, ktoré potrebujú rýchlo expandovať na nové trhy. Tým sa konkurencia vyhýba, lebo bez špeciálneho softvéru nie sú schopní zvládať veľké množstvá individuálnych požiadaviek
Dokázali reagovať na krízu
Počas mesiacov pandémie koronavírusu logistika musela preukázať vysokú mieru flexibility. iskladu sa darilo, zaznamenal zvýšený dopyt po službách. „Niektorým klientom predaje klesli, iným zase stúpli, ale vo všeobecnosti nám počet klientov aj zásielok určite narástol,“ potvrdzuje Martin Mitošinka a vykresľuje situáciu: „Náš biznis model nám umožňuje pracovať aj s väčším počtom menších či stredných klientov. Rýchly onboarding nového klienta, ktorý vieme zvládnuť do 30 minút, hoci iným fulfillment centrám to môže trvať niekoľko dní či týždňov, sa ukázal ako mimoriadne efektívny. Keď jednému významnému klientovi klesol obrat o 50 percent, my sme ho nahradili počas troch týždňov asi 25 menšími zákazníkmi. Podržal nás teda najmä náš systém a noví klienti, ktorých sme rýchlo napojili na isklad službu.“
E-shop vie aj počas krízy hibernovať a znížiť tak svoje náklady až na úroveň 35 eur mesačne (jediný fixný mesačný poplatok za službu). Naopak, ak e-shopu zo dňa na deň príde o tritisíc objednávok viac, ako čakal, vie, že isklad tieto objednávky vybaví.
Čo tvorí hodnotu vašej spoločnosti, opýtali sme sa Martina Mitošinku. „Je to náš softvér, ktorý má dnes už 5,6 milióna riadkov kódu a dosiaľ vyžadoval viac ako 12-tisíc programátorských hodín. Softvér automatizuje e-shopom operácie a umožňuje im všetky nastavenia či rozhodnutia robiť instantne cez online prostredie. Dokáže okrem iného napríklad aj zbierať finančné prostriedky (dobierky) za zásielky v rôznych krajinách a menách bez potreby, aby klient otváral bankové účty v zahraničí. Spravuje tiež vratky či reklamácie od konečných príjemcov zásielok alebo umožňuje exportovať produkty na marketplace, ako je napríklad mall.sk/cz.“
Vstup crowd investorov do biznisu
„V našej expanzii nám v súčasnosti bráni len fyzický priestor a absencia robotických technológií – automatizácia v sklade. Nový sklad s rozlohou 9 700 štvorcových metrov sme už našli a vhodné technologické riešenie do skladu, ktoré ideme priamo napájať na náš softvér, tiež,“ vysvetľuje Martin Mitošinka. O Crowdberry sa dozvedel od jedného z partnerov. „Zaujalo ma, že do firmy umožňujú investovať komukoľvek, koho náš projekt zaujme, a to s minimálnou investíciou od 10-tisíc eur. Vďaka tomu môže vzniknúť zaujímavá skupina ľudí, ktorá firmu posunie ďalej nielen finančne, ale aj svojimi postrehmi, nápadmi či spájaním s potenciálnymi partnermi či klientmi,“ dodáva zakladateľ spoločnosti isklad. Firma použije investíciu na nákup technológie, ktorá postupne umožní kompletizovať až 30-tisíc objednávok denne. Unikátnym spojením vlastného softvéru a technológií tak môže vzniknúť najmodernejšie fulfillment centrum v strednej Európe. Cieľová suma investície je tri milióny eur.
„Predstavte si, že aj nový e-shop, ktorý len včera vznikol, má okamžite k dispozícii nástroj na globálnu expanziu a logistickú sieť, ktorú by musel budovať vo vlastnej réžii niekoľko rokov,“ hovorí Martin Mitošinka, ktorý za najväčší úspech považuje to, že sa im podarilo postaviť službu, ktorá vie pomôcť veľkému počtu e-shopov, a to v globálnom meradle. „Som nesmierne vďačný okolnostiam, svojmu tímu a vôbec ľuďom okolo seba, že môžem byť toho súčasťou.“
95 E-SHOPOV
aktuálne využíva službu isklad
1,5 MILIÓNA
skompletizovaných a odoslaných zásielok od vzniku iskladu
9 700 METROV ŠTVORCOVÝCH
je rozloha nového skladu v Senci
30 -TISÍC
objednávok denne – kapacita nového skladu po inštalácii automatizácie
3 MILIÓNY
aktívnych e-shopov na svete, ktoré sú potenciálnymi klientmi fulfillment riešenia
Komentár odborníka k téme
Michal Ondrišek, partner Crowdberry
Prečo je isklad zaujímavou investičnou príležitosťou?
Investorom poskytuje možnosť profitovať na raste celkového e-commerce trhu. isklad, ako poskytovateľ logistickej infraštruktúry pre veľké množstvo e-shopov, ťaží z ich kolektívneho rastu, ako aj z prílevu nových klientov. Tých dokáže efektívne naberať vzhľadom na procesne prepracovaný vlastný softvér a kvalitu tímu. Vďaka technologickej vyspelosti má isklad vysoký potenciál svoj produkt škálovať, obsluhovať tisícky väčších či menších e-shopov a zaujať vedúcu pozíciu v CEE regióne.
V čom je jeho pridaná hodnota, čo ho odlišuje od konkurencie?
Jednoznačne je to pohodlnosť nastavenia každého detailu služby a možnosti vyhovujúce rôznym klientom z e-commerce oblasti. Najväčšia konkurenčná výhoda vyplýva z vysoko efektívnej funkčnosti ich softvéru. K tomu si pripočítajte rýchlosť logistických procesov a priaznivé cenové podmienky. Od klientov už vieme, že pre nich funkcionalita isklad softvéru prekonáva fulfillment službu od vedúceho globálneho hráča zo Severnej Ameriky. Dôkazom je fakt, že viac než polovica tržieb spoločnosti isklad pochádza z e-shopov mimo Slovenska.
V čom vidíte najväčší potenciál iskladu a aké najväčšie výzvy pred ním stoja?
Je to schopnosť firmy prijať a napojiť menšieho klienta do svojej fulfillment infraštruktúry v priebehu desiatok minút a väčšieho v priebehu niekoľkých hodín. Pri tradičných poskytovateľoch fulfillment služieb môže proces trvať pár týždňov, preto sa sústreďujú na väčšie e-commerce podniky. Aj bez marketingu sa už o služby iskladu zaujímajú v strednej Európe etablované e-shopy. Výzvou bude najmä zvládnuť rast, posilniť vlastnú infraštruktúru a nestratiť efektívnosť pri integrácii moderného automatizačného hardvéru. Ak to dokážu, nastane otázka, kde v Európe postaviť druhé logistické centrum.
Pandémia urýchlila rast niektorých segmentov
Najviac príležitostí pre rast sa dnes otvára v sektoroch, ktoré ťažia z dynamiky v e-commerce. Vo svete alternatívnych investícií sa preto záujem sústreďuje na investície, ktoré prinášajú inovácie alebo kvalitnejšie zákaznícke a dodávateľské služby. V dôsledku pandémie COVID-19 sa presun zákazníkov do online prostredia niekoľkonásobne zvýšil. Kým v roku 2019 predstavoval podiel e-commerce trhu v Európe 12 percent z celkového maloobchodného predaja, tento rok sa predikuje zrýchlenie až na 16,2 percenta. Na Slovensku veľkosť e-commerce trhu v roku 2019 predstavovala 1 360 miliónov eur, to je nárast 94 percent oproti predchádzajúcim štyrom rokom. Podiel e-commerce na celkových tržbách bol u nás v minulom roku len 4,6 percenta, ale v Českej republike dosiahol 12,7 percenta. Pre investorov sú preto investície do firiem, ktoré prevádzkujú úspešné e-shopy, atraktívnym segmentom. Potvrdzuje to GymBeam, ktorý získal tento rok šesťmiliónovú investíciu prostredníctvom platformy Crowdberry (doplnenú kapitálom od Slovak Investment Holding).
E-commerce ako motor
V silnejúcej konkurencii internetových obchodov zohráva významnú úlohu aj kvalita zákazníckeho servisu, dodávateľských reťazcov, ako aj zabezpečenie distribučných procesov a logistiky. Moderné fulfillment centrá poskytujú riešenia pre komplexné pokrytie distribučných procesov – od momentu, keď si zákazník vloží tovar do košíka a potvrdí objednávku, až kým mu tovar príde domov. Celá logistika je často zabezpečená do 24 až 48 hodín, hoci tovar prekoná tisícky kilometrov. E-shopy však v dôsledku pandémie musia zabezpečiť niekoľkonásobné nárasty objednávok a sú pod tlakom, aby udržali kvalitu zákazníckeho servisu. Pre mnohé je preto efektívnejšie a úspornejšie služby outsourcovať.
Výhodu získavajú poskytovatelia s plne automatizovanými procesmi. K perspektívnym spoločnostiam patrí slovenský isklad.eu, ktorý má potenciál konkurovať veľkým globálnym hráčom.
Priemyselné nehnuteľnosti
Zaujímavé zhodnotenie pre konzervatívnejších investorov ponúkajú priemyselné nehnuteľnosti. Dopyt po projektoch súvisí s akceleráciou e-commerce trhu, ale aj logistických a doručovateľských služieb. Slovensko je atraktívne aj pre medzinárodných hráčov. Crowdberry umožňuje investorom získať podiel v realitných projektoch, buď vo fáze výstavby, alebo dokončenia, spolu s profesionálnymi developermi, a participovať tak na ich raste a úspechu. V súčasnosti sú na platforme viaceré investičné príležitosti v oblasti industriálnych nehnuteľností vrátane nedávno odštartovanej kampane s KLM real estate s možnosťou investovať do už postavenej logistickej haly s 10-ročnou nájomnou zmluvou.
Digitalizácia odvetví
Riešenia využívajúce technológie umelej inteligencie (AI) či rozšírenej reality majú perspektívu najmä v oblasti poskytovania kvalitného zákazníckeho servisu, automatizácie procesov a tiež pokrytia potrieb fyzického kontaktu. Slovenský nettle.ai vyvíja pokročilé konverzačné AI technológie (chatboty, reklamné boty, HR boty), ktoré firmám pomáhajú zabezpečiť komunikáciu so zákazníkmi. Šetria náklady aj čas, poskytnú riešenia na mieru veľkým technologickým spoločnostiam či firmám v telekomunikačnom a bankovom sektore. Slovenská platforma Akular poskytuje cloudové riešenie na princípe rozšírenej reality. Vďaka jednoduchej aplikácii a inštalácii nachádza uplatnenie v realitnom developmente na prezentáciu projektov zákazníkom, ktorí sa môžu prechádzať poschodiami budovy z pohodlia kancelárie. Pandémia nepochybne urýchlila digitalizáciu, úspech technologických spoločností bude závisieť od toho, do akej miery budú schopné reagovať na trendy.
(Natívny článok)