Celková vyspelosť | 1. skupina krajín, "Innovative Leaders" |
Umiestnenie v roku 2002 | 1 |
Umiestnenie v roku 2001 | 1 |
Predstavenie programu | 1999 |
Názov programu | Government On-Line |
Zhrnutie programu | Cieľom je byť vládou, ktorá bude vo svete považovaná za najlepšie "prepojenú" so svojimi občanmi -- tak, aby mali Kanaďania on-line prístup ku všetkým vládnym informáciám a službám v takom čase a na takom mieste, ktoré si sami zvolia. |
Miera penetrácie internetu | 58 % |
Kanadské eGovernment projekty sa zameriavajú na dôležitosť zoskupenia on-line služieb na základe potrieb a priorít občanov. Kanadský program Government On-Line je centrálne koordinovaný finančnou radou pod vedením ministra vlády, avšak pracuje na kolaboratívnom princípe naprieč všetkými vládnymi organizáciami. Cieľom tohto programu je poskytnúť Kanaďanom elektronický prístup ku všetkým federálnym programom a službám do roku 2005. Za koordináciu aktivít zodpovedá vládny CIO.
Poskytovanie on-line služieb je v Kanade založené na rozsiahlom prieskume medzi užívateľmi, ktorý zaisťuje, že inovácie odrážajú potreby užívateľov. Na prepracovaní dizajnu kanadskej internetovej stránky www.canada.gc.ca (začiatok roku 2001) sa podieľalo viac ako 50 špeciálne zameraných skupín z celej Kanady a zahraničia. Kanadská vláda dala do prevádzky v priebehu prvého polroka 2002 on-line "panel" pre občanov, ktorý jej napomáha získať lepší prehľad o názoroch a očakávaniach občanov týkajúcich sa programu Government On-Line. Kanadská vláda si udržala svoju pozíciu číslo dva v hodnotení celkovej vyspelosti služieb vďaka rozšíreniu pokrytia svojimi službami a spusteniu množstva on-line projektov na transakčnej úrovni.
VÄČŠINA SLUŽIEB ON-LINE
Zo 71 služieb tohto prieskumu, za ktoré je zodpovedná kanadská vláda, bolo aspoň do určitej miery on-line dostupných 64 služieb, vďaka čomu dosiahol rozsah vyspelosti služieb 90,1 %. V roku 2001 predstavila vláda iba 4 nové on-line služby, čo odráža jej relatívne vysokú základňu on-line služieb.
Skóre kvality vyspelosti služieb v Kanade naznačujúce úroveň vyspelosti poskytovaných služieb bolo 65,7%. Hoci nebol pokrok Kanady na všetkých úrovniach taký dramatický ako pokrok Singapuru, vláda zlepšila v roku 2001 štyri služby z publikovanej úrovne na úroveň transakčnú a dve služby z interaktívnej na transakčnú úroveň. Občania z oblastí zahrňujúcich Londýn, Ontario, Winipeg, Manitoba, Gander, Newfoundland, Labrador a Sherbrooke, Quebec, môžu v súčasnosti požiadať o finančnú podporu v nezamestnanosti, počas choroby, tehotenstva atď. prostredníctvom internetu. Toto bola prvá etapa projektu pod záštitou Human Resources Development Canada, www.drhc.ga.ca, pričom zvyšok bol dodaný v priebehu roka 2002. Ďalší významný projekt je testovanie overovania digitálneho podpisu, ktorý bude testovaný a uvedený do prevádzky v rôznych vládnych organizáciách.
Medzi existujúcimi kanadskými on-line službami identifikoval prieskum mnoho služieb z oblasti Príjmov (Revenue), Obstarávania (Procurement), Poštových služieb (Postal), ktoré dosiahli na transakčnej úrovni maximálne skóre.
BEZPEČNÝ KANÁL
Ako líder v eGovernment oblasti sa Kanada zaoberá celovládnymi stratégiami zaisťujúcimi integrovaný prístup k zavádzaniu vyspelejších služieb. V júni 2001 podpísala vláda zmluvu na vybudovanie "Bezpečného kanálu" (Secure Chanel) s konzorciom spoločností zo súkromného sektora. Tento kanál bude poskytovať bežnú infraštruktúru, potrebnú na zaistenie bezpečných, súkromných a neprerušovaných transakcií v rámci vlády, a je prvý svojho druhu vo svete.
Prieskum ďalej zistil, že si Kanada udržala svoje dominantné postavenie v hodnotení CRM prístupu, keď so skóre 61,5 % opäť dosiahla pozíciu číslo jeden. Zo 64 on-line služieb poskytovaných kanadskou vládou, dosiahlo v oblasti CRM maximálne skóre 32 služieb. Kľúčom k úspechu Kanady v oblasti CRM je jej záväzok zavádzať služby na základe užívateľských prieskumov a služby prispôsobené potrebám užívateľov.
ŠPIČKOVÉ SLUŽBY
Kanadský projekt Government On-Line priniesol rôzne špičkové služby. Jedným príkladom je brána Industry Canada's Consumer Information, www.consumerinformation.ca, ktorá zahŕňa viac ako 35 federálnych vládnych oddelení a inštitúcií a taktiež viac ako 250 provinčných a teritoriálnych partnerov. Tieto organizácie sa spojili, aby podporili záujem a povedomie kanadských spotrebiteľov. Následne sa k tomuto projektu pridali niektoré mimovládne organizácie.
Za zmienku taktiež stojí medzinárodná brána, resp. brána pre ľudí, ktorí nie sú občanmi Kanady www.canadainternational.gc.ca, ktorá ponúka občanom iných krajín množstvo informácií o Kanade. Služby a informácie sú zoskupené podľa štyroch predmetov záujmu: návšteva Kanady, podnikanie v Kanade, Kanada a svet a umenie a kultúra. Keďže približne 20 perc. návštevníkov federálnych internetových stránok je mimokanadských, predstavuje táto brána dôležitý prostriedok prezentácie Kanady, ako krajiny atraktívnej pre život, návštevu alebo podnikanie.
TRI BRÁNY
Kanadská vláda zdvojnásobila svoje úsilie, aby zlepšila hlavný internetový vládny portál, www.canada.gc.ca. Novo navrhnutá internetová stránka bola daná do užívania začiatkom roku 2001 a v súčasnosti poskytuje občanom samostatný prístup k informáciám zoskupeným okolo troch brán podľa typu návštevníkov -- Kanaďania, kanadskí podnikatelia a ľudia, ktorí nie sú občanmi Kanady. Umožňuje prístup k 450 federálnym internetovým stránkam a garantuje e-mailové odpovede v rámci jedného pracovného dňa.
Job Bank -- www.jobbank.gc.ca - je jednou z najpopulárnejších súčastí kanadskej stránky, navštevuje ju 48 % všetkých užívateľov, čo predstavuje približne 100 000 návštev denne a viac ako 28 miliónov užívateľov za rok. Pracovné príležitosti poskytujú do elektronického zoznamu zamestnávatelia z celej Kanady. V priemere je tam nepretržite zverejnených 46 000 pracovných ponúk, každý deň pribudne 2 000 nových a denne je podaných približne 47 000 on-line žiadostí o zamestnanie.
Kanadská vláda plánuje prepracovať bránu pre podnikateľov a zoradiť obsah internetových stránok všetkých provinčných a teritoriálnych vlád v Kanade tak, že z nich urobí pre podnikateľov jeden portál.
Výsledky Kanady v minuloročnom prieskume, najmä v dodávaní služieb zahŕňajúcich najlepšie postupy riadenia vzťahov so zákazníkmi (CRM), demonštrujú, čo všetko je možné dosiahnuť, keď vláda koná v súlade s princípmi vedúceho postavenia a na základe prieskumov u užívateľov. Kanada plánuje pokračovať v tomto záväzku prostredníctvom zavedenia celovládnych hodnotiacich kritérií, ktoré pomôžu odhaliť nedostatky v oblasti poskytovania služieb občanom a podnikom v rámci priemyselných odvetví.