StoryEditor

Kto si chce zlepšiť povesť, musí ju najprv poznať

14.11.2007, 23:00

Čoskoro -- a tá budúcnosť už nie je príliš vzdialená -- sa budú ľudia poznať skôr, ako sa zoznámia. Cudzí ľudia sa stretnú pri spoločenskej či pracovnej príležitosti a nejaké formality či zdvorilosti budú zbytočné -- jeden o druhom už totiž budú všetko vedieť. Výmena vizitiek bude anachronizmom, práve tak, ako vzájomné predstavovanie sa: "Volám sa..." "Nie, nie, nič nehovorte, voláte sa Peter Kováč a viem o vás všetko." "Veď som si zadal vaše meno do internetového vyhľadávača" -- to už síce nikto nevysloví, ale pôjde o bežnú prax.

Dôveryhodnosť je vaše meno
Nech už ste uchádzač o pracovné miesto, kolega, nadriadený či obchodný partner -- ten, kto sa o vás zaujíma, vás už dávnejšie hodnotí podľa získaných referencií, či si to kto želá alebo nie. Žijeme v epoche inscenácie skutočnosti a mediálnych autoportrétov, takže spoločenská reputácia je už dlhší čas dôležitou súčasťou našej osobnosti. Stručne a jasne: som tým, kým som v očiach iných. Pri istej ankete v Rakúsku a v Nemecku, v ktorej ako respondenti vystupovali manažéri, vyšlo najavo, že dobrá povesť dnes už rozhoduje o kariére až zo 40 percent. Keďže dnes už takmer nikto nemá čas, aby si cieľavedome budoval vzťahy dôvery s ostatnými ľuďmi, jediným znakom dôveryhodnosti človeka sa stáva jeho meno a povesť.

Ústna propaganda je najmocnejšou formou komunikácie v modernom podnikateľskom svete. Stáva sa urýchľovačom kariéry alebo, naopak, jej zabijakom. V niektorých firmách je už dnes reputácia pevnou súčasťou hodnotového rebríčka, ba ešte viac -- dobre či zlé meno jednotlivca ovplyvňuje aj reputáciu zamestnávateľa: a síce tým viac, čím vyššia je pozícia danej osoby a čím menší je podnik, v ktorom pracuje. A v celkom mimoriadnom rozsahu to platí o osobách, ktoré sú samostatne zárobkovo činné, ako aj o ľuďoch s voľným povolaním, resp. o príslušníkoch strednej vrstvy. Podniky si preto musia dávať pozor nielen na povesť riaditeľa, ale aj ďalších vysokopostavených zamestnancov, predovšetkým tých, čo majú na starosti kontakty s verejnosťou, prípadne s dosahom na verejnosť.

Ani súkromná sféra nestojí bokom
Ale aj pre súkromný život bude osobná reputácia čoraz dôležitejšia. Už dlhší čas patrí k bežnej praxi, že majitelia domov si prípadného zákazníka dôkladne overia ešte skôr, ako by ho vôbec pozvali na prehliadku bytu. Kto sa chce presťahovať, ten si zase preventívne "prelustruje" budúcich susedov vrátane pohľadu do ich domovej záhradky prostredníctvom satelitu. Kto bude teda pripojený na internet, bude všemocný a zároveň zraniteľnejší.
Isté je, že v súčasnosti nikto neprenechá náhode, koho zamestná, s kým uzavrie obchod alebo koho si zvolí za partnera. A vtom spočíva aj veľký problém, totiž to, čo sa o nás rozpráva, rozhodujúcim spôsobom ovplyvňuje našu povesť: "Možno dôverovať tomuto človeku? Má dostatok vedomostí, je ochotný pomáhať, správa sa na úrovni? Akých priateľov má? Budem mať z neho osoh alebo mi skôr uškodí?"
Každý, kto sa pohybuje po internete, zanecháva stopy. A z virtuálne získaných informácií sa dajú zostaviť hotové životopisy, a to veľmi jednoducho, stlačením niekoľkých kláves a špecializovaných vyhľadávačov. Stačí niekoľko kliknutí a zistíte si súkromnú adresu príslušnej osoby, potom zhrniete informácie o sociálnom prostredí, v ktorom sa pohybuje a z nich si vyvodíte uzávery o spoločenskom statuse, príjmoch, ako aj o okruhu známych objektu vášho záujmu. Čím viac informácií ľudia o sebe uvoľňujú, tým rozsiahlejší obraz si o nich môže hocikto utvoriť.

A to sa aj v skutočnosti deje čoraz častejšie -- avšak predovšetkým dobrovoľne. Súkromná sféra na internete vlastne ani neexistuje. Ako vážne už dnes berú manažéri problematiku takzvanej digitálnej povesti, ukazujú hneď dva exkluzívne prieskumy týždenníka Die Wirtschaftswoche. Až 76 percent riadiacich pracovníkov označuje vlastná povesť prívlastkom "dôležitá" až "veľmi dôležitá" -- a až 26 percent z nich pravidelne kontroluje, ktoré informácie o sebe nájdu na internete. Na druhej strane až 14 percent opýtaných sa aktívne a pravidelne snaží o zlepšenie vlastnej internetovej povesti, napríklad prostredníctvom blogov, aktivity vo virtuálnych podnikateľských kluboch alebo prostredníctvom vlastnej internetovej strany.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/moja-kariera, menuAlias = moja-kariera, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
22. december 2024 19:52