StoryEditor

Sledujete dianie v "susedovej záhrade"?

22.05.2003, 00:00
Mnohých podnikateľov rozpaľuje myšlienka "byť číslom jeden na trhu, v predaji, trhovom podiele, ziskoch..." Avšak čo, ak sa stanete číslom jeden a ešte stále budete hlboko pod vaším reálnym potenciálom? Budete sa naozaj cítiť dobre? Alebo je lepšie zamerať sa na to, čo má skutočný význam -- byť takým dobrým, ako je to možné?
Predstavte si situácie: obchodník končí mesiac s vyhlásením, že je jednotkou v celofiremnom hodnotení, napriek tomu, že predal menej ako minulý mesiac. Spoločnosť končí ako jednotka podľa trhového podielu, ale zaostáva šesť percent za minuloročným obratom. Obchodník je sústredený na to, aby mal čo najviac uzavretých obchodov, nech to stojí, čo to stojí, aj keď jeho výsledky rástli v uplynulom polroku každý mesiac. Zameranie na toppozície v týchto prípadoch je skreslené. Byť absolútnou jednotkou v podobných scenároch nie je najlepšou voľbou. Dôvod, prečo zameranie na dosiahnutie vedúceho postavenia na trhu nemusí byť tým najšťastnejším rozhodnutím je, že môže brániť dosiahnutiu skutočného potenciálu.
Posudzovanie výkonu podľa trhového prvenstva v skutočnosti znamená podceňovanie alebo preceňovanie reálnych výkonov. Skutočný úspech sa podceňuje, keď skončíte so sklamaním na štvrtom mieste, aj keď ste za uplynulý rok urobili nemalý pokrok a postúpili z piateho miesta vyššie. Preceňovanie úspechu nastáva vtedy, keď skončíte na prvom mieste, avšak cítite, že máte rezervy a že ste mohli dosiahnuť viac. Ak presne viete, v čom ste mohli byť usilovnejší, je to síce falošný pocit radosti, ale dobrým predsavzatím do budúcej sezóny.
Zneškodnenie iných
Množstvo obchodníkov a spoločností sa tiež zameriava na to, aby zneškodnili "druhého v poradí". Je to sebaklam, z ktorého vyplýva aj skreslené hodnotenie konkurenčnej spoločnosti. Podobný prístup majú všetci pohodlní. Skutočný rast v predaji si vyžaduje viac vlastnej práce, nielen boj o prvenstvo s druhým na trhu. Znamená to klásť očakávania a štandardy čoraz vyššie. Cieľom nie je len vedieť, že vy ste lepší ako oni. Znamená to predovšetkým vedieť, o koľko ste sa zlepšili oproti predchádzajúcemu obdobiu. Meradlom úspechu nie je štatistika, ktorá hovorí o Jánovi, ktorý uzavrel viac obchodov ako Martina. Ide o podčiarknutie toho, že Martina tento mesiac predala viac ako minulý mesiac, a to bolo viac ako mesiac predtým... Vaše snahy by sa mali orientovať predovšetkým na neustále zlepšovanie, a nie na poradie v rebríčku. Byť prvým a zároveň nedosahovať lepšie výsledky ako v poslednej perióde, neznamená úspech. Znamená to, že ste sa udržali na rovnakej pozícii alebo že sa zatiaľ na trhu neobjavil nikto lepší.
Na stope konkurencii
Prvenstvo má negatívny vplyv na osobnú aroganciu, ktorá vplýva na komunikáciu a vzťahy s ľuďmi. Neustále sledovať prvenstvo znamená sústredene sledovať každý krok konkurencie, čo uberá čas, ktorý treba venovať vlastnému zdokonaleniu. To však neznamená, že konkurencia je nezdravá. Naopak, je pozitívna, pretože má potenciál motivovať. Keď zaznie úvodný hvizd, potrebujete venovať všetku energiu svojim vlastným záležitostiam, a nie neustále s napätím sledovať dianie v susedovej záhrade. Zamerajte sa na to, čo dokážete ovplyvniť. Ak sa zameriate na osobnú excelenciu, poradie v spoločnosti na vás nebude mať až taký veľký vplyv. Ak sa pred vami bude niekto chváliť dosiahnutím prvej pozície, zablahoželajte mu. Nešetrite ho však a spýtajte sa, či spravil všetko, čo mohol urobiť. To by mu malo pripomenúť, že (každý) má množstvo práce, ak chce byť lepší.
Zdroj: www.hrweb.sk
menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/moja-kariera, menuAlias = moja-kariera, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
09. máj 2024 10:31