StoryEditor

Ohlas: Bude sa degradovať daň z príjmov?

26.10.2005, 00:00
Zavedením rovnej dane z príjmov fyzických osôb sa vylúčili rozdiely v zdaňovaní zamestnancov, umelcov a podnikateľov. Už po dvoch rokoch sa výraznou mierou má tento princíp zrušiť zavedením rozdielneho zdaňovania zamestnancov oproti iným skupinám daňovníkov (ktorým sa má terajší systém ponechať).
Ohlas na článok Zmeny v daniach majú znížiť nezamestnanosť v HN z 19. októbra 2005.

Podľa Synonymického slovníka slovenčiny (SAV 1995) daň je povinná platba odovzdávaná štátu na krytie verejných potrieb.
Už zavedením daňového bonusu na vyživované deti sa výraznou mierou táto funkcia dane z príjmov zmenila. Ešte pri konštrukcii prvej daňovej reformy, ktorá zásadnou mierou od roku 1993 zmenila daňový systém u nás, bolo jedným z podstatných cieľov to, aby sa z dane z príjmov postupne vyčlenili sociálne aspekty. Aj preto sa vyčlenilo z daní poistné, neskôr sa zrušila nezdaniteľná suma z titulu invalidity atď. Bolo to však aj zavedenie princípu, aby všetky fyzické osoby boli zdanené podľa rovnakých zásad. I keď platila v tom čase progresívna daňová sadzba, zavedením jednej dane z príjmov fyzických osôb sa vylúčili rozdiely v zdaňovaní zamestnancov (daň zo mzdy), umelcov (daň z literárnej a umeleckej činnosti) a podnikateľov (daň z príjmov obyvateľstva). Mali byť všetci teoreticky pred zákonom rovní. Túto zásadu v podstate prebrala aj ďalšia daňová reforma, ktorá platí v súvislosti so zavedením rovnej dane od roku 2004. Už po dvoch rokoch od jej aplikácie sa výraznou mierou má tento princíp zrušiť zavedením rozdielneho zdaňovania zamestnancov (bez uplatnenia nezdaniteľnej časti základu dane a jeho nahradením akýmsi daňovým bonusom) oproti iným skupinám daňovníkov (ktorým sa má terajší systém ponechať). Veď už nemali byť žiadne výnimky... Zdá sa, že sa máme opäť vrátiť pred rok 1993 a osobitným spôsobom riešiť zdaňovanie zamestnancov. Lenže vtedy boli v podstate takmer všetci zamestnaní...
Ak sa uvažuje o inom zdaňovaní zamestnancov, je otázne, či sa to bude týkať všetkých kategórií zamestnancov v daňovom zmysle, t. j. tých, ktorí majú príjmy zo závislej činnosti. Bude sa to teda týkať napríklad aj žiakov a študentov pri príjmoch z praktického vyučovania, dohodárov, spoločníkov s. r. o. a ďalších, ktorí to iste uvítajú... Ak nie, tak bude treba silný argument, prečo nie. Predstavme si bývalého zamestnanca, dôchodcu, ktorý dostane od zamestnávateľa nepeňažný príjem zo sociálneho fondu pri príležitosti jeho narodenín. Ako bonus dostane od štátu (čiže od nás všetkých) pridané 1 400 Sk... Veď logicky vždy platilo, že sa zdaňuje príjem od určitej výšky. Ak takýto zdaniteľný príjem nie je, nie je čo zdaniť. Pridať sa má niekomu za to, že má malý príjem... Sme asi predsa len bohatý štát.
Názoru, podľa ktorého sa týmto postupom má riešiť nezamestnanosť, ťažko uveriť, pretože problém je niekde inde. Všetci vieme, že najmä vo vysokom poistnom a stále sa zvyšujúcej administratíve (napr. ročné zúčtovanie preddavkov na verejné zdravotné poistenie, nahlasovanie Sociálnej poisťovni každého brigádnika dopredu a odhlasovanie atď.).
Ak sa živnostníkom a ďalším subjektom bude príjem naďalej zdaňovať aplikáciou nezdaniteľnej časti základu dane, tak ak budú mať nízke príjmy, budú pred zákonom oproti zamestnancom diskriminovaní. Bude sa to týkať najmä začínajúcich živnostníkov, ktorí vlastne tiež znižujú nezamestnanosť... Zabúda sa aj na ďalšie skupiny osôb, majúcich rôzne ďalšie druhy príjmov, ktoré nespadajú ani do jednej z uvedených skupín (ani zamestnanci, ani živnostníci), ktorí tiež nerozširujú rady nezamestnaných. Otázne je, čo sa bude diať v prípade, ak bude niekto aj zamestnaný, aj podnikateľ, resp. bude mať aj ďalšie príjmy... Ak sú uvedené problémy v návrhu už zapracované, bude zaujímavé, akým spôsobom.
Zavedenie tohto systému bude iste nahrávať zase špekulantom, ktorí si nájdu prácu za takú mzdu, aby ešte dostali pridané. To čiernej práci nezabráni, naopak. Mnohí budú mať pritom ďalšie príjmy, ktoré nebudú mať záujem priznať, aby o novú výhodu neprišli.
Ťažko sa bude hľadať mechanizmus na daňovú spravodlivosť v nadväznosti na množstvo právnych predpisov riešiacich napríklad aj sociálnu politiku. To, že sa samosprávam znížia ich aj tak malé disponibilné zdroje, bolo v predmetnom článku už naznačené.
Zdá sa, že tu nie je čosi v poriadku aj s tzv. kompetenčným zákonom. Akoby sa pomaly presúvali kompetencie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR na Ministerstvo financií SR. Je to dlhotrvajúci problém. Nakoniec, už to tu raz bolo (po revolúcii sa vtedajšie MPSV SR zrušilo a bolo súčasťou MF SR...). Veď už teraz daňový bonus v podstate supluje prídavky na deti - mimochodom, len u niektorých skupín obyvateľstva...
Domnievam sa, že tento krok si bude treba naozaj dobre premyslieť, pretože pôjde o drahý experiment.

01 - Modified: 2003-01-27 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Výrobu chcú spustiť v novembri 02 - Modified: 2003-01-27 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Automobilka ovplyvní rozvoj stavebníctva 03 - Modified: 2003-01-27 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Hrozba útokov pre ČR
menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/poradensky-servis, menuAlias = poradensky-servis, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
26. apríl 2024 10:58