Som presvedčený, že pri dosahovaní vytýčených cieľov, najmä tých dlhodobých, je potrebné mať tri základné veci: plán, triezvu myseľ (uvažovať na základe relevantných faktov) a odhodlanie. To je „starter pack“, ktorý zaručí, že nezačneme tápať v tme. Rozhodovať sa v štátnej správe bez dát a stratégie je drahé a nezodpovedné. V stávke sú verejné peniaze a služby pre občana. Ich úroveň by sa z roka na rok mala zvyšovať tak, aby boli pre verejnosť lákavé.
Preto som rád, že ministerstvo dopravy ako objednávateľ dopravných výkonov vo verejnom záujme vypracovalo Plán dopravnej obslužnosti. Dokument vychádza z aktuálnych počtov prepravených cestujúcich, súčasného stavu infraštruktúry a uskutočňovaných investícií. Podľa plánu sa očakáva, že počet spojení sa v cieľovom stave zvýši oproti roku 2019 o 10 až 40 percent v závislosti od potenciálu danej trate. V praxi to znamená, že sa už viac nebudeme v oblasti osobnej železničnej dopravy hrať na slepú babu. V rámci plánu sa posúdilo územie aj potreby obyvateľov v kontexte finančných zdrojov a doprava sa nastavila efektívnejšie. Tiež sme sa dali inšpirovať susedmi: Plán optimalizuje súčasný cestovný poriadok vlakov použitím zásad z Česka a Maďarska, tie sú zas inšpirované pravidlami Švajčiarov a Nemcov.
Jedným z dlhodobých cieľom v oblasti dopravy je presun cestujúcich z áut do vlakov, čím sa vraciame k tvrdeniu, že sa nám to podarí len poskytovaním „lákavých“, a teda kvalitných a rýchlych služieb. Priorita zvýšiť podiel koľajovej dopravy vychádza priamo z Plánu obnovy a odolnosti a je úzko spätá s nižšou produkciou emisií skleníkových plynov a so zlepšením kvality ovzdušia.
Plán dopravnej obslužnosti tvorí hlavnú časť komplexnej reformy verejnej dopravy. V troch vývojových fázach má priniesť želané zlepšenia, a to zvýšením frekvencie železničnej dopravy na tratiach s najvyšším potenciálom, zrýchlením vlakov, zavedením taktovej dopravy, zlepšením cestovania v rámci regiónov. Z plánu vychádza aj nový grafikon vlakovej dopravy. Zmeny už priniesli zvýšenie výkonov bez potreby zvyšovania nákladov – teda viac vlakov pre ľudí za rovnaké peniaze. Pozitívnou správou je, že Železničná spoločnosť Slovensko tento jún prepravila najviac cestujúcich od zavedenia vlakov zadarmo. Plán je teda hotový, vychádza z dát, odhodlanie nechýba. Verím, že aj na základe týchto zodpovedne premyslených krokov v roku 2030 bude slovenská železničná doprava porovnateľná so štandardom okolitých krajín.