Na 340-kilometrovú štreku sa v najštedrejšej alternatíve počíta takmer až so šiestimi miliardami eur. FOTO: Archív HN
StoryEditor

Na severe a východe Slovenska majú ísť miliardy do železnice. Vlaky zrýchlia o 41 minút

28.07.2022, 00:00
  • Do modernizácie severnej trate by mali tiecť obrovské sumy peňazí. O rozsahu však panuje na dvoch kompetentných ministerstvách rozličný názor. 
  • Kým železničiari by uvítali na koľajniciach od Žiliny po Ukrajinu 160-ku, podľa analytikov by tu stačila aj 140-kilometrová rýchlosť.
  • Štát by zapracovaním zmien ušetril stovky miliónov eur. Niektoré úseky by sa však museli projektovať nanovo. 

V roku 2007 prišli železničiari s riešením, ako spojiť Liptovský Mikuláš s Košicami modernou traťou, po ktorej by vlaky premávali 160-kilometrovou rýchlosťou. Súčasťou plánov bol napríklad aj osemkilometrový tunel pod Štrbou. Brusel vtedy nemal vôľu podporiť takýto megalomansky naplánovaný projekt. Nepáčila sa mu totiž ani kvalita štúdie. Železnice tak museli vypracovať novú štúdiu. 

Druhý dokument vznikol v roku 2015 a rieši trasu od Žiliny až po štátne hranice s Ukrajinou. Na 340-kilometrovú štreku sa v najštedrejšej alternatíve počíta takmer až so šiestimi miliardami eur. Železničiari si z rôznych variantov vybrali ten, ktorý ušetrí cestujúcim 41 minút. Jeho hodnota je 5,6 miliardy eur a na väčšine dĺžky počíta taktiež s rýchlosťou 160.

image

Železničný koridor Žilina – Košice – Čierna nad Tisou. ZDROJ: Útvar hodnoty za peniaze

Nedávno sa však na dokument pozreli aj zamestnanci Útvaru hodnoty za peniaze. Títo analytici z Matovičovho rezortu tvrdia, že by sa na projekte dala nájsť úspora až vo výške 400 miliónov eur. Na ilustráciu, takáto suma by pokryla náklady na diaľnicu D3 od Žiliny po Kysucké Nové Mesto. 

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 77% na dočítanie.
01 - Modified: 2022-07-24 07:54:12 - Feat.: 0 - Title: Dovolenka vlakom? Pozreli sme sa, kde všade sa dostanete z bratislavskej Hlavnej stanice 02 - Modified: 2022-07-21 06:46:19 - Feat.: 1 - Title: Pod Tatrami budú vlaky jazdiť 180. Pozrite si, do ktorých tratí potečie pol miliardy eur (infografika) 03 - Modified: 2022-07-27 09:34:26 - Feat.: 1 - Title: V Británii kolabuje železničná doprava. Štrajkuje 40-tisíc železničiarov a funguje len pätina siete
01 - Modified: 2022-09-28 07:26:26 - Feat.: - Title: Vlaky na Pohroní jazdia tridsiatkou a meškajú tisíce minút. Koľajnice dostanú injekciu v desiatkach miliónov 02 - Modified: 2022-09-21 06:43:40 - Feat.: - Title: Železnice chcú riešiť problém bratislavských satelitov. V hre sú dve úplne nové trate (mapa) 03 - Modified: 2022-09-25 08:59:26 - Feat.: - Title: Z Viedne do Bratislavy za 40 minút? Rakúske vlaky zrýchlia na dvestovku, my výrazne meškáme 04 - Modified: 2022-09-12 06:41:37 - Feat.: - Title: Šéf slovenského Metransu: Kamióny do Istanbulu nahradia vlaky. Nové linky plánujeme aj na Balkán 05 - Modified: 2022-09-08 22:00:00 - Feat.: - Title: Železnice zvažujú zdražovanie vlakov InterCity. Hrozí, že im účet za elektrinu presiahne 100 miliónov
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
29. september 2022 08:57