V prvom rade by všetky kompetencie mali byť explicitne zadefinované v zákone. Je dôležité vytvoriť taký právny základ, ktorý zaručí ochranu krajských miest, najmä z hľadiska rozpočtového hospodárenia.
Príkladom je v súčasnosti množstvo legislatívy, ktorá ukladá vyšším územným celkom, mestám a obciam nové povinnosti, napríklad úhradu výdavkov súvisiacich so zvýšením miezd pre učiteľov. Legislatíva je schvaľovaná náhle a obce a mestá nemajú čas, priestor a ani možnosť vyčleniť finančné prostriedky nad rámec plánovaných výdavkov.
Akékoľvek zmeny, ktoré zakladajú nové povinnosti obciam a mestám, by v prvom rade mali byť schvaľované s takým časovým predstihom, aby mali šancu sa pripraviť na všetky zvýšené výdavky. Zároveň je nevyhnutné, aby misky váh boli vyrovnané a so zvyšujúcimi sa výdavkami sa hľadala cesta zvyšujúcich sa príjmov na vyrovnanie a nevytváranie deficitu v rozpočtoch.
Istou alternatívou, ktorá môže krajom, obciam a mestám výrazne pomôcť, sú fungujúce krajské Rady partnerstva. Tieto dodnes vypracovali len plány, ktoré sa však, žiaľ, do praxe nedostali. Nevyhnutné je, aby jednotlivé kraje intenzívne apelovali na ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie najmä v týchto ťažkých časoch, aby sfunkčnilo a nebrzdilo systém, ktorý je pripravený.
Taktiež sa urgentne potrebujeme zaoberať vysokou nezamestnanosťou, kde kraje vedia formou sociálnych podnikov výrazne zmierniť negatívne dôsledky na ľudí. Nevyhnutná je však opäť intenzívna aktivita ministerstva, ktorého základnou úlohou je pripraviť a vyhlásiť výzvy na čerpanie eurofondov pre tieto typy podnikov.
Kraje potrebujú výraznú pomoc zo strany štátu. Zvyšujúca sa inflácia, výrazný rast cien energií, zvýšené výdavky na prevádzku a údržbu škôl, sociálnych zariadení, údržby ciest a mnohého iného sú neúmernou záťažou, ktorú samosprávne kraje, obce a mestá nedokážu zvládnuť bez pomoci štátu.
Autor je riaditeľ spoločnosti a kandidát na primátora Banskej Bystrice.