08.10.2018, 00:00

Pre koho je externé spravovanie pohľadávky určené?

Neuhradené pohľadávky nemusia byť pre firmu strašiakom – 2. časť

Stretli ste sa niekedy s problémom neuhradenej faktúry, ktorá mala byť vašej spoločnosti zaplatená? Mnoho spoločností začína tento problém riešiť až niekoľko mesiacov po splatnosti faktúry, kedy šanca na úspešné vysporiadanie pohľadávky značne klesá. Iné spoločnosti sú voči svojim klientom benevolentné a v snahe neprísť o zákazníka mu určitú čiastku z neuhradených financií odpustia. Podľa Európskeho platobného reportu (EPR) spoločnosti Intrum z mája 2018 slovenských firmám trvá až 187 dní, pokým postúpia pohľadávku inkasnej spoločnosti. V Maďarsku je tento proces výrazne kratší, a to konkrétne o 100 dní. Česi sú v tomto smere ešte o čosi viac aktívnejší. V priemere im trvá 64 dní, kým nakontaktujú profesionálov zaoberajúcich sa manažmentom a správou pohľadávok. 

Už aj v susedných krajinách teda zistili, že vhodnejším a efektívnejším riešením je spolupráca s inkasnou  spoločnosťou, ktorá má s manažmentom pohľadávok skúsenosti a vie, ako v jednotlivých prípadoch postupovať. Bohužiaľ o tejto možnosti vie u nás zatiaľ nízke percento hlavne malých spoločností.

Zdroj: Intrum Slovakia

Kedy sa stáva faktúra pohľadávkou a pre koho je manažment pohľadávok určený?

Manažment pohľadávok je vo všeobecnosti určený predovšetkým právnickým osobám a živnostníkom bez ohľadu na veľkosť firmy v oblasti obchodných sporov (nie pri občiansko-právnych vzťahoch). Otázkou zostáva, kedy sa nezaplatená faktúra stáva pohľadávkou, ktorú je potrebné riešiť. „Za pohľadávku označujeme akúkoľvek neuhradenú faktúru od prvého dňa po jej splatnosti. Pohľadávka však môže vzniknúť aj za kreditnú kartu, úver, leasing a iné. Spolupráca s inkasnou firmou, ktorá sa zaoberá manažmentom pohľadávok, je vhodná a nevyhnutná vtedy, keď sa zamestnanec/spoločnosť začína venovať vzniknutým pohľadávkam viac ako svojej pridelenej pracovnej náplni,“ hovorí Martin Musil, ktorý je výkonným riaditeľom spoločnosti Intrum Slovakia. Spoločnosť pôsobiaca v oblasti správy a manažmentu pohľadávok poskytuje klientom komplexné služby – aktívny telefonický kontakt s dlžníkmi, pravidelné upomínanie neplatičov, poskytovanie informácií o pohľadávkach, dojednávanie lehôt a spôsobov úhrad dlhov či zisťovanie a preverovanie údajov jednotlivých dlžníkov.

Mnoho firiem, ktoré sa s nezaplatenou faktúrou stretli, sa obávajú nielen vysokého poplatku za tieto služby, ale aj toho, že po začatí spolupráce s inkasnou spoločnosťou na vymáhanie pohľadávok ukončí klient s danou firmou spoluprácu. „Poplatky za naše služby sú riešené fixným poplatkom, čo znamená, že klient platí čiastku len zo samotnej vymoženej sumy. V prípade obavy z ukončenia spolupráce klientom je potrebné prioritne zvážiť časovú investíciu do nekorektného partnera a položiť si otázku o jeho dôležitosti pre náš biznis,“ dodáva Martin Musil. Veľmi nízku pravdepodobnosť straty klienta aktuálne preukázal prieskum agentúry Dicio, ktorý skúmal finančné správanie v súvislosti s faktúrami po splatnosti. Podľa jeho výsledkov takmer polovica klientov (48,6%) spoločnosti Intrum Slovakia nezaznamenala žiadne ukončenie spolupráce zo strany svojich odberateľov. Ďalších 37,1% zaznamenalo takýto prípad len minimálne, teda 1 až 2 prípady ročne.

Zdroj: Intrum Slovakia

Slovenské firmy sú v súčasnosti skôr benevolentnejšie ku svojim dlžníkom a dokonca využívajú predĺžené doby splatnosti ako marketingový nástroj.

Faktom tiež je, že vo vyspelých ekonomikách je riešenie pohľadávok prostredníctvom špecializovaných spoločností bežné a žiadny dlžník sa nad tým nepozastavuje. Takisto vymáhanie úrokov z omeškania a poplatkov spojených s vymáhaním pohľadávky po termíne splatnosti je štandardným postupom, ktorý môžu uplatňovať oslovení dlžníci zase voči svojim dlžníkom. Lídrami v tejto oblasti sú severské krajiny: Nórsko, Fínsko a Švédsko, kde tamojším spoločnostiam zaberie v priemere len 30 - 38 dní, kým postúpia neuhradené pohľadávky inkasnej spoločnosti.

V Nemecku sú firmy voči svojim dlžníkom zhovievavé takmer dva mesiace, konkrétne 55 dní. Rakúšanom trvá 66 dní, kým sa so svojimi problémami obrátia na profesionálov, čo je stále nepomerne kratšie ako je tomu na Slovensku, kde je to už spomínaných 187 dní.  

Aj tieto údaje vyplynuli z Európskeho platobného reportu spoločnosti Intrum za rok 2018. Dôsledky oneskorených platieb môžu však byť pre zdravie firiem aj celej ekonomiky veľmi závažné, obzvlášť u menších firiem. Paradoxom teda je, že aj napriek vedomiu hrozieb, ktoré oneskorené platby prinášajú, firmy na Slovensku používajú predĺžené doby splatnosti ako marketingový nástroj. Pri porovnaní výsledkov s EPR 2017 stúpol počet dní splatnosti vo všetkých kategóriách. K najväčšiemu nárastu došlo v segmente B2B, kde sa doba splatnosti predĺžila z 18 na 25 dní. V segmente B2C je doba splatnosti 18 dní a vo verejnom sektore až 25 dní. A hoci sa v celoeurópskom priemere priemerná lehota, v ktorej klienti reálne uhrádzajú faktúry, medziročne skrátila, na Slovensku to neplatí v oblasti verejného sektora. Tu sa reálne lehoty predĺžili o ďalšie 4 dni (z 25 na 29 dní).

V nasledujúcom článku sa budeme venovať:

Čo obsahuje štandardný proces vymáhania?

Čítali ste už prvú časť série Neuhradené pohľadávky nemusia byť pre firmu strašiakom?

​(pr)

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.