(foto) Michaela Královičová
StoryEditor

Čína: svetová veľmoc v elektromobilite

07.08.2019, 00:00
Elektrické autá áno, elektrokolobežky nie. Prečítajte si viac o jedinečnej Číne.

Keď sa spomenie slovo „Čína“, väčšina ľudí si ešte stále predstaví výrobcu lacného tovaru, ktorého kvalita zodpovedá jeho cene. Tí zainteresovanejší si ju spájajú s Huawei, Lenovom, Xiaomi a ďalšími technologickými značkami, ktoré si získali pozíciu medzi svetovou špičkou vďaka zlepšovaniu produktov zahraničných výrobcov. Málokto si ale u nás so slovom „Čína“ vybaví elektromobilitu.

 V tomto článku sa dočítate aj nasledovné:

●       v čom sa elektromobilita v Číne líši od tej našej;

●       aké problémy prichádzajú spolu s elektrickými autami;

●       prečo majú v Číne lotériu na povolenie vlastniť auto;

●       prečo sú v Číne zakázané elektrické kolobežky;

●       ako vyzerá budúcnosť elektromobility v Číne.

Nabíjacie stanice na elektrické automobily sa nachádzajú v metropolách na každom kroku

Čína, ktorá ešte pred šiestimi rokmi vôbec neriešila elektromobilitu, má v roku 2019 nabíjacie stanice na elektrické automobily vo veľkých mestách na každom sídlisku, univerzitnom areáli a na každej väčšej ulici.

Pri mojej nedávnej návšteve mesta Kanton som zostala zaskočená pokrokom, ktorý mesto dosiahlo v rámci používania elektrických áut.

Za dva roky z ulíc prakticky zmizli všetky tradičné motorky a mopedy, nahradili ich výlučne elektrické.

Kým pred dvoma rokmi v uliciach ešte dominovali tradičné benzínové autá, dnes ich už vídať iba sporadicky. Väčšinu áut už dnes tvoria hybridy. Večerná prechádzka čínskymi ulicami mimo rezidenčných zón, kde sa popri šesťprúdových cestách nepohybuje veľa chodcov, je tak trochu hrozivá, nakoľko nepočuť žiadne zvuky motorov.

Elektrické vozidlá svojou tichosťou ohrozujú chodcov

Chodci v Číne začínajú mať problém kvôli pribúdajúcim nehodám v dôsledku tichosti dopravných prostriedkov.

V Číne sa preto vedie verejná diskusia, či neuzákoniť, aby zariadenia vydávali aspoň nejaké zvuky – práve tak ako v Európe.

Väčšina nehôd sa týka elektrických motoriek, ktorých je v Číne v uliciach už viac ako 300 miliónov! Nie, nejedná sa o preklep. Elektrické mopedy a motorky je v Číne vidieť úplne všade. Vozia sa na nich ľudia bez ohľadu na spoločenský status, povolanie či pohlavie. Sú (okrem metra) najrýchlejším spôsobom ako sa pri chronických zápchach v mestách dostať do želanej destinácie.

Elektromobilita je kľúčom k zabezpečeniu udržateľnosti ovzdušia čínskych miest

Čínska vláda si uvedomuje, že elektromobilita je jedinou možnosťou ako zachrániť ovzdušie a tým aj zdravie obyvateľstva vo veľkých mestách.

Výrobné továrne, ktoré priniesli Číne dnešnú úroveň prosperity, zdevastovali stav ovzdušia nakoľko, že veľa čínskych miest kvôli smogu niekoľko mesiacov v roku nevidí modré nebo, slnko či hviezdy. Neustále tiež narastá počet ľudí trpiacich rakovinou.

Podpora používania elektrických vozidiel je jednou z možností, ako sa snaží vláda zvrátiť tento nepriaznivý vývoj.

Pred rozvojom elektrických cestných zariadení začala vláda zavádzať obmedzenia týkajúce sa používania tradičných automobilov v čínskych metropolách.

Hlavné mesto Číny, Peking, napríklad dodnes prevádzkuje politiku, ktorá zakazuje tradičným autám vstup do mesta počas jedného dňa v týždni. V platnosti je aj nariadenie, ktoré neumožňuje nákup automobilu bez toho, aby kupujúci vlastnildopravnú značku“. Dopravné značky je ale v Pekingu možné získať iba výhrou v lotérii, ktorá funguje na princípe náhodného výberu.

V reálnom živote to vyzerá tak, že Číňanka pracujúca na strednej manažérskej pozícii si už piaty rok nemôže kúpiť auto, pretože sa jej nepodarilo vyhrať značku v lotérii.

Elektrické autá sú v Číne žiadané, pretože sa na ne ani jedno zo spomínaných opatrení nevzťahuje!

Iba počas minulého roka sa v Číne predali viac ako 3 milióny elektrických automobilov. Väčšina z nich je domácej produkcie a dopyt po nich neustále narastá. Pýtate sa ako je to možné? Veľkú zásluhu na ich predaji má čínska vláda. Centralizácia moci plne v jej rukách jej umožnila efektívne a expresné vybudovanie infraštruktúry potrebnej na nabíjanie zariadení.

Obľube sa v Číne tešia aj elektrobicykle. O tom svedčí aj ich predaj nakoľko sa minulý rok v Číne predalo 90 percent všetkých svetovo predaných bicyklov. Čína je aj svetovým lídrom vo využívaní elektrických autobusov. V súčasnosti v krajine po cestách jazdí takmer 400 tisíc kusov. Väčšina z nich je súčasťou MHD.

Elektrické kolobežky: extrémna popularita na Slovensku, absolútny zákaz v Číne

Jedinými elektrickými cestnými zariadeniami, ktoré v Číne na uliciach neuvidíte, sú segwaye, hoverboardy a elektrické kolobežky.

Tie môžete vidieť iba na veľtrhoch a výstavách, pretože sú určené na export. Pýtate sa prečo?

Predstavte si malé čínske mestečko, ktoré má rovnaký počet obyvateľov ako Bratislava. Hustota osídlenia je ale násobne vyššia. Keby si každý obyvateľ obstaral elektrickú kolobežku typu Xiaomi, nebolo by sa na uliciach kam pohnúť.

Číňania sú naučení na oveľa menší osobný priestor ako my, čo reflektuje aj architektúra a rozloženie priestoru. Vo väčšine frekventovaných zariadení rýchloobčerstvenia je umením nájsť miesto na sadnutie. Nájsť priestor pre elektrickú kolobežku by bolo prakticky nemožné. Určite nie vtedy, ak by na nej prišlo desať percent hostí…

Najväčšie čínske mesto Šanghaj, ktoré má počet obyvateľov presahujúci 27 miliónov, zakázalo elektrické kolobežky takmer ihneď po ich uvedení na trh v 2016. Autority argumentovali nutnosťou zabezpečiť bezpečnosť obyvateľstva. Postupne politiku úplného zákazu implementovali aj ostatné mestá.

Čo možno očakávať?

Pokrok, ktorý Čína dosiahla v elektromobilite za relatívne krátky čas, je bezprecedentný.

Na základe zaradenia oblasti ako kľúčovej pre ďalší rozvoj krajiny priamo čínskou vládou možno očakávať jej ďalší rapídny rozvoj.

Pre zabezpečenie jej skutočného želaného efektu bude potrebné, aby elektrická energia, ktorú používajú na svoju prevádzku elektrické cestné zariadenia, nepochádzala z uhlia, ktoré je ešte aj v súčasnosti v Číne s podielom viac ako 60 percent najdôležitejším zdrojom energie.

Autorom článku je Michaela Královičová unitedlife.sk

(PR)

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
22. november 2024 05:58