StoryEditor

Ako vyzerá intralogistika 21. storočia?

28.04.2020, 00:00
Intralogistika môže byť regál na mieru navrhnutý konkrétnemu skladu, flotila automatizovaných vozíkov, zodpovedajúca potrebám danej prevádzky, ale aj komplexné riešenie od návrhu skladového alebo výrobného priestoru po jeho realizáciu. Odborníci na intralogistiku si všímajú, že čoraz viac spoločností sa zaoberá práve automatizáciou procesov, a to najmä z dôvodu efektivity. Pozreli sme sa na to, čo všetko môže automatizácia v intralogistike ponúknuť.

Intralogistika je stratégia skladovania, a tak je priam nemožné pristupovať k nej bez náhľadu na konkrétnu prevádzku. Či už ide o navrhnutie spomínaných jednoduchých regálov alebo implementáciu automatických vozíkov. V prvom rade preto treba podotknúť, že nie každá vysoko komplexná inovácia môže byť vhodná práve pre vašu firmu. „Stupeň automatizácie je určený procesmi zákazníka, a preto je vždy prvým krokom naša spolupráca s ním. Pýtame sa, zisťujeme, analyzujeme a podľa toho určujeme príslušnú úroveň automatizácie. Niekde sa môže ukázať ako najlepšia možnosť ostať pri manuálnych riešeniach, preskupenie pár regálov dokáže tiež spraviť zázraky. Inde navrhneme polo automatizáciu alebo úplnú automatizáciu. Dôležité je všetko plánovať na mieru,“ vysvetľuje Andrej Korchaník, odborník na automatizáciu v spoločnosti STILL, ktorá sa už 100 rokov venuje intralogistickým riešeniam. Potvrdzuje, že rozsah a trh automatických intralogistických riešení sa neustále rozrastá, pričom v súčasnosti môžeme hovoriť o niekoľkých úrovniach.

Prvá úroveň: Asistenčné systémy
Základným stupňom automatizácie sú asistenčné systémy určené pre vozíky. Tie zjednodušujú prácu vodičovi a urýchľujú celý proces prepravy tovaru v sklade. Okrem toho zvyšujú bezpečnosť pri práci. „V praxi to vyzerá tak, že zo systému riadenia skladu sa do asistenčného systému zadá informácia o tovare. Následne, ihneď po aktivácii pohonnej páky, pristupuje vozík už automaticky k cieľu. Toto je obrovská výhoda najmä v skladoch s úzkymi uličkami či v skladoch s regálmi až do výšky 18 metrov. Vozík sa v úzkej uličke sám presunie k požadovanej palete a dokáže zvoliť ideálnu trasu pre maximálnu produktivitu,“ vysvetľuje Korchaník.

Servisný riaditeľ zo spoločnosti STILL, Dušan Lisý. Servisný riaditeľ zo spoločnosti STILL, Dušan Lisý. STILL

​Andrej Korchaník, špecialista pre intralogisitické riešenia spoločnosti STILL SR, spol. s.r.o.

Druhá úroveň: Autonómne fungujúce vozíky
O niečo vyššou úrovňou automatizácie v sklade je použitie autonómne fungujúcich vozíkov. „Takéto vozíky fungujú na základe inteligentných systémov. Tie naše sú vybavené systémom iGo, ktorý umožňuje vozíkom nezávislý pohyb za operátorom po celom sklade. Zároveň máte vždy ponechanú flexibilitu, pretože všetky vychystávacie vozíky sa dajú v prípade potreby prevádzkovať aj manuálne. Výhodou takéhoto vozíka je, že nasleduje operátora vychystávania pri práci a podľa jeho želania prejde až na pozíciu prvej alebo druhej palety,“ uvádza Korchaník. Pretože tento autonómny pomocník preberá funkciu jazdy aj riadenia, operátor sa môže plne sústrediť na prácu a nie je nútený nastupovať a vystupovať z vozíka. Umožňuje tak dosiahnutie zreteľne vyššieho výkonu vychystávania a zníženie počtu chýb.

Tretia úroveň: Plne automatizované vozíky

Najvyššou úrovňou automatizácie sú plne automatizované priemyselné vozíky, pomocou ktorých je možné automatizovať všetky procesy materiálových tokov od prichádzajúceho tovaru po skladovanie, vyberanie objednávok, dodávku výroby a likvidáciu až po výdaj tovaru. „Softvér iGo preberá kontrolu nad vozíkmi i dopravnými predpismi a efektívne využíva vozový park, ako aj monitorovanie všetkých stavov nabitia batérie. Moderné navigačné technológie umožňujú bezpečný a nezávislý pohyb vozidiel v ktorejkoľvek časti prevádzky,“ upresňuje Korchaník. Systém iGo sa dokáže sám učiť a na základe výpočtu pravdepodobnosti i proaktívne konať a rozhodnúť tak o nutnej oprave či údržbe.

Plne automatizované vozíky STILL Plne automatizované vozíky STILL STILL

​​Zakúpiť alebo prenajať?

V súvislosti s riešeniami, ktoré naozaj dokážu zefektívniť a uľahčiť prácu v sklade sa môže natískať otázka, koľko to všetko stojí?  Keďže sa jedná vždy o riešenia klientovi na mieru, nie je možné štandardizovať ceny. Investícia sa môže pohybovať od pár tisíc aj k pár miliónov eur. Je nutné podotknúť, že už v prvých krokoch dôkladne analyzujeme so zákazníkom návratnosť navrhnutej investície. V prípade, že zákazník nemá dostatok finančných zdrojov, vieme mu ponúknuť riešenie na operatívny leasing, dlhodobý prenájom s fullservisom, ktorý klientovi nejde priamo do majetku, ale ako služba. Krátkodobý prenájom komplexného riešenia nie je možný z dôvodu špecifickosti jednotlivých riešení.

Čo v prípade výpadku?

Absenciu stroja v dôsledku technickej poruchy môže narušiť plynulý chod prevádzky a podpísať sa aj na finančnom výpadku. „Súčasťou nášho návrhu je aj tzv. núdzový koncept intralogistiky v prípade výpadku techniky. Náš servisný tím je vám neustále k dispozícii. Výhodou je, že naše poloautomatické alebo automatické vozíky sú štandardné a až do odstránenia poruchy sa dajú nahradiť štandardnou manuálnou technikou. Vieme to operatívne vyriešiť prenájmom štandardného vozíka s rovnakými parametrami už do 24 hodín,“ upresňuje Korchaník. Súčasťou poplatku za prenájom sú aj poplatky za údržbu a servis vozíka. Vozíky je možné si zapožičať na jeden deň, na celý rok, ale aj na výrazne dlhší čas.

Článok bol pripravený v spolupráci so spoločnosťou STILL SR, spol. s r.o.

(PR)

01 - Modified: 2020-05-12 15:16:51 - Feat.: 0 - Title: Odborník radí: aj malé zmeny môžu výrazne ovplyvniť efektivitu v prevádzke
menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
05. máj 2024 12:31