Kvôli čomu sme ochotní zmeniť banku
Až 51,1 percenta slovenských respondentov z celkových odpovedí považuje za najhlavnejší dôvod zmeny svojej banky výšku jednotlivých poplatkov. O niečo menej dôležitým faktorom zmeny banky je samotná cena za vedenie účtu, teda 46,5 percenta, nasleduje úroveň elektronických produktov, ktorá je dôležitá pre 29,8 percenta opýtaných. Najmenej lákavým faktorom pre zmenu banky je stabilita a image novej banky.
Takmer 35 percent slovenských respondentov z prieskumu sa zväčša orientuje v poplatkoch svojej banky, veľká časť z nich (26 percent) však uvádza, že by privítali jednoduchší cenník svojej banky bez prekvapení. Iba menej ako pätina respondentov (konkrétne 18 percent) tvrdí, že využívajú služby svojej banky bez poplatkov.
Zdražovanie zo strany bánk je momentálne na Slovensku aktuálna téma, keďže svoje cenníky upravilo smerom hore hneď niekoľko finančných inštitúcií. Zároveň je možné, že tí klienti, ktorí využívajú účet zadarmo, pri splnení určitých podmienok, sa teraz dostanú do ťažkostí s ich plnením, a teda stratia nárok mať účet bez poplatkov.
„Z prieskumu je zrejmé, že klienti sú pripravení reagovať na zvyšovanie poplatkov svojej banky a skupina tých, ktorí budú hľadať spôsob, ako ušetriť, bude rásť. Sme radi, že im môžeme ponúknuť to, čo hľadajú. Fio banka ponúka bežné bankové služby zadarmo od svojho vzniku a stále pridáva nové, a to bez podmienok. V minulom roku sme k bežnému účtu bez poplatkov, napríklad pridali ďalší výber z akéhokoľvek bankomatu na svete zadarmo, a počas pandémie sme zrušili poplatky za výber z bankomatov všetkých bánk,“ vysvetľuje Ján Franek, člen dozornej rady a hovorca Fio banky.
Využívanie mobilných aplikácií šetrí čas, peniaze a v súčasnosti chráni naše zdravie
Najväčšia časť respondentov Slovákov (75,3 percenta) uvádza, že chce šetriť čas a peniaze, a využíva pre bežné transakcie výlučne Internetbanking/Smartbanking. Tento trend je ešte posilnený pocitom bezpečia v čase pandémie. Tradičný spôsob bankovania – návštevu pobočky, preferuje už len 20,9 percenta respondentov.
“Vývoj Internetbankingu a Smartbankingu dlhodobo smeruje k tomu, aby klient mohol vyriešiť bez návštevy pobočky takmer všetko. Zoznam služieb poskytovaných on-line je dlhý a klienti ho nájdu prehľadne spracovaný na našich stránkach. Môžeme očakávať, že súčasná situácia vývoj elektronických produktov na strane bánk urýchli, a taktiež zvýši ich úroveň dôležitosti pre klientov. My vo Fio banke, pomimo dlhodobých plánov, zvažujeme ďalšie možnosti, ako klientom zjednodušiť správu financií na diaľku. Vylepšujeme internetbanking, Smartbanking, a momentálne pracujeme na nových verziách mobilnej aplikácie, ktorá umožní klientom, napríklad autorizáciu príkazov zadaných v internetbankingu,” hovorí k tomu Ján Franek.
Teraz, keď ľudia tráva viac času doma, logicky využívajú všetky možnosti ako z pohodlia domova vybaviť čo najviac. To sa týka, samozrejme, aj finančných produktov či už ide o ich spravovanie alebo zakladanie nových zmlúv.
“V súvislosti s núdzovým stavom sme zaregistrovali nárast on-line žiadostí o účty bez poplatkov. V prvom týždni po jeho vyhlásení vzrástol na dvojnásobok priemeru zo začiatku tohto roka. Sme radi, že ľudia využili túto možnosť a otvorili si účet z pohodlia a bezpečia domova. Vidíme však, že aktuálna situácia sa postupne vracia späť k normálu a veríme, že náš unikátny model on-line nízko-nákladovej banky s plnohodnotnou sieťou 20 pobočiek ostane aj naďalej našou konkurenčnou výhodou,” dodáva Ján Franek.
O prieskume:
V prieskume odpovedalo 507 respondentov zo Slovenskej republiky vo veku od 16 do 65 rokov, zastúpenie krajov bolo rovnomerné. Hlavná časť respondentov v oboch krajinách boli pracujúci na plný úväzok. 70,6 percenta opýtaných sa vyjadrilo, že využívajú služby len jednej banky, 23,3 percenta využíva dve banky súčasne, tri a viac bánk uviedlo 6,1 percenta respondentov. Bežný účet je produktom, ktorý využíva 98 percent z opýtaných na Slovensku, nasleduje sporiaci účet, ktorý má 50,3 percenta a kreditnú kartu uviedlo 44,4 percenta ľudí. Povolené prečerpanie bežného účtu má 29,4 percenta, spotrebný úver 20,1 percenta a hypotéku 21,1 percenta respondentov. Prieskum realizovala MAFRA Slovakia.
Informácie o Fio banke:
Fio banka je mladou bankou, ktorá poskytuje základné bankové služby zadarmo. Bez poplatkov ponúka osobné a podnikateľské účty, platobný styk v rámci eurozóny alebo bankové aplikácie Internetbanking a Smartbanking či API bankovníctvo pre podnikateľov. Neustále rozširuje portfólio svojich služieb i pobočiek, ktorých má aktuálne na Slovensku dvadsať. Opiera sa o silnú finančnú skupinu v čele s českou Fio bankou, ktorá pravidelne získava v Českej republike radu ocenení v súťažiach Zlatá koruna, Zlatý Měšec, Banka roku, Účet roku alebo Vstřícná banka. Taktiež uspela na Slovensku v súťaži Zlatá minca.
(PR)