PLANEO Elektro malo pred koronakrízou okolo 530 zamestnancov, na čas sa ich počet znížil a dnes sa opäť približuje k pôvodnému číslu. Na situáciu, do akej nás dostal COVID19, sa pripraviť nedalo. Aj u vás sa teda podpísal na znižovaní stavov?
Dagmar Polievková, HR manažérka PLANEO Elektro
DP: Bolo a stále to pre nás je ťažké obdobie rovnako ako pre každého zamestnávateľa. Kľúčové pre nás zostáva zachovanie pracovných miest. Toto je alfa a omega všetkých našich rozhodnutí. Aj my sme bohužiaľ museli dočasne prepúšťať a znižovať mzdy, avšak po znovu otvorení predajní sa vraciame postupne do normálu. Bývalých kolegov sa snažíme nabrať späť. Určite máme záujem o každého dobrého zamestnanca, ktorý sa k nám chce vrátiť.
Ako sa u vás darilo koordinovať ľudí, pracujúcich z domu?
DP: Home office využívali tie pozície, u ktorých to dovoľovali prevádzkové podmienky, teda hlavne pracovníci administratívy a zákazníckej podpory. Doma mali k dispozícii technické vybavenie, vďaka ktorému boli online so svojim tímom aj s nadriadeným. Porady sme riešili aj cez video rozhovory. Toto obdobie sme využili na prípravu nových rozvojových online programov pre vedúcich predajní a regionálnych manažérov. Bolo to náročnejšie na organizáciu práce, ale žiadne problémy s efektivitou, technickým pripojením, delegovaním, či kvalitou výstupov sme nezaznamenali.
Mnoho firiem využívalo videopohovory, videoporady, ale aj tzv. „happy hour“, keď sa zamestnanci po pracovnej dobe „stretli“ cez video a preberali aj bežné veci, nielen pracovné. Mali ste alebo máte niečo podobné aj vy?
DP: Áno, samozrejme. Navyše, byť online nie je novou súčasťou našej práce. Naopak, tým, že u nás pracuje veľa mladých ľudí z generácie Y, stáva sa táto forma prirodzenou súčasťou práce tímu vzdelávania. O tom svedčí aj vysoká účasť našich kolegov v online vzdelávacích aktivitách. Cez video pohovory sme viedli napríklad aj nábor nových zamestnancov do novootvorenej pobočky vo Veľkom Mederi.
Museli ste riešiť aj nejaké krízy?
DP: Veľké a rýchle zmeny, neistá budúcnosť, zníženie komfortu dovtedy vykonávanej práce a tiež sociálny dištanc sú pre ľudí veľkou záťažou. Istou výzvou tohto špecifického obdobia pre nás určite bolo aj to, že sme nevedeli, ako to bude o týždeň, mesiac. Veľké krízy nás obišli vďaka komunikácii, ktorú sme cez sieť regionálnych manažérov a vedúcich predajní s našimi ľuďmi neustále udržovali a informovali ich čo sa deje. Pomohli nám aj moderné technológie (tímové video rozhovory, e-learning), ktoré zabezpečovali saturáciu sociálneho kontaktu.
Kde vidíte najväčšie prednosti a kde výzvy práce z domu pre zamestnanca a pre firmu?
DP: Home office je dobrou alternatívou pre určité pozície. Zamestnanci na nich zväčša oceňujú flexibilitu a slobodu určovať si svoj pracovný čas, svoje tempo, mať väčší kľud a lepšie sa na prácu sústrediť. Z pohľadu nás ako zamestnávateľa je výhodou takéhoto usporiadania práce aj to, že projekty, na ktorých naši zamestnanci pracujú, nemusíme počas kritického obdobia prerušiť. Navyše tým často získavame viac motivovaných zamestnancov, ktorí v pohodlí domova zostávajú aktívni a sústredení na prácu. Výzvou môže byť podcenenie organizácie práce, kedy zamestnanec pracuje bez prestávok, únava, disciplína a chýbajúci sociálny kontakt. Introvertnejší zamestnanci sú prácou z domu nadšení, extroverti naopak, môžu pociťovať časom istú frustráciu a demotiváciu. Ďalším rizikom môže byť fakt, že doma nemá každý zamestnanec vhodné podmienky pre HO. Výzvou, zvlášť pre mladých manažérov môže zas byť neistota, ako má kontrolovať pracovný výkon svojho tímu, keď naň „nedovidí“. Myslím si ale, že sa dá všetko vyriešiť, ak spolu ľudia férovo a priamo komunikujú tak, ako u nás v PLANEO Elektro.
Nejeden zamestnávateľ, ktorého zamestnanci pracovali na homeoffice, zistil, že to funguje. Očakáva sa, že homeoffice už nebude bonusom, ale že naň niektoré firmy plynulo prejdú. Uvažujete aj vy nad zavedením práce z domu pre niektorých zamestnancov?
DP: Nie. V prípade kamenných obchodov to určite nebude možné. Do budúcna si však vieme predstaviť, že náš predaj podporíme napríklad vytvorením nových pozícií, vhodných pre HO (podpora predaja pre náš e-shop, a podobne).
Niektoré firmy už uvažujú nad zrušením kancelárií, pretože fungujúca práca z domu im ušetrí náklady napríklad na nájomné. Zamýšľa sa nad tým aj PLANEO Elektro?
DP: Z pohľadu HR stratégie, či šetrenia nákladov to bolo príliš krátke obdobie na to, aby sme tento systém mohli dobre otestovať a vyhodnotiť aj s výhľadom do budúcna, či je to pre nás vhodná cesta alebo nie. Určite to spoločnosti a jej zamestnancom v predchádzajúcich mesiacoch pomohlo pri prekonávaní kritického obdobia. Najviac ma teší, že sme pracovné miesta udržali a kolegovia na prekážkach v práci sa mali kam vrátiť. Aktuálne však vnímam, že bezprostredná blízkosť kolegov v podporných tímoch je pre predaj žiadaná najviac. V budúcnosti očakávam, že sa veľa vecí zmení a preto nevylučujem, že sa s novými trendami v obchode s elektronikou zmeníme aj my.
(PR)