Nespresso sa veľmi vážne zaoberá témou udržateľnosti. Aké záväzky ste prijali smerom k uhlíkovej neutralite?
Spoločnosť Nespresso sa dnes zaväzuje, že každá šálka kávy Nespresso z ponuky pre domácnosti aj pre profesionálnych zákazníkov bude do konca roka 2022 uhlíkovo neutrálna. Tento nový cieľ nadväzuje na viac ako 10 rokov práce, počas ktorých spoločnosť znižovala svoje uhlíkové emisie a zostávajúce kompenzovala prostredníctvom agrolesníctva. Udržateľnosť je pre Nespresso oveľa viac ako túžba konať zodpovedne, je srdcom nášho podnikania.
Ako komplexná je teda pre vás téma udržateľnosti?
Niet pochýb o tom, že zažívame klimatickú krízu. Naša budúcnosť závisí od toho, či budeme schopní každý prispieť svojím podielom. Udržateľnosť je pre nás oveľa viac než len túžbou pracovať zodpovedne. Je to samotný základ našej činnosti. Preto teraz urýchľujeme náš záväzok udržateľnosti, ktorým je zabezpečiť, že si naši spotrebitelia počas roka 2022 budú môcť vychutnať šálku kávy s neutrálnou uhlíkovou stopou. Kávy vyrobenej z najlepších a najvzácnejších zrniek získavaných udržateľným spôsobom. Som úprimne presvedčený, že naše podnikanie aj kávový priemysel môžu prispieť k zlepšeniu nášho sveta, a dúfam, že náš záväzok bude výzvou pre ostatné firmy pripojiť sa k nám. Naša budúcnosť závisí od toho, ako každý z nás dokáže prispieť svojím podielom.
Ako chcete zabezpečiť zníženie uhlíkových emisií?
Prvým krokom je zmena v spotrebe energie. Zameriame sa na energetickú efektivitu v celej prevádzke Nespresso, vrátane prechodu na stopercentne obnoviteľnú energiu vo všetkých našich butikoch. Vo výrobnom proces zvýšime využitie bioplynu. Chceme ešte viac podporovať cirkulárnu ekonomiku, a to tým, že zvýšime využívanie recyklovaných plastov pri výrobe kávovarov a v kávových kapsulách budeme využívať recyklovaný alebo nízkouhlíkový nový hliník.
Smerujete svoje aktivity aj na kávové plantáže, od ktorých odoberáte kávu?
Áno. Spolu s partnerskou organizáciou Pur Projet strojnásobíme kapacitu sadenia stromov v Kolumbii, Guatemale, Etiópii a Kostarike. Vieme, že stromy dokážu najlepšie zachytávať uhlík z atmosféry, vedia poskytnúť tieň, ktorý je zároveň potrebný na zlepšenie kvality i kvantity úrody kávy. Ak sa nám podarí vybudovať odolné a samoobnoviteľné poľnohospodárstvo, bude to mať prínos pre Nespresso aj pre komunity, s ktorými spolupracujeme. Zabezpečíme takto udržateľné živobytie pre farmárov a cirkulárny spôsob podnikania, čím spoločne uchováme výnimočné kávy.
Nedávno ste predstavili aj konkrétny produkt cirkulárnej ekonomiky – vreckový nožík Rybička z recyklovaných kapsúl. Prečo ste ho vyrobili?
Nespresso predáva porciovanú kávu v obaloch z alumínia, ktorý je dosiaľ stále tým najlepším materiálom pre dlhodobé uchovávanie jej čerstvej chuti a arómy. Hliník je zároveň materiálom, ktorý je nekonečne recyklovateľný a spracovanie použitého hliníka je minimálne energeticky náročné v porovnaní s prvovýrobou. Tým, že podporujeme našich zákazníkov k vracaniu použitých kapsúl a tie sami recyklujeme, výrazne prispievame k zamýšľanej neutralizácii našej uhlíkovej stopy. Kapsuly môže zákazník vrátiť v rámci siete našich butikov, alebo ich odovzdať kuriérskej službe pri online objednávke. A navyše pri spracovaní použitých kapsúl sa využije aj kávová usadenina, či už na výrobu kompostovacej zmesi, alebo ako zdroj biopaliva. Z recyklovaných kapsúl sme teraz vytvorili limitovanú edíciu vreckového nožíka Rybička. Sme presvedčení, že takéto projekty v ľuďoch vzbudzujú chuť triediť odpad alebo nakupovať nové produkty s príbehom. A ten Rybička má.
Kto ju vyrobil?
Na základe moderného dizajnu od štúdia Olgoj Chorhoj ju zhotovila firma MIKOV. Je to už druhá edícia Rybičky a na rozdiel od tej predchádzajúcej má črienky, ktoré sú vyrobené z 35 recyklovaných hliníkových kapsúl, ozdobené plastickou textúrou, evokujúcou malé kapsuly Nespresso. Vďaka ergonomickému detailu lepšie padne do ruky. V Rybičke sa snúbi tradičné remeslo, ekológia a túžba ľudí uzavrieť pomyselný kruh.
Má táto limitovaná edícia aj charitatívny rozmer?
Áno, projekt Radostná práca zastrešuje Nadácia Pontis. Výťažok z predaja vo výške 5-tisíc eur poputuje na udržateľné pestovanie a lokálnu ovocinársku malovýrobu. Rybička sa predáva v butikoch Nespresso aj online a stojí 39 eur.
Okrem Rybičky ste predstavili aj unikátne kapsuly vyrobené z recyklovaného hliníka. Prezraďte o nich viac.
Bola to pre nás veľká výzva. Ako prvá značka na kávovom trhu predstavujeme kávu v kapsulách, ktoré sú z 80 percent vyrobené z recyklovaného hliníka. A tým úplne uzatvárame vlastný kruh cirkulárnej ekonomiky. Ešte pred letom sme tieto kapsuly naplnili kávou Master Origin Columbia. Na jeseň sa tento rad rozšíril o edíciu Volluto. Do konca roku 2020 budú na lokálnom trhu dostupné rady espresso a kompletný rad Master Originis práve v týchto kapsulách. Do konca júna budúceho roku by značka Nespresso chcela vyrábať všetky kapsuly stálych radov práve z recyklovaného hliníka.
(PR)