Korona ovplyvnila nákupné správanie spotrebiteľov

Vplyvy pandémie na ekonomiku a bežný život boli z rôznych pohľadov mnohokrát popísané a bohužiaľ, stále je to aktuálna téma. Niektoré odvetvia sú doslova paralyzované, iným ale pandémie priniesla nové výzvy. Príkladom je e-commerce a všetky služby, ktoré s ňou súvisia, teda aj preprava zásielok. Aký je aktuálny stav v tomto segmente, a hlavne ako ho ovplyvní návrat k „normálu“? Prinášame názor obchodného riaditeľa spoločnosti 123 Kuriér, Petra Braunfelda.

Korona ovplyvnila nákupné správanie spotrebiteľov
Zdroj: 123 Kuriér

Podľa európskeho webu ecommerceDB.com vzrástol na Slovensku obrat segmentu e-commerce za rok 2020 v porovnaní s predchádzajúcim rokom o 22%. Ako sa tento rast prejavil v prepravných balíkových službách?

V prvom rade by som chcel uviesť, že sa jedná o dve roviny, ktoré musíme brať do úvahy. Jednak je to zmena spotrebiteľského správania v súvislosti s pandémiou, teda skokový nárast on-line nákupov. Nielen, že vzrástla frekvencia u ľudí, ktorí bežne on-line nakupujú, ale e-commerce začali využívať aj ľudia, ktorí by o tomto spôsobe nákupu za normálnych okolností nikdy neuvažovali. To je jedna rovina. Druhá sa týka predajných kanálov. Mimo štandardných on-line shopov boli nútení v rámci „prežitia“ začať využívať on-line kanál aj klasické kamenné predajne. Hoci e-commerce rastie priebežne dlhodobo, v minulom aj tomto roku je rýchly nárast koronou významne ovplyvnený a pre nás ako prepravnú spoločnosť je to výzva.

S takým nárastom businessu ste teda nepočítali. Ako ho zvládate?

My sme vo svojom business pláne, na základe ktorého rozvíjame služby 123Kuriéra, s priebežným rastom počítali. Dlhodobý vzostupný trend e-commerce súvisí nielen so zmenou nákupného správania, ale aj technologickým vývojom. Ten pandémia bezpochyby urýchlila. K tomu sa pridala výhoda bezpečnosti a často nutnosti on-line nákupu. Náš systém je od začiatku nastavený na vyššie množstvo zásielok, takže sme flexibilne dokázali vyhovieť zákazníkom. Okrem zaistenia bezpečného vyzdvihnutia a doručenia zásielok z hľadiska šírenia nákazy, sme museli urýchliť niektoré projekty, ktoré by sme realizovali neskôr. Čiže jednou vetou: Áno, zvládame.

Stretli ste sa v súvislosti s pandémiou s niečím, čo by bez tejto situácie vôbec nenastalo?

Opäť začnem z inej strany. Presvedčili sme sa, ako dôležitý je ľudský faktor. Spoľahliví a ochotní kuriéri, prevádzkový personál - jednoducho tí, ktorí nemôžu mať home-office, ale aj obchodný tím zabezpečujúci v tejto dobe hlavne nadštandardnú podporu existujúcim zákazníkom aj vyhľadávanie ďalšieho businessu, napríklad novovznikajúcim predajným kanálom. V maloobchode a novo aj veľkoobchode vidíme trend zmenšovania zásielok a častejšiu frekvenciu zasielania, a tiež rastúci počet B2C zásielok, čo je bezpochyby výhoda pre balíkové služby, ktoré sú našou doménou. Ďalšou vecou je napríklad nový model priamej distribúcie, kedy expedícia výrobných závodov pripravuje zásielky rovno koncovým zákazníkom.

Korona ovplyvnila nákupné správanie spotrebiteľov
Zdroj: 123 Kuriér
Toto všetko môže byť v krátkej dobe, respektíve v dobe "pokovidovej" minulosťou. Prinesie budúcnosť pokles do vášho segmentu? Pripravujete sa aj na túto možnosť?

Nemyslím si, že by došlo k hlbokému prepadu. Rad zákazníkov a súčasných koncových prijímateľov sa vráti k pôvodným zvyklostiam, ale nebude to vo všetkých segmentoch a nebude to v plnej miere.

Na druhej strane, ako dobrí hospodári musíme s výkyvmi počítať. Jednou z ciest je diverzifikácia našich služieb. Zabezpečujeme totiž oblasť B2B, B2C, ale aj C2C. Podľa predchádzajúcich dát, a aj zvládnutie enormného pandemického nárastu, sme presvedčení, že náš systém je dobre nastavený a budeme ho ďalej rozvíjať vo všetkých týchto oblastiach. Pripravujeme nové projekty, ktoré našim zákazníkom službu ešte viac spríjemnia a priblížia.

Viete, sledujeme trh a je pre nás dobrou správou, že najväčší trhový podiel má v našom balíkovom segmente stále Slovenské pošta. Je to pre nás signálom, že zákazníci, hlavne tí, využívajúci vnútroštátnu prepravu, sú spokojní s operátorom, ktorý im po všetkých stránkach rozumie.

A 123Kurier je balíkovka s čisto slovenským kapitálom, znalosťou slovenského trhu, ktorej zamestnanci majú vo veľkej väčšine dlhoročné skúsenosti v oblasti balíkových prepráv. Tak že - a bol by som zlý obchodný riaditeľ, keby som si myslel niečo iné - som si istý, že 123Kuriér porastie a stane sa jednou z najobľúbenejších balíkových služieb na Slovensku.

(PR)

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.