StoryEditor

Na šéfa radšej netlačte

21.02.2007, 23:00
Odmeňovanie. Je veľa spôsobov, ako sa chcú ľudia dopracovať k lepšiemu platu.

"Švestičky z vlastní zahrádky" - týmto už asi všeobecne známym výrokom z filmu "Marečku, podejte mi pero" sa zaliečal filmový hrdina Hujer svojmu budúcemu šéfovi, ktorého postavu stvárnil majster Sovák. Ako ukazuje prax, je to prístup, ktorý využívajú mnohí ľudia aj dnes pri snahe napomôcť si k lepším vzťahom so šéfom a tým napríklad i k lepšej mzde...

Ako to nerobiť
Kurióznym prípadom je podľa riaditeľa ľudských zdrojov pre krajiny strednej Európy spoločnosti Alcatel - Lucenta Pavla Cedza - ak príde pracovník a ukazuje výplatnú pásku kolegu, dožadujúc sa rovnakého ohodnotenia. "Je to nepochybne dedičstvo minulosti, keď rovnostársky princíp prehlušil motiváciu a zdravú diferenciáciu v odmeňovaní, teda "trestal" tých najvýkonnejších," hovorí.
Podľa Alexandra Geriča z AG Štúdia Gerič, častou chybou zamestnancov je nátlak, neraz s časovým údajom (ak mi nezvýšite plat od najbližšieho mesiaca, tak...), už spomínané porovnávanie (ako to, že Ján, Mária, Jozef, ktorí pracujú na tej istej pozícii, majú väčší plat?!), náznaky alebo priame vydieranie (...keď si potreboval utajiť informácie, vtedy som ti bol dobrý, a teraz...), nie je zriedkavé ani vydieranie pozíciou známeho (...a to si mám zavolať ....).
Podľa Evy Gollvitzerovej z poradenskej spoločnosti HayGroup, zvyšovanie platu nie je kategória, ktorá by sa mala vyjednávať ako cena petržlenu na trhu. Nevhodné je tiež vnucovanie sa malými pozornosťami, uvádzaním príkladov od "susedov", teda vedľajšej firmy, neopodstatnenými požiadavkami odborov či hrubým správaním a vyhrážkami.
"V praxi je možné sa stretnúť so snahou ohúriť aj výstrihom či minisukňou," hovorí vedúca oddelenia odmeňovania spoločnosti Chemosvit Zuzana Weissová.

Zdravé sebavedomie sa cení
"Ideálne je, ak podmienky zvýšenia mzdy, čiže termín a kritériá, sa zamestnancovi predostrú pred nástupom do zamestnania. Potom sa šéf aj zamestnanec vyhnú nepríjemným chvíľam, keď napríklad zamestnanec nevie, či náhodou nie je príliš skoro či neskoro na diskusiu, čo má použiť ako dôvod, aby mu bol zvýšený plat, a či si nepýta priveľké zvýšenie," hovorí riaditeľka divízie ľudských zdrojov spoločnosti T-Mobile Slovensko Katarína Brončeková. Ako pokračuje, v princípe je najlepšie, ak diskusiu o zvýšení platu otvorí šéf.
Podľa Weissovej je v praxi bežným javom, že agresívnejší a priebojnejší zamestnanec si vybojuje lepšie platové podmienky na úkor toho, kto taký priebojný nie je. "Nie každý je schopný ísť si vypýtať vyšší plat, pretože to nie je jednoduchý krok. Chce to určitú odvahu, nejakú tú priebojnosť," vysvetľuje.
Na druhej strane - ako pripomína - v spoločnosti stále rastúcej konkurencie by sa mali ľudia vedieť predať a nebáť sa predniesť požiadavky na adekvátne ocenenie. Firma rada zamestná predovšetkým ľudí, ktorí niečo dokážu, niečo vedia a uvedomujú si, v čom sú dobrí.
Rozdiely v platoch by však podľa nej nemali byť len výsledkom vyjednávacích schopností jednotlivcov. "Logickým východiskom zvýšenia platu v praxi je pracovný postup. No nie každý zamestnanec má takéto ambície, a tiež nie v každej spoločnosti je priestor na kariérny rast. Takému zamestnancovi môže pomôcť vyššia výkonnosť, ochota zdokonaľovať schopnosti, ktoré majú priamy vplyv na dosahovanie jeho cieľov a aj cieľov firmy," uzatvára Weissová.

01 - Modified: 2003-04-28 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Tokijská burza, nové 20-ročné minimum 02 - Modified: 2003-04-28 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Rakúske médiá ospevujú Janočka
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
19. apríl 2024 07:15