Inštitút finančnej politiky ministerstva financií spracoval štúdiu Vplyv dôchodkového sporenia na verejné financie a občanov. Riaditeľ inštitútu Ľudoví Ódor a jeho pracovníci Jana Antalicová, Zdenko Krajčír a Viktor Novysedlák si stanovili za jeden z cieľov štúdie analyzovať dopad zavedenia druhého piliera dôchodkového systému na životnú úroveň dôchodcov.
Zmeny
Reforma prvého piliera dôchodkového systému zmenila doterajší spôsob výpočtu dôchodkov, pri ktorom dôchodok neodrážal výšku vymeriavacieho základu, z ktorého sa platilo poistné. Nový systém zaviedol prvok zásluhovosti, keď výška dôchodku konkrétneho dôchodcu závisí od výšky odvodov, ktoré odvádzal ako poistenec. V otázke spravodlivosti systému bol teda posilnený prvok zásluhovosti na úkor plošnej solidarity. Maximálny dôchodok tak môže dosiahnuť v čase priznania úroveň až 1,5- násobku priemernej mesačnej mzdy v národnom hospodárstve. V novom systéme dôjde k zníženiu priemernej miery náhrady u podpriemerne zarábajúcich občanov.
Výška dôchodku závisí okrem iného aj od aktuálnej výšky dôchodkovej hodnoty.
Zvyšovanie dôchodkovej hodnoty indexom medziročného rastu priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve, môže byť v porovnaní s výnosom dosiahnutým na kapitálovom trhu oveľa vyšší, najmä v najbližších 20-30 rokoch. Makroekonomický scenár vychádza zo silnej reálnej konvergencie Slovenska k úrovni Európskej únie (vyššia produktivita práce), ktorá bude viesť aj k vyššiemu rastu reálnych miezd v tomto období.
Naproti tomu výnosy na kapitálových trhoch sú dané medzinárodným dopytom a ponukou po voľných finančných zdrojoch. Jednoducho povedané: prvý pilier umožňuje "investovať" do reálnej konvergencie Slovenska, kým druhý pilier vzhľadom na situáciu na slovenskom kapitálovom trhu nie.
Parametre priebežného piliera sú v súčasnosti presne definované v zákone o sociálnom poistení a poistenci majú možnosť oboznámiť sa s podmienkami, ktoré musia splniť pre požadovaný dôchodok.
Budúcnosť
Napriek tomu existuje riziko, že parametre priebežného piliera budú v budúcnosti zmenené. Znamená to, že v čase odchodu do dôchodku môže súčasný systém vyzerať inak.
Môže existovať iný vzorec výpočtu dôchodku, posun veku odchodu do dôchodku, alebo sa zmení vyplácanie pozostalostných dôchodkov. Tieto zmeny môžu byť pozitívne, ako aj negatívne, pri možných problémoch vo verejných financiách býva spravidla väčšie riziko na strane poistenca.
Riziko môže byť iné aj vo väzbe na výšku príjmu, nakoľko sa nedá vylúčiť ani opätovné zavedenie solidárnosti do systému. Riziko zmeny súčasnej legislatívy je čiastočne eliminované v druhom -- kapitalizačnom pilieri, pretože tu existujú konkrétne vlastnícke práva k majetku naakumulovanom na dôchodkových účtoch. Z výpisu zasielaného dôchodkovou správcovskou spoločnosťou sa sporiteľ dozvie aktuálny stav na svojom účte a výšku dôchodku, ktorý by z tejto sumy mohol dostať.
Výhodou týchto vlastníckych práv jej aj možnosť dedenia týchto prostriedkov, čo v priebežnom pilieri nie je možné. V prípade úmrtia sporiteľa pred vznikom nároku na starobný dôchodok sa pozostalostné dôchodky vyplácajú z priebežného piliera a suma na účte v dôchodkovej správcovskej spoločnosti je predmetom dedičského konania.
Kým v prvom pilieri je dôchodok odvodený od rastu priemernej mzdy, druhý pilier investuje poistné príspevky na kapitálových trhoch. Neistota (riziko) pokiaľ ide o vývoj a volatilný priebeh výnosovosti kapitálových aktív, ktoré sú príznačné pre kapitálové trhy, môžu spôsobiť, že sporiteľ si počas obdobia sporenia nedokáže nasporiť dostatočnú sumu na dôchodok, resp. na kombinovaný dôchodok (z prvého aj druhého piliera), ktorý je nakoniec nižší, ako by bol v prípade účasti len v prvom pilieri. V tejto situácii sa časť neistoty a zároveň zodpovednosti prenáša na sporiteľa, ktorý svojím rozhodnutím o type fondu a dôchodkovej správcovskej spoločnosti môže výrazným spôsobom ovplyvniť svoj budúci dôchodok. Dôležitým faktorom tu bude predovšetkým doba sporenia, pretože najmä v prvých rokoch môže nastať situácia, v ktorej výška dôchodkového účtu môže byť vplyvom poplatkov nižšia, ako sporiteľ zo svojej mzdy odviedol.
Výsledky modelovania
Po štatistických prepočtoch Inštitút finančnej politiky prišiel k záveru, že druhý pilier je vhodný predovšetkým pre mladšie generácie sporiteľov, ktorí chcú investovať do akcií a očakávajú podobne vysoké výnosy na kapitálových trhoch, aké boli v minulosti (ide o skupinu sporiteľov približne do 27 rokov).
Z modelu inštitútu vyplýva, že 20 až 22-roční sporitelia budú benefitovať zo systému vtedy, keď priemerný výnos aktív počas celého obdobia zhodnocovania dosiahne minimálne 7,5 percenta. Vyššie vekové skupiny musia dosiahnuť vyšší priemerný výnos aktív, aby dosiahli vyšší dôchodok, ako v prípade, že by do druhého piliera nevstúpili.
Vďaka nastaveniu parametrov prvého piliera v platnej legislatíve sa napríklad vôbec neoplatí zapojiť do druhého piliera tým, ktorí by väčšiu časť obdobia ponechali svoje finančné prostriedky zhodnocovať v konzervatívnom fonde. Pre objektívnosť však treba dodať, že je možné očakávať zmenu veku odchodu do dôchodku, ako aj zmenu systému valorizácie dôchodkov. Navyše, výhodou kapitalizačného piliera je možnosť dediť nasporené prostriedky a tiež fakt, že tu existuje väčšia pravdepodobnosť stability legislatívy.
Parametre prvého piliera môžu byť totiž predmetom politického rozhodnutia, a preto je s kalkuláciami v prvom pilieri spojené určité riziko. Obsah tohto rizika spočíva v tom, že súčasné parametre priebežného piliera sa môžu zmeniť, čím sa automaticky zmenia aj výsledky prepočtov. Veľkosť tohto rizika si však musí zvážiť každý sám.
Vyššie vekové skupiny potom musia dosiahnuť vyšší priemerný výnos aktív, aby finančne benefitovali na prechode do systému dôchodkového sporenia. S vyšším očakávaným výnosom však proporcionálne rastie aj miera rizika. Vďaka nastaveniu parametrov prvého piliera v platnej legislatíve, sa napríklad vôbec neoplatí zapojiť do druhého piliera tým, ktorí by väčšiu časť obdobia ponechali svoje prostriedky zhodnocovať v konzervatívnom fonde. Občanom nad 35 rokov sa oplatí ísť do zmiešaného systému (len na základe výnosovosti) iba tým, ktorí akceptujú vysokú mieru rizika a predpokladajú výnosy v druhom pilieri na hranici možného. Inštitút prišiel k záveru, že vstup do druhého piliera sa oplatí predovšetkým pre ženy mladšie ako 35 rokov a pre mužov mladších ako 40 rokov.
Podľa štúdie Inštitútu finančnej politiky MF SR spracoval Vladimír Bačišin.