Svet nakupovania v najbližších rokoch čaká niekoľko výrazných zmien. Prvé obchody budúcnosti už testujú známe firmy v niekoľkých mestách sveta. Aj keď predajne bez predavačov, pokladní či platenia v hotovosti majú ešte „svoje muchy“, isté je, že spôsoby nakupovania sa zmenia. Odborníci už vypracovali prognózy, akým smerom sa služby v obchode budú uberať do roku 2030.
Nákupné centrá sa v budúcnosti premenia na centrá so zmiešaným využitím. Ich základnou súčasťou sa stanú zdravotná starostlivosť, vzdelávacie zariadenia a zariadenia pre voľný čas. Správcovia nákupných centier a developeri sa onedlho a vo zvýšenej miere začnú sústreďovať na to, čo očakávajú spotrebitelia a začnú vytvárať integrované spoločenské centrá, v ktorých budú ľudia žiť, pracovať a nakupovať, tvrdí popredná realitno-poradenská spoločnosť CBRE, odvolávajúc sa na najnovšie poznatky o budúcnosti maloobchodu. Predpokladá tiež zmenu zamerania tradičných čerpacích staníc, ktoré sa stanú dôležitými mini logistickými miestami, pretože lokality predajcov pohonných hmôt sú ideálnym miestom pre zberné a výdajné miesta pre zákazníkov, ktorí nakupujú on-line.
Bežným sa stane aj vlastníctvo elektromobilov a vozidiel poháňaných vodíkom. Bude preto potrebné zvýšiť počet miest s rýchlym nabíjaním najmä pre obyvateľov miest, ktorí nemajú prístup k určenému parkovaciemu miestu alebo nemôžu nabíjať doma.
8 vecí, ktoré budú charakteristické pre maloobchod v roku 2030
1. Smartfóny postupne vymiznú, ale mobilný obchod bude aj naďalej rásť.
Zdokonalením technológií a virtuálnej reality, dôjde k poklesu celkovej závislosti na inteligentných telefónoch. Nahradia ich menšie a nositeľné gadgety, ktoré sa pripoja k internetu vecí a poskytnú prístup k väčšine informácií a služieb. Maloobchodníci a prenajímatelia obchodných priestorov sa budú musieť pripraviť na poskytovanie digitálne podporovaných prostredí, ktoré môžu ovplyvniť konektivitu spotrebiteľov.
2. Prevládať budú nezávislé obchody a prevádzkovatelia gastronomických prevádzok. Maloobchodné destinácie budú viac reagovať na lokálne požiadavky a ponúkať jedinečné tovary a služby. Obchodné reťazce využijú svoju príležitosť a začnú s rozvojom lokálnych konceptov a značiek, aby vytvorili zdanie nezávislosti.
3. Výdajné pulty v obchodoch nahradia rýchlejšie bezhotovostné spôsoby platenia.
Mnohí predajcovia už odstránili nutnosť fyzických platieb pokladníkovi a tento trend bude pravdepodobne pokračovať. Technológie budú mať čoraz dôležitejšiu úlohu ako prostriedok predaja v maloobchode.
4. Skúšobné kabínky budú pomáhať, nie brániť nakupovaniu.
Nové technológie umožnia zákazníkom vyskúšať si oblečenie vo virtuálnom prostredí a zobrazovať položky, ktoré už zákazník vlastní v kombinácii s tovarom, ktorý si chce kúpiť. Technológia skúšobných priestorov tiež nakupujúcim umožní požiadať o inú veľkosť, či štýl oblečenia, prostredníctvom dotykovej obrazovky. Už nebude potrebné opustiť skúšobnú kabínku.
5. Bude rásť počet wellness zariadení - služieb pre zdravie, krásu a dobrý pocit.
Instagramová generácia bude mať ešte väčší záujem vyzerať dobre. Fitness centrá sa stanú bežnými a často navštevovanými miestami v obchodných centrách, mestských štvrtiach a v novostavbách obytných nehnuteľností.
6. Nakupovanie sa stane bežnou voľno-časovou aktivitou.
Obchody sa stanú showroomami, výrazne sa v nich zvýši počet zábavných a zážitkových prvkov. Rozdiel medzi voľno-časovými aktivitami a nakupovaním sa stane takmer neviditeľným práve tým, že značky sa budú snažiť svojich zákazníkov prilákať na zážitkové nakupovanie.
7. Centrá sa stanú priestorom na zmiešané využitie.
Budú obsahovať zdravotnícke zariadenia, vzdelávacie priestory, coworkingové kancelárie a miesta na distribúciu i zber produktov. Staršie centrá, ktoré sa neprispôsobia novým trendom budú mať veľké problémy s prenájmom, budú zívať prázdnotou.
8. Maloobchodníci budú disponovať algoritmami, ktoré predpovedajú dopyt a cenové relácie na celú dekádu vopred. Veľké množstvo základných tovarov bude objednávané a doručované bez klasického nakupovania v konvenčnom zmysle. Logistický priemysel bude využívať predpovede správania zákazníkov, aby im dokázal prispôsobiť operačný proces.