Nacenenie
Zamestnanca môžete do zahraničia vyslať buď na služobnom vozidle obstaranom doma, alebo v krajine, kde bude v rámci Európy, napríklad krajín V4, pôsobiť. „Treba si však najskôr urobiť prieskum trhu, najmä ak si firma vozidlo obstaráva v zahraničí. O obstarávacej cene auta sa dá a je potrebné rokovať. No treba si tiež uvedomiť, že pri cenovej kalkulácii sa to nekončí,“ upozorňuje Lucia Čišková, výkonná riaditeľka Business Lease Slovakia.
Potrebné je nastaviť aj poistenie, servisné, pneuservisné, palivové a celkovo prevádzkové náklady a rovnako administratívu. To sa zvyčajne tiež líši nielen od krajiny, ale aj od podľa počtu automobilov, ktoré firma obstaráva. Pri väčšom množstve sa dajú vyrokovať lepšie zľavy. Ak však vysielate len jedného zamestnanca, prípadne po jednom do viacerých krajín, zvážte, aká je možnosti mať jedného partnera pre správu celého vozidlového parku v jednotlivých krajinách. Napríklad pri využívaní operatívneho lízingu sa nacenenie môže urobiť z hľadiska celkového potenciálu klienta.
Fakturovanie
Majte na pamäti, že do cudziny vysielate zamestnanca, nie celý administratívny štáb. Administratívu však nastavujte s tým, aby ste na nej nielen ušetrili, ale hlavne nestratili kontrolu nad výdavkami pri správe vozidlového parku. Nie je nič horšie, ak zrazu pri rastúcich nákladoch neviete, kto je vlastne za čo zodpovedný. Alebo prečo nekontrolovateľne vzrástli výdavky na servis, palivo a podobne, respektíve prečo sú „zrazu“ zmluvné podmienky iné. „Zmluvné podmienky sa môžu v jednotlivých krajinách líšiť. Preto je dôležité zabezpečiť, aby boli pre obe krajiny – domovskú aj vysielanú, rovnaké zmluvné podmienky. Najefektívnejším riešením je vybrať si aj jednu kontaktnú osobu zodpovednú za všetky krajiny,“ upozorňuje Čišková. V prípade operatívneho lízingu práve jedna kontaktná osoba umožňuje výrazne ušetriť na administratíve.
Kontrola
Malý „ťukanec“ na vozidle, dlhé prestoje v práci kvôli servisu vozidla, či zbytočné míňanie kilometrov na hľadanie čerpacích staníc zmluvného partnera. Aj takéto dôvody môžu výrazne a nekontrolovane zvyšovať náklady. Na prvý pohľad sú takmer zanedbateľné, no ak sa často opakujú, firmu to bude stáť podstatne viac peňazí.
Kontrolu a prístup k reportingovému systému tak neopomínajte. „V prípade operatívneho lízingu je výhodou nielen to, že firma má prístup k medzinárodnému reportingovému systému, ale môže pracovať aj s identickými systémami a s rovnakou organizačnou štruktúrou vo všetkých krajinách, kde pôsobí aj partner správy vozidlového parku, v našom prípade lízingová spoločnosť,“ podotýka odborníčka. Ak ako firma vysielate zamestnancov do viacerých krajín, jednotná správa vozidiel vám dokáže ušetriť nemalé prostriedky. Zároveň zostáva prístup do medzinárodného reportingového systému, kde firma vidí informácie o všetkých vozidlách, ktoré v rámci krajín využíva.
Mobilita
Práve nedostatočná kontrola nákladov na vozidlový park sa môže podpísať aj pod spomínané prestoje či zdĺhavé servisné služby. Tým je však ohrozená aj mobilita zamestnancov, čo sa premietne do zvýšenia nákladov. Zamestnanci sa totiž budú venovať činnostiam ako servis, prevádzka či administratíva, a nie core biznisu. V prípade cezhraničnej vozidlovej správy je tak nevyhnutné nastaviť mobilitu cez správcu vozidlového parku tak, aby mali zamestnanci zabezpečenú rovnakú úroveň starostlivosti a mobility vo vysielaných krajinách ako na Slovensku.