Nedávna tlačová beseda troch generálnych riaditeľov železničných spoločností ukázala reálne možnosti i rezervy každej spoločnosti. S generálnym riaditeľom Železničnej spoločnosti Slovensko Ing. Milanom Chúpekom, PhD., sme hovorili o kvalite vozňového parku, jeho obnove a o zvýšení kultúry cestovania.
"Z európskych fondov je vyčlenených na obnovu železničných koľajových vozidiel 88 miliónov eur, z toho 20 percent by financovanie mal zabezpečiť štát a 30 percent Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK). Dá sa s istotou konštatovať, že spoločnosť tieto peniaze v súčasnosti nemá a v najbližších rokoch ani mať nebude," hovorí Ing. Chúpek hneď v úvode tlačovej besedy. "Z predbežnej kalkulácie je zrejmé, že Železničná spoločnosť Slovensko potrebuje okrem 5,4 miliardy zo štátneho rozpočtu na pokrytie výkonov vo verejnom záujme aj ďalšiu dotáciu na obnovu vozňového parku, a to 500 miliónov ročne, aby sa dalo zabezpečiť financovanie splátok pre spoločnosti, ktoré pre ZSSK vyrábajú nové vozne. Štát, ako jediný akcionár ZSSK, by si mal uvedomiť, že železničný koridor na rýchlosť 160 km/h sa nebuduje pre nákladnú dopravu, pretože nákladné vozne 160-kilometrovou rýchlosťou určite jazdiť nebudú. Buduje sa teda predovšetkým pre osobnú dopravu. Lenže naša spoločnosť nemá dopravné prostriedky na rýchlosť 160 km."
Pritom len hnacie vozidlá, ktorými disponuje ZSSK, z celkového počtu 482 má len 89 vek menej ako 10 rokov. Viac ako 130 rušňov má vek nad 31 rokov. "Negatívne sa to prejavuje nielen na našich tratiach, ale aj v rokovaniach so susednými železničnými správami. Napríklad vo vlakoch do Rakúska, kam jazdia rušne série 754, sa čoraz častejšie stáva, že vlaková čata odmietne prevziať rušeň z dôvodu nevyhovujúceho technického stavu," pokračuje Ing. Chúpek a ďalej vysvetľuje:
"Situácia v stave vozňov je podobná, avšak v železničných opravovniach a strojárňach vo Vrútkach sa už pripravuje v priebehu troch rokov 25 nových vozňov, ktoré budú plne zodpovedať európskym štandardom a budú môcť jazdiť rýchlosťou až 200 km/h. V ostatných železničných opravovniach na Slovensku naďalej pokračuje modernizácia osobných vozňov. No ak budú rekonštrukčné a modernizačné práce pokračovať súčasným tempom, ZSSK má mizivú šancu vymeniť vozňový park podľa predstáv cestujúcich i európskych noriem v najbližších 10 rokoch.
Nevyhnutná je teda finančná injekcia, ktorá aspoň čiastočne pomôže prispôsobiť osobné vozne na takú úroveň, na akú sú zvyknutí cestujúci v okolitých štátoch i v západnej Európe,"
dodáva generálny riaditeľ ZSSK Ing. Milan Chúpek na záver tlačovej besedy.
StoryEditor