Etické normy robia v reklame škrt cez rozpočet dosť často. Tento týždeň, napriek sťažnostiam na Rade pre reklamu, si kampane na Slovensku svoj obsah i formu obhájili.
Reklama poisťovní je v poriadku
Reklamná kampaň Združenia zdravotných poisťovní, na ktorú dalo podnet ministerstvo zdravotníctva, je v súlade s etickými normami. Uzniesla sa na tom Arbitrážna komisia Rady pre reklamu. Skutočným tŕňom v oku však boli informácie, ktoré sa objavili na propagačných materiáloch združenia. Aj pri nich komisia skonštatovala, že reklama je v poriadku. "V reklamnej kampani nie sú overiteľné tvrdenia. Formulácie ako predstavte si, že ochoriete, sa nedajú chápať ako klamlivé. Je to predstava," povedal podpredseda rady Mikuláš Bugár.
Sťažnosti sa nevyhla ani reštauračná sieť KFC. Voči jej kampani Bohovské kura na 3 obdržala rada podnet na prešetrenie. Dôvodom bolo slovo "bohovské", ktoré podľa sťažovateľa narúša náboženské cítenie. "Uvedené slovo je v elektronickom slovníku slovenského jazyka a znamená niečo ako výnimočné. Na základe toho sme slogan vyhodnotili ako vyhovujúci," objasnil Bugár.
Arbitrážna komisia sa zaoberala aj reklamnou kampaňou Fernetu. Anonymný sťažovateľ pokladal za nevhodný billboard zobrazujúci dve bozkajúce sa ženy. Ani v tomto prípade komisia nevyhovela. "Je to skôr vec vkusu ako etiky," znelo rozhodnutie.
Deutsche Telekom požiadal o ochranu "svojej" magenty
Telekomunikačný operátor Deutsche Telekom AG požiadal Americký patentový úrad o pridelenie ochrannej známky pre svoju korporátnu farbu. Stane sa tak jedinou spoločnosťou v telekomunikačnom priemysle, ktorá môže používať magentu. Ochrana sa bude vzťahovať nielen na magentu, ale aj na jej príbuzné odtiene. Takýmto spôsobom dokáže spoločnosť ochrániť svoju grafickú rozlíšiteľnosť pred zneužitím. Ochrana sa však bude vzťahovať zatiaľ len na odvetvie telekomunikačného priemyslu. V praxi to znamená, že firmy z iných brandží budú môcť aj naďalej využívať v grafickej komunikácii purpurové farby.
Pridelenie ochrannej známky farbe je vo svete bežné. K podobnému kroku ako Deutsche Telekom AG pristúpili aj niektoré významné svetové firmy. Medzi inými napríklad sieť kaviarní Starbucks (zelená), mobilný operátor Orange (oranžová), medzinárodná doručovacia spoločnosť UPS (hnedá), či Telefónica (modrá).
Bacardi proti alkoholu za volantom
Môže byť reklama výrobcu alkoholického nápoja zameraná proti pitiu alkoholu? Odpoveď je - áno. Firma Bacardi v najnovšej kampani plánuje upozorniť vodičov na riziká pitia za volantom. Námet pritom bude čerpať z reklamy, ktorá sa po prvýkrát objavila pred viac ako 30 rokmi.
Na plagáte zo začiatku 70. rokov sú vrchnáky so značkami rôznych nealkoholických nápojov. Zoradené sú v niekoľkých riadkoch a stĺpcoch. Výnimku však tvorí posledný vrchnák. Namiesto značky je zobrazený volant s textom "Bacardi je možné miešať s čímkoľvek, okrem šoférovania (Bacardi rum mixes with everything, except driving)". Reklama s vrchnákmi získala prestížne ocenenie v 70. rokoch minulého storočia. Cenu jej udelili za kreatívny konceptu a inovatívny prístupu k zodpovednému pitiu (nepitiu).
Z materiálov TASR, Kreativ.hu, ColourLover.com, Marketing&Media, Werben&Verkaufen, Google.com, spracoval Tomáš Tokarčík