07.02.2015, 14:00

Objednal si potraviny online. A pri donáške platil viac (príbeh čitateľa)

Pri donáške potravín či drogérie až do bytu, môže byť tovar drahší ako v čase, keď ste ho vyberali cez internet. Platia totiž ceny v deň dodania.

Ak nemáte čas na nákup, dobre padne vybrať si tovar cez internet, nastaviť vhodný termín jeho dodania a potom pokojne doma čakať kuriéra so zásielkou. Túto službu využil aj čitateľ HN pán Roman (jeho meno máme v redakcii).
V Tescu si objednal potraviny, drogériu a ešte zopár drobnosti. Aké však bolo jeho prekvapenie, keď obchod mu „nákup“ doručil, ale cena bola vyššia ako v čase objednania.

Ak vám kuriér prinesie tovar domov, jeho cenu nemusíte akceptovať a objednanú vec prevziať.  

„Pri objednaní som si okrem potravín, dal do košíka aj tri Perwolly XXL (prací prostriedok) po 7,45 eur za kus. Dokončil som objednávku a platbu kartou cez terminál nastavil až po dodaní tovaru domov, teda o päť dní. Pri jeho preberaní však Perwoll stál až 12,45 eur,“ opísal situáciu Roman.

Keď sa zástupcu Tesco spýtal, prečo je suma vyššia ako bola v potvrdzovacom maili, povedal, že aj napriek akcii pre ten deň a mailu, rozhodujúca je cena tovaru pri jeho dodaní. „Keď som sa ho spýtal aj na to, ako by riešili situáciu, ak by som zaplatil prevodom v deň akcie ihneď po potvrdzovacom maili, povedal, že by som pri preberaní tovaru musel rozdiel doplatiť,“ dodal Roman. Napokon Perwoll nekúpil, na čo mal podľa obchodných podmienok právo.     

Nie je to objednávka, len nákupný zoznam

Hovorca Tesca Tomáš Ferenčák pripomína, že na webstránke služby Tesco Potraviny domov zákazník nezadáva objednávku, ale vytvára nákupný zoznam. „Vytvorením tohto zoznamu si len pozýva Tesco k svojim dverám, kde vykoná samostatný nákup v rámci ktorého tovar môže, či nemusí prijať,“ vysvetlil Ferenčák. 

Touto službou Tesco garantuje rovnaké ceny tovarov pri nákupe „pri dverách,“ ako pri nákupe v obchodoch. Preto podľa neho môže nastať situácia, kedy zákazníkovi donesú domov tovar s akciovou cenou, teda nižšou ako je bežná, alebo naopak, s vyššou, ako to bolo v prípade čitateľa HN.

Kedy sa zaplatí

Ferenčák upozorňuje, že v prípade akciových cien, „zákazníka už pri vytváraní nákupného zoznamu na webstránke služby upozorňujú, dokedy akcia na daný tovar platí. „Pri akciovom tovare je vždy vyznačený dátum, dokedy akciová cena platí,“ doplnil. A navyše, ak si zákazník vyberie dátum dodania tovaru až po skončení akciovej ponuky, tak ho ešte webstránka upozorní na skončenie akcie v čase dodania.
Okrem toho pri platbe kartou cez terminál (čo je aj prípad Romana) sa peniaze z účtu zákazníka odúčtujú až po prevzatí tovaru, teda po jeho nákupe.  


                     Stanovisko Slovenskej obchodnej inšpekcie

Táto služba Tesca nespadá pod takzvaný zákon o zmluvách na diaľku (č. 102/2014), a teda neposkytuje služby internetového obchodu v pravom slova zmysle.  Zjednodušene sa dá povedať, že obchod príde za spotrebiteľom k dverám jeho domu a na základe nákupného zoznamu, ktorý si spotrebiteľ vytvorí na jeho internetovej stránke, dochádza pri odovzdaní tovaru k zopakovaniu ponuky.
Absentuje teda akýkoľvek moment prekvapenia, typický pre internetový obchod, nakoľko už pri objednaní tovaru je spotrebiteľ poučený, že cena v čase dodania môže byť odlišná (vyššia alebo aj nižšia), a to v súlade s aktuálnou cenou v okamihu opakovanej ponuky. Je len na kupujúcom, ktorý tovar si pri svojich dverách, potom ako si ho prezrie, preberie a zaplatí. Spotrebiteľ nič neriskuje a môže svoj záujem o tovar kedykoľvek zrušiť.
„Pánom“ celej situácie zostáva spotrebiteľ za takých istých podmienok, ako v kamennom obchode. Teda ak mu aktuálna cena akejkoľvek položky nevyhovuje, jednoducho tovar nekúpi.
           Nadežda Machútová, ústredná riaditeľka SOI                        

     Názor Miroslava Tuláka zo Združenia slovenských spotrebiteľov

Nemyslím si, že pri donáške tovaru domov je zákazník pánom situácie, ako to hovorí SOI. Keďže cena tovaru pri dodaní môže byť vyššia ako pri jeho vložení do virtuálneho nákupného košíka, táto služba nemusí vyriešiť situáciu každého spotrebiteľa, ktorému v domácnosti chýba nejaký produkt a chcel si ho kúpiť. 
Sklamaná môže byť napríklad mamička, ktorá je doma na materskej. Ak by tovar s vyššou cenou neprevzala, tak či tak by musela ísť do obchodu a tam si ho kúpiť, čomu sa ale chcela pôvodne vyhnúť.    

                         Čo si o tom myslí Roman (zákazník)

Ako spotrebiteľ chápem podmienky Tesca. Iba som rozčarovaný z toho, že sa nepostupuje klasicky, podľa zákona o zmluve na diaľku. Teda že v tomto prípade neplatí cena v čase objednania tovaru (vloženie do online košíka), ale platí cena v čase doručenia.

Súvisiace články

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.