Ako odhaliť medzi mladými individualistami najtalentovanejších, ako ich motivovať pre prácu vo firme a ako ich riadiť? Tieto otázky znepokojujú šéfov mnohých spoločností a najmä ich odborníkov na ľudské zdroje, ktorí sa zaoberajú mladou generáciou. Lebo dnešní mladí sa čoskoro stanú hlavnou pracovnou silou.
Podľa klasifikácie dvoch Američanov, ekonóma a demografa Neila Howea a dramatika a historika Williama Straussa, generácia Z (narodená približne v rokoch 1995 – 2020) , ktorá príde po generácii Y (narodenej v rokoch 1982 – 2000), robí starosti mnohým zamestnávateľom. Najmä pre svoju detinskosť a egocentrizmus. Znaky predošlej generácie Y sú len odvarom v porovnaní s charakteristikou generácie Z. Sebastrednosť je pri „zetkách“ ešte citeľnejšia. Odstup od vonkajšieho sveta je ich pancier, ktorým sa oddeľujú od všetkého, čo sa ich priamo netýka. Generácia Z sa neodhodlá na čin, ani keď je to v jej osobnom záujme. Napríklad stretnúť sa a porozprávať s priateľmi? „Zetko“ radšej zostane v pohodlí domova pri internete. A všetko rieši modernými technológiami. Nečudo, veď ide o prvú generáciu, ktorá nezažila svet bez špičkovej digitalizácie. Aj preto týchto mladých nazývajú „digitálnymi ľuďmi". Pre nich nie je nič ľahšie, než zaobísť sa bez živej komunikácie so svetom.
Drzí až namyslení
Podľa Eleny Bulkinovej, senior partnera spoločnosti AVK Group, je jednou z hlavných čŕt zástupcov najmladšej generácie ich drzosť až namyslenosť. Treba sa však nad to povzniesť. Vyťažme z ich predností, a tými sú posadnutosť novinkami, sebavedomie, odvaha a nebojácnosť prameniace z neskúsenosti, tvrdí expertka. Treba to šikovne využiť a vybudovať efektívny tím. Nie sú na to potrebné žiadne špeciálne techniky, len overené postupy: mentoring , neustála spätná väzba, líderstvo a tímbilding. Hľadať nejaké úplne nové metódy na motiváciu a riadenie nikam nevedú.
Štyri druhy generácií
Prečo sa teda dnešní mladí dajú tak ťažko osedlať? Ak na to nenájdete kľúč, nebudete schopní zvoliť si efektívne metódy, ako ich zvládnuť. Stále vám budú pripadať ako z inej planéty. Už spomínaní Neil Howe a William Strauss určili štyri typy generácií, ktoré sa opakujú každých 80 rokov ako ročné obdobia. Na každú vychádza zhruba 20 rokov. Prvá generácia „bejby-bumerov“ (narodená v rokoch 1943 – 1964) sa považuje za „jarnú“. Jej hlavnou túžbou bolo vybudovať spravodlivejší svet a vniesť hodnoty do spoločenského diania. Potom prišla generácia X (1961 – 1981). „Letná“. Svojím správaním bola nezávislá, samostatná a slobodná. Nasledovali „ypsilóni“ (1982 –2000), teda „jeseň“. Energickí, pragmatickí, usilujúci sa o vodcovstvo. Nakoniec tu máme „zimnú“ generáciu Z (1995 – 2020). Pružní, citliví, nekonfliktní ľudia zameraní na svoj vnútorný svet.
Za takýmto vývojom stoja sociálne a ekonomické podmienky, v akých sa generácie narodili a rástli. Podľa Howea a Straussa sú z podmienok najdôležitejšie tie, v ktorých žijete a vyvíjate sa prvých 12 až 14 rokov. Práve„zetkám“ sa počas tohto obdobia ušlo máločo pozitívne. V spoločnosti sa rozpadla stará ekonomika, krachla dlhoročná ideológia, nastali sociálne problémy. Každý hrá sám za seba. Hlavnou hodnotou sa stáva individualizmus, sebectvo a akási osobnostná autonómia.
Ako postupovať so „zetkami“
Manažéri by mali vedieť, že snažiť sa ľudí z generácie Z motivovať tým, že im budete dávať za príklad iných, je zbytočné. Naopak, upriamte sa na ich unikátnosť. Sú totiž totálne ľahostajní voči všetkému naokolo. Pre nich je dôležité ich „ja“.
Vychádzajúc z tohto, niektorí experti majú vlastný návod: ponúknite „zetkám“ pružnú pracovnú dobu a konkurenčný plat, dajte im štruktúrovanú prácu so všetkými vysvetlivkami vo forme inštrukcií. Takýto mladý človek bude podávať výkon, len ak je zrejmé poradie úkonov a úloh, vrátane súhry s jednotlivými kolegami. Ak práca vo firme nie je dostatočne zorganizovaná, začne podvádzať a predstierať, že pracuje. Pre „zetká“ je najlepšie zostaviť jasné návody a ešte lepšie – v podobe počítačovej animácie, ktoré im dajte preštudovať. Ich práca by mala byť zaujímavá a nemá byť bez využitia počítačov, tak, aby im umožňovala pracovať s veľkým množstvom informácií. Ideálne je, ak je to práca, ktorú nemusia nevyhnutne robiť na pracovisku, lebo majú radi flexibilný pracovný čas. Plat by mal byť na úrovni a dávajte im ho v termíne, lebo inak vás dajú na súd.
10 rád, ako zaobchádzať s generáciou Z:
1. Nekritizujte ich, nemá to zmysel. Pokojne analyzujte, čo sa osvedčilo, a čo nie. Ak ich budete obviňovať z nedbanlivosti, či pohŕdania normami, mladí sa neurazia, no stiahnu sa. Kritika sa ich nedotkne, ale skôr to berú od šéfa ako signál, že im nerozumie.
2. Nevyčítajte im, že sú detinskí. Oni sami to tak neberú. Úprimne nerozumejú reči starších. Čokoľvek, čo sa priamo nespája s vnútorným svetom ich osobných hodnôt, v nich nevyvoláva túžbu prejaviť účasť. Hluchota na vonkajšie podnety neraz vyzerá ako infantilnosť.
3. S mladými preberajte výlučne konkrétne postupy. Nech sami prejavia, čo sa im podarilo a čo si vyžaduje zlepšenie.
4. Nevyhrocujte situáciu. Šéf pre týchto mladých nemá byť energický a autoritatívny človek, lebo majú z neho skôr rozporné pocity. Mohli by mať z neho až podvedomý strach. Generácia Z sa stráni konfliktov, prinášajú im zbytočné podráždenie.
5. Chváľte ich. „Zetká“ sú generáciou lajkovania. Ako na Facebooku. Robte to pravidelne. Firma je pre nich také isté fórum ako sociálna sieť. Rozmýšľajú takto: Nikto z firmy mi nedal lajk? Východisko: nik mi tu nerozumie, treba odísť.
6. Zaveďte jednoduché a zrozumiteľné pravidlá pre kariérny postup. Dohodnite si pravidlá kontroly.
7. Pamätajte – pre „zetká“ sa kariéra rovná stúpaniu po profesionálnom rebríčku. Ale blízke sú im aj možnosti pracovať na projektoch, získavať status expertov, profesionálne sa zdokonaľovať. Samozrejme, za kvalitnú odmenu.
8. Nedávajte im úlohy využadujúce pamäť. Spolihajú sa totiž na pamäť počítača a rozvíjať tú svoju im ani nenapadne.
9. Berte ohľad na symptómy autizmu. Len čo úlohu zadáte a ona sa plní, hneď ju kontrolujte, napríklad cez lokálnu sieť. Takýto charakter „zetiek“ berte ako samozrejmosť.
10. Široko sa snažte využívať informačné technológie. Požiadajte IT expertov vyvinúť program umožňujúci vedúcim zadávať úlohy elektronicky, a potom ich tak aj kontrolovať. Môžete na to využiť internú sieť vo firme alebo firemný web.