Ak ste si počas svojho pobytu v niektorých z členských štátov Európskej únie kúpili nejaký tovar, ktorý sa vám pokazil, alebo sa vám nepáči, nič nie je stratené. Výrobok môžete vrátiť, a to aj bez udania dôvodu.
Bez ohľadu na to, kde v EÚ nakupujete, máte spotrebiteľské práva, ktoré vám nikto nemôže vziať. Predpisy únie v oblasti ochrany spotrebiteľa sa vzťahujú na nákup tovaru alebo služieb v ktorejkoľvek predajni na území európskej dvadsaťosmičky.
Platí dvojročná záruka
Spotrebiteľ má právo na dvojročnú záruku, v rámci ktorej je predajca povinný zdarma opraviť alebo nahradiť chybný tovar. Pri zmluvách uzavretých od 13. júna 2014 v EÚ máte právo vrátiť tovar kúpený cez internet, ako aj tovar zakúpený inde ako v obchode (napr. od podomového predajcu, alebo formou telefonickej alebo poštovej objednávky) do 14 dní. Táto lehota na zváženie sa skončí po 14 dňoch od prevzatia tovaru. Ak však koniec tohto obdobia pripadne na deň pracovného pokoja, lehota sa predlžuje do nasledujúceho pracovného dňa.
Okrem tovaru treba poslať aj list
Od svojej objednávky môžete v rámci tejto lehoty odstúpiť bez udania dôvodu, napr. aj vtedy, keď ste si kúpu rozmysleli. Ak si chcete uplatniť právo na odstúpenie od zmluvy, musíte informovať obchodníka o svojom rozhodnutí odstúpiť od kúpnej zmluvy. Môžete to urobiť napríklad tak, že k tovaru, ktorý vraciate poštou, pridáte písomné vyhlásenie, alebo zašlete fax či e-mail. Nestačí len tovar odoslať späť. Obchodník je povinný vám poskytnúť vzorový formulár na odstúpenie od zmluvy, ktorý môžete použiť, aby ste ho informovali ak chcete od zmluvy odstúpiť.
Čo si môže obchodník účtovať
Predajca vám musí peniaze vrátiť do 14 dní od prijatia oznámenia o odstúpení od zmluvy. Túto lehotu môže predajca predlžiť v prípade, že tovar nedostal späť alebo nemá dôkaz o tom, že ste ho poslali späť.
Vrátanie kúpnej ceny musí zahŕňať náklady na poštovné, ktoré ste zaplatili pri objednávke tovaru. Obchodník však môže účtovať dodatočné dodacie náklady, ak ste výslovne žiadali o neštandardnú (expresnú) dodávku. Náklady na vrátenie tovaru predávajúcemu budete musieť zaplatiť vy.
V prípade objemného tovaru (napríklad veľké domáce spotrebiče) vám obchodník musí poskytnúť aspoň odhad nákladov na vrátenie tovaru. Tovar musíte poslať späť do 14 dní odo dňa, kedy ste informovali obchodníka, že chcete odstúpiť od zmluvy.
Zdroj: Vaša Európa
Novinárska "uhorka"? Tú nepoznáme. Sledujte @HNPoradna a budete mať prehľad o dovolenkách, realitách, právnych či spotrebiteľských témach.
— HNporadna.sk (@HNPoradna) July 23, 2014